|
|
|
|---|---|
|
Har en 518i touring -95 som den övre kylarslangen lossnade på (klämman gav upp) så en del kylvätska rann ut. Efter att ha bytt klämma fyllt på mer kylvätska och luftat enligt konstens alla regler höll jag koll på vattennivån i expansionskärlet. Nivån sjönk efter ett tag så jag fyllde på och kollade att bara vätska kom från luftskruven. Jag fortsatte att hålla koll på nivån och märkte då att när bilen var varm eller rättare sagt inte helt kall, så var vätskenivån en bra bit under nivåmarkeringen. När bilen fått kallna över natt, så var nivån uppe på markeringen igen. Tempmätaren rör sig alldrig över mitten och kupévärmen funkar OK. Enligt fysikens lagar så borde väl nivån vara högre på en varm bil på grund av expansion? Någon som har en bra teori om vart vattnet "gömmer sig" när bilen är varm? /Robin | |
Lu 204 BMW 525 xi e61 LCI -07
BMW 320 e30 m60 6vxl -90 BMW 540iM -93(5vxl) BMW 635csi(?) m60 6vxl -76 |
Kan ha fel, men brukar inte den högsta nivån vara med "kall vätska"? Antar att det blir ångor och grejer när vattnet är varmt som kanske samlas i expansionskärlet? |
|
Varm vätska = tryck i systemet Tryck gör att slangarna sväller, de rymmer då mer vatten! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.