|
|
|
|---|---|
|
Kikade för ett tag sedan på en E24 av årsmod 1985, gick igenom hela bilen riktigt grundligt.... :) I min undersökning så gjorde jag det klassiska "Öppna Oljepåfyllningslocket" då motorn är igång... Döm av min förvåning när bilen började gå riktikt illa..?? Kändes som den tappade minst en cylinder?!?!?! Snabbt skruvade jag tillbaka locket, vips motorn som ny...? Vet inte om jag har tappat huvudet helt eller var just denna motor grymt underlig. Det finns säkert en helt logiskt föklaring till detta, önskar att någon kunde förklara vad det kan handla om. Tack på förhand. Mvh Bo ; ) " Chrome is heavy and beautiful" | |
|
En bekant hade en e28 528i för några år sedan. Lågmilad bil i bra skick. Han hade problem med den en kortare tid då den kunde tappa en cylinder och gå allmänt illa. Felet visade sig vara att oljestickan inte var fullt i tryckt! /Fredrik |
|
|
Jag hade precis det felet som Fredrik beskriver efter en vinteravställning. Fick klia mig i huvudet ett par gånger innan jag kom på att det var oljestickan. Är det inte så på alla M30? Jag har efter en snabb efterforskning fått för mig att det skall vara så på vissa motorkonstruktioner? |
|
|
Det beror på att vevhusventilationen är ihopkopplad med insugningsröret efter luftmängdmätaren. När du öppnar oljepåfyllningslocket suger motorn in "tjuvluft" där som inte luftmängdmätaren registrerar och bränsleblandnigen blir därför för mager för att motorn skall gå rent. Mvh. Fredrik Hägerstrand |
|
|
Där ser man. Tack! /Fredrik |
|
|
Ja man tackar! Första som slog mig var att här skall prutas.... :) Är det en vanlig konfiguration bland BMW motorer eller bara en 70-80-tals lösning. Tack för ett bra svar Fredrik H. Mvh Bo ; ) " Chrome is heavy and beautiful" |
|
|
Helt riktigt som Fredrik Hägerstrand säger,och det byggdes på flertalet av BMW´s motorer för just den kollen att alla slangar/vevhusvent och då avgasrening skulle vara OK. vet nte hur det är på E60/61 men fram till dem så ska det vara så. Mvh: Jonas B. |
|
|
Glömde säga det att detta är endast på insprutningsbilar,ej på förgasare.Dock ej på kugelficher. Mvh Jonas B. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.