|
|
|
|---|---|
|
Har skaffat en 750ial -88. Ville fylla på servo-oljan eftersom det var låg nivå. På locket står det att man ska använda Pentosin CHF-7.1 vilket BMW också var instämmande till. Till saken hör att Pentosin 7.1 är grön. När jag kollade i behållaren ser jag till min fasa att det är röd vätska i den. Betyder det att den innehåller CHF-11 eller kan det vara Dextron??? Hur gör man då. Måste man tömma systemet helt och hållet eller ska man hälla i den röda oljan istället? "I dagens trafik kan man börja undra ifall blinkers är extra tillbehör på bilarna..." | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det är vanlig Atf dextron som ditt system är fyllt med om den är röd. Man kan aldrig blanda någon av dessa servoljor ATF /CHF 7,1/CHF-11, men de är utbytbara mot varandra om systemet spolas ordentligt med den olja som ska användas. dvs fyll på med vanlig röd Atf. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hej Hasso. Så även om det står angivet att man ska använda CHF-7.1 så är det lika bra att fortsätta med ATF eftersom det är det som finns i nu!? Är det Dextron III den heter? Måste kolla en gång till ifall det var rött eller om det var nåt annat som såg ut som rött? Men oljan verkade fräsch tyckte jag. Om man nu byter, räcker det med att suga ur den gamla oljan ur själva behållaren eller måste man tömma systemet totalt så det inte finns en droppe kvar? "I dagens trafik kan man börja undra ifall blinkers är extra tillbehör på bilarna..." |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Om du ska byta till Pentosin måste du tömma hela systemet och spola det med Pentosin. Vet inte hur det ser ut på en 750-88 men på min E39 så suger jag ur burken fyller på nytt och kör nån dag och byter 2 ggr till, det går åt nån nån liter. Oljan cirkulerar ju i burken så det brukar kännas fräscht efter 3 byten, brukar ju bli lite bränd lukt efter nått år. Jag har en Tysk privatimport så jag har vanligt röd ATF.Det är bara de E39mfl som exporteras till kalla länder som fylls med Pentosin CHF-11S som är en helsyntetisk hydralolja som pallar ned till -40C. De äldre BMW E34 mfl som har hydralisk nivåreglering brukar det vara Pentosin CHF-7.1 i normalt. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Det bästa är naturligtvis att få bort så mycket som möjligt. Det enklaste är naturligtvis som hasso säger, att tömma behållaren och på så sätt byta olja. Det är ju en vanlig metod när man vill byta all olja i automatlådan, att skölja ut den gamla. Pentosion 11S användes från 9/91, innan dess gällde Pentosin 7.1. |
|
|
Jag tog ett snabbt beslut och behöll oljan. Byte till ny olja får bli en senare fråga. Köpte en burk ATF och hällde i. Saken var jud en att bes-mannen slog ner på att det läckte olja från servon. Jag såg själv att det var väldigt blött under servon och verkar som om oljan hade läckt ut (tryckts ut) genom locket där man fyller på. Men ska det verkligen kunna hända? Kan det i så fall ha berott på att bilen hade stått oanvänd under en längre period och att dämparna bak sjunkit ihop varvid olja pressats ut? Men det finns väl en back-ventil för att motverka detta??? Hur som helst, nu ser det ut som om systemet håller tätt. Droppar inget under och tyckte dessutom att stötdämparna bak blev mjukare och att bakdelen höjde sig lite. Jag håller tummarna att felet fixat till sig! :D Som sagt tack för era synpunkter! Mvh Tord |
|
|
Det kan räcka med att vid anslutningarna mot burken byta slangklämmor till skruvade mot orliginalets "klämda" som av ålder kan påskynda läckaget. The way we see the problem is the problem. |
|
|
Kaptenlöjtnant> Ska kolla upp det också och byta. Tänk nu är man inne i bilsvängen igen, finns alltid nåt att fixa till. :D |
|
|
Kör på ATF, jag bor i södra sverige, med ibland -15 i flera dagar; Inte ett symptom på att jag måste byta till Pentosin, har kört i 3-4 år nu med ATF. /S |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.