|
|
|
|---|---|
|
Framhjulsdrivna bilar bara understyr, köp en bakhjulsdriven BMW isället... Så brukar man säga/höra. Men när det kommer till kritan så är även ettan understyrd. Är det någon som upplever detta som ett problem? Oftast inte helt dumt med en liten varning i form av snäll understyrning när det börjar gå för fort... Jag undrar om en lösning efterfrågas, ingen idé att lösa problem som inte finns... | |
|
Går väl att åtgärda. Mer toe, camber eller styvare krängningshämare bak. Eller kanske bredare framdäck. Av det lilla jag kört 1-serien tycker jag inte att den varit störande understyrd utan snarare ganska direktstyrd och alert i väghållningen. Har dock aldrig kört bana eller pressat den riktigt hårt. |
|
|
Visst går det att åtgärda, och har åtgärdats på min. Men jag undrade alltså om andra ägare till ettan har upplevt detta som ett problem. Inte sagt att man börjar experimentera på sin nya bil bara för den sakens skull... |
|
Martin E |
Jag skulle mer än gärna åka lite bana med 1 serien, jag tycker den är överstyrd vid gas. Som sagt om man inte gasar tillräckligt ur böjen vill han ploga. |
| Onehp, ok. Berätta gärna vad du gjort och hur resultatet blev. | |
|
Receptet som funkar mycket bra för mig och även för kollegor på utländska forum som jag diskuterad utförlig med: - Ställa in max camber med befintliga inställningsmöjlighet ovanpå främre fjärderbenen. För att kunna göra det måste man avlägsna en riktskruv(?). - Rikta framvagnen så att spår är toe out (ej toe in!) 1 grad. Jag vet att det kan låta motsatt, men det verka funka bra på ettan. - Lika breda däck på alla hörn med rekommenderad tryck i däcken, 2,2/2,6 (man kan ha mer också men komforten blir lidande på våra dåliga vägar). Förr plogade min bil rätt duktig om man pressade på* (så som en shoppingbil ska göra), nu rattar den i stort sett helt neutralt och uppför den sig som man väntar sig av en bakhjulsdriven bil med jämn viktfördelning. Obs: - Allt på egen risk förstås. En neutral bil är mer krävande av föraren och kan bli lömsk vid höga farter om man är oaktsam... - * Vid kurvtagning på allmän väg ska man alltid kunna stanna på sin egen väghälft som är synlig in i kurvan, om det inte duger ska man köra på bana! (vill bara vara tydlig att jag under inga omständigheter uppmuntrar farligt beteende på våra vägar). |
|
| Håller med, nog understyr den alla ggr. Kanske inget man störs av på vanliga vägar men på bana/konbana är det inte helt bra för min smak. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.