|
|
|
|---|---|
|
Jag planerar att byta katalysator på min BMW. Är det någon som vet om den måste svetsas in eller om den går/får skarvas in m klämmor etc.? Original är ju helsvetsat från grenrör till slutdämpare. Verkar givetvis vara bra helsvetsat men är det något man måste? Mats H | |
|
Vet inte riktigt hur det ser ut på din bil (vissa modeller har katten direkt på grenröret) men på min 840 hade katarna gjort sitt (skramlade) som sitter under bilen. Hela systemet var helsvetsat. Jag köpte nya eftermarknadskattar hos AA-Avgas och det gick bra med rörklammer. |
|
|
Tack Classe840. Katen sitter inte direkt på grenröret. Avgassystemet sitter dock bultat i grenröret (som på de flesta) och är därefter helsvetsat hela vägen, inkl kat, mellandämpare och slutdämpare. Du verkar haft samma lösning. Jag skall kika lite närmare på det och se. Skönt att läsa att ngn testat en lösning som funkat bra. Mats H |
|
|
När du köper en ny kat så satsa på en med metallkärna - tål stötar bättre och har bättre flöde än de med keramisk kärna: Länk Länk Att låta en svetsare byta katalysatorn åt dig kan inte kosta så mycket...? Mvh |
|
|
HAr nu satt ihop den nya katen m det gamla röret. Det följde med en skarv som gjorde montering enkel och tät. Kollade aldrig vad en svetsning skulle kosta men säkerligen inte så dyrt. Jag blev nöjd med mitt hemmabygge iaf. Mats H |
|
|
Blev det metall eller keram? BMW CS #5206 |
|
|
Metall såvitt jag kan förstå. Tänkte inte riktigt på det. Specen: -1.5mm rostfritt stålcontainer (konkurrensprodukt i regel bara 1.2mm) -maskinell svetsat med metall-Inertgas -6mm tjockt material pressat på 3mm -Typ 103R prövad - alla våra katalysatorer är tillåtna för den svenska marknaden och bär e-tecknet. -Katalysatorn är inpackad i luftkuddefolie och hård pappkartong -2 års garanti -Entydig fordonsanordning och hög fordonsavtäckning -Varje katalysator är individuellt testad med ett tryck på 30kpa -Modernaste specialskydd -Framtidens OBD2 + OBD3 compliance programme -Löpningsprestation av 50.000 till 100.000 km Mats H |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.