AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.342

Hur märker man att vattenpumpen är kass? 750, E38

Visa användare
ProPro-medlem
712
maverick_750rr
E38 750iL -00
individual
F02 760Li -15
individual
E36 323Ti -99
individual
Misstänker att den strular då bilen rasslade igår vid uppstart.
Fast bör den bytas helt eller hur brukar de gå sönder?

Borde man inte få andra symptom om den är kass?
Vad kan det kosta att byta vattenpumpen på en sån?

Nån som vet?
Tack.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Den brukar börja med att läcka. Eller att bilen går varm. Men läckage är vanligast.
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
känn på fläkten om den glappar ,då är utgående axel ur pumpen glapp
Visa användare
ProPro-medlem
712
maverick_750rr
E38 750iL -00
individual
F02 760Li -15
individual
E36 323Ti -99
individual
Japp, fläkten glappar. Utgående axel är klart kass =(
Vad bör det kosta att byta?

Hur ofta händer sånt här? Eller jag hade kanske bara otur...
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
vattenpump ca2800:- mekonomen
ca
403
carlsson86
Bmw M3 e93 -08
Bmw 520d f11 -11
får där inte vara ett "visst" glapp?
Gemini__
Maverick: Vanligt är att man byter i förebyggande syfte då vattenpumpen har en tendens att ge upp vid sämsta tänkbara tillfälle. Du har nog inte haft otur, pumpen slits som allt annat. Hur långt har bilen rullat?

Mvh:
Thomas
Visa användare
ProPro-medlem
712
maverick_750rr
E38 750iL -00
individual
F02 760Li -15
individual
E36 323Ti -99
individual
11700mil har den gått.

Jaja, det är bara att ta det. Lite synd när jag bara skulle ut och underhållsköra den för att senare i maj köra ner den till sina hemtrakter och få den servad ordentligt för en gångs skull.
Får se vad slutnotan hamnar på.
Tack.
Visa användare
393
bmw750ia
BMW520dA (E60) 2008
Hallå?
Man använder sig av ett medel på nya bilar så att inte bilen läcker vid vattenpumpen vid försäljning av nya bilar som stått mer än en månad;

Kontakta:
Olofssons Kylarverkstad & Däck AB
Kylv. 1, 370 24 NÄTTRABY 0455-473 03

"Leak-nånting" Helt ok och riskfritt (med garanti) för motorn.

/S
Visa användare
393
bmw750ia
BMW520dA (E60) 2008
Slog på "Bar´s Leak" på kylarslangen efter inrådan och bytte det 2-bars kylarlocket mot ett nytt. Man använder detta i nya bilar, och på min verkar det bara ha varit vattenpumpen som gav ifrån sig lite kylarvätska eftersom jag har bilen stående i längre tider utan att köra runt motorn.

...Kolla min bilblogg.

/S
Gemini__
Tvivlar starkt att bilhandlarna/biltillverkarn är tvungna att hälla i div. tillsatser för att förhindra att vattenpumpar börja läcka. Om allt står rätt till börjar det inte läcka helt enkelt. Motbevisa mig gärna.
Ni
171
Nisse N
VW Golf Kombi -15
VW Typ I -69 Cab 2276 cc
Du får passa dig lite.
Vattenpumpen på min bil dog på ett lömskt sätt i förra veckan.
Inget läckage alls, sedan riktigt oljud utan förvarning.
Det visade sig att pumphjulet hade släppt från axeln, axeln åkte framåt och alla lagerrullar for ut i motorutrymmet.

/Nisse
52
håbba
530 XD E61 LCI 07
För min del tvärskar pumpen! Det började med att vid uppstart en morgon när jag skulle åka till en polare för att balansera framdäcken gnällde det lite grann. När jag sedan kom fram till garaget och stod på tomgång började det att skrika ännu mera, så vi körde in bilen lyfte på huven jag satt kvar i bilen polarn med ficklampa böjd över kylaren jag gasar och poff vatten sprutar åt alla håll inte lite heller. Kan tillägga att den hade gått ca 23.000 mil men den hade alldrig dragit en droppe vatten, har för mig att jag läste i en tråd någon som vart med om nått liknande tror hans tvärskar i drive in kön på Mc donalds.
Visa användare
14
BMW-Ligan
Bmw 750-98
Kolla så att motortemperaturen inte visar för hög temperatur, motorn kokar ifall pumpen går sönder helt. Häll inte i någon vätska för det kan skada mer än det gör nytta pga att det sätter sig i andra hål också.

BMW-Ligan
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Min vattenpump läkte inget innan byte, dock fanns där ett rasslande/skrapande ljud vid kallstart + att axeln var klart märkbart glapp.
Vid jämförelse med den nya pumpen innan montering så var den gamla helt slut och kunde nog ha lagt av precis när som helst, förmodligen då i 120km/tim på motorvägen med hål i kylaren som följd ( min vanliga tur).
Denna gång förekom jag dog problemet :).

Mvh
Skalman
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Pumpen är ett helsike att byta, den berömda vevaxelskivan bör demonteras enl alla instruktioner jag hittade, men det går att byta utan att plocka bort skivan med det är ett helsike eftersom du bara nätt och jämt kommer åt att dra den nedersta vattenpumpsbulten mm för mm med en specialbockad 10MM ringnyckel! tog ca 4 timmar.

Mvh
Skalman
Det slamrade mycket från min pump när den var på väg att braka. Lagret var dåligt vilket gör att axeln glappar, med oljud som följd.

Byt på en gång, annars skär den inom ett par veckor när du minst av allt vill, med bärgningsbil som följd (och ett par tusen extra kostnad för den). Du kan inte köra med bilen utan vattenpump.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.