|
|
|
|---|---|
|
Hej! Gjorde ett litet sponanköp och köpte en BMW e39 540 med problem i växellådan, Går jättefint att köra men vid acceleration så känns det som man helt plötsligt kör på en grusväg hela bilen börjar gå ryckigt. samt så går lådan i failsafe när man kör kick-down tänkte bara höra om det finns något man kan prova eller är det bara att inhandla en ny låda? och isonafall är styrboxarna kopplade specifikt till växellådan eller är det bara köpa en ny låda och sätta på plats och köra? När jag ändå är i farten att skriva så tänkte jag passa på att fråga lite angående Motorn det är ju en 540 från 1997 (4.4liters V8) men hur är serviceintervallen på kamkjedja osv? bilen har rullat närmare 25,000mil mvh// johan | |
|
Ta och koppla upp bilen och läs ut felkoder. Det behöver inte vara nåt allvarligt. Eftersom bilen går i nödläge vid acceleration så skulle jag gissa att nåt spjäll som inte öppnar riktigt eller givare som inte fungerar som den ska. MvH Bmw 4-ever |
|
|
Hade liknande problem med min 540 -97a. Det visade sig att oljekylaren till växellådan hade ett litet hål och allt eftersom oljan läckte ut gick bilen sämre och sämre och till sist gick den in i "nödprogrammet". Kolla efter olje-kladd vid kylarna. |
|
Lu 204 BMW 525 xi e61 LCI -07
BMW 320 e30 m60 6vxl -90 BMW 540iM -93(5vxl) BMW 635csi(?) m60 6vxl -76 |
Jag har haft liknande problem också. Det visade sig vara gasspjällsdonet, och inte alls växellådan som jag också trodde. Så gör som peter sa och koppla upp bilen. Jag hade en felkod som sa "Gasspjälssdon kärvar". Kostade 2525 kr på BMW och satt med 4 bultar. Tog typ 5 minuter att byta. hehe. packning ingår. Fast du ska givetvis kolla felkod innan! Behöver ju inte vara samma fel som jag hade. |
|
Lusselelle: Funkar din backväxel nu alltså? Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.