|
|
|
|---|---|
| som rubriken lyder, eller var det tillbehör? | |
| Ja, from 1993 år modell | |
| 525 och uppåt hade det från början (1988) | |
|
undrade för att jag tänkt ta ur den ur min 525 -92 o då krävde bes. att bilmodellen var godkänd utan abs, och det är den ju om det finns e34 utan abs. vad är ett lämpligt pris att sälja den för? och är det bara "klumpen" med bromsrör eller är det styrboxar o grejer ochså? |
|
|
Varför vill du köra utan ABS? Hade en 530ia där ABS var trasig och lampan borttagen, det var inte trevligt att köra så på vintern, den låste upp framhjulen lätt medan bakhjulen drev på. Hände dessutom att motorn dog ibland om man bromsade med låsta hjul. |
|
![]() 13.409 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Pågår en liknande diskussion på rejsa.nu Länk om att plocka bort ABS enheten. Läser man i den tråden så är jag tveksam till att du kan montera bort ABS funktionaliteten och alltid vara säker på att passera den årliga besiktningen bara för att det fanns E34 modeller utan ABS. Anledningen nämns i tråden ovan - ändrar man i bromssystemet kan man inte vara säker på att det kommer att fungera på samma sätt som när den typgodkändes. Du kommer att behöva göra ett komplett bromsprov. Statens väg- och transportforskningsinstitut gör detta i Linköping för 8625 SEK. Det lät faktiskt i ditt inlägg att du redan diskuterat detta med Bilprovningen? Har de uttryckligen sagt att du får modifiera ditt bromssystemet på egen hand och sedan hänvisa till att det fanns andra E34 modeller uan ABS? Men som Mustang säger - köra utan ABS är lite "annorlunda". Körde själv ett par år med en bil (årgång -85) utan ABS och det fanns tillfällen då avsaknaden gjorde sig påmind (panikinbromsning med väjning, vinterväglag etc). Men det finns en situation där ABS är ännu viktigare än vinterväglag - det är när man måste väja för ett hinder (hinder, bilar, djur, barn) under en pågående "panikinbromsning". Dels kortar ABS ned bromssträckan samt att den möjliggör undanmanöver (jag vet att pga ABS systemen modulerar bromskraften blir bromssträckan alltid något längre än vad den egentligen behövt vara - dock kräver det en mycket erfaren person att kontinuerligt kunna applicera korrekt bromskraft i en sådan "paniksituation"). Men allt detta vet ni redan - så jag avslutar denna moralkaka nu. ABS systemet består av följande (säkert glömt något) - "klumpen" (hydraulenheten) - styrboxen (se Länk bilden) - abs sensorer |
|
ja jag har pratat med besiktningen, om det finns likadana bilar utan abs får man ta bort, och dom kan inte se i pappren om det är abs på bilen orginal. typgodkännandet av bilar uppkom ca 5 år efter att min bil var ny. och bilen i fråga ska bli en utställningsbil, och kommer att köras kortare sträckor på fina sommardagar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.