AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
517

Luftmängdsmätare 535-87 E28

Th
100
The Dude
535i-87
540iA Touring-94
Hej!
Någon som vet vad en sådan kostar ny/beg, nån som vet någonstans man skulle kunna hitta en sådan billigt?

The Dude
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Jag har för mig, runt en tusing på våra svenska ockerskrotar.
Vad har hänt med din gamla?
Var i landet bor du?

MVH
Pelle
cs4605
523i_96
Jag köpte precis en begagnad luftmängdmätare till min 535:a från 1986. Jag ringde till nästan alla skrotar som var registrerade på bildelsbasen (www.bildelsbasen.se) och som hade en sådan (har för mig att den heter BORSCH 0280 20 30 27).
Jag ringde nog på minst 10 stycken och de begärde 1500 kronor allihopa.

Sedan hittade jag en som inte fanns registrerad på en lokal skrot, så jag köpte den istället. Den kostade visserligen 1875 men den hade bara gått 2000 mil och
det syndes.

Köp en som inte varit öppnad. Det ser du på limfogen till plastlocket. Den skall se fabriksgjord ut. Det är känsliga grejer och du kan på detta sätt utesluta att någon okunnig varit i och pillat. Jag vet för jag kunde inget om denna och jag pillade när min bil gick dåligt. Efter mitt ingrepp gick bilen ännu sämre!

Hur går din bil? Kommer den bara på höga varv som min gjorde?

Men oj vilken skillnad det blev när jag bytte! Nu svarar den på gasen genom hela registret.

En ny kostar runt 4000- 5000 skulle jag tro på bildelsimporten.

Hoppas du får tag på en i gott skick!

MVH: Magnus
Th
100
The Dude
535i-87
540iA Touring-94
Göteborg. Min mekaniker tror att det är den som orsakar mina ryckningar. Han har tagit isär den o rengjort den, men om det inte hjälpte så tror han att vi måste byta.

The Dude
Th
100
The Dude
535i-87
540iA Touring-94
Bilen är nog ok på högre varv, den e även stark på låga varv även om det känns vid dessa ryckningar att det blir en liten fördröjning i drivningen vilket förmodligen kommer innebära att bilen blir ännu vassare om jag får ordning på detta?
Det känns nästan som misständningar på låga varv, fast nu har jag både läst (här på forumet) och fått informerat från min mekaniker att det inte är misständningar, utan något med bränslet då misständningar är mycket kraftigare, dessa ryckningar är lite mjukare o hugger lite i hela bilen vid låga varv o acceleration. Bilen är lite orolig i tomgången och även vid jämn gas lite orolig.
Tomgången är för låg, ca 650 rpm. Den ska upp till 850-900 rpm.

The Dude
Skall tomgången ligga på 850-900rpm??
På min 528 ligger den på 500rpm vid normal temp.Kanske lite för lågt eller??

Fegt Att Bromsa
Th
100
The Dude
535i-87
540iA Touring-94
Jag är ingen expert, men enligt Haynes reparationsbok ska tomgången ligga där.

The Dude
Th
100
The Dude
535i-87
540iA Touring-94
Alltså, enligt Haynes bok så ska tomgången ligga på 850+-( plus, minus) 50 rpm på alla E28 utan 518.

The Dude
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Tja... tänkte bara dela med mig lite info om när jag jagade en luftmängdsmätare till min 518i gah ringde säkert 20 skrotar och gick igenom alla skrotar i sverige som är med på www.bilbasen.se eller va fan det heter ingen hade en till 518i för dom har 050 som sista siffror på boschnummer sen hade jag bara tur att dom hade på Lycksele Bildemontering AB

fick köpa den för 750:- + frakt är mycket nöjd fick den på en halv dag också , kopplade in och det fungerade direkt.. för man måste ha rätt det fungerar inte med en luftbox till en 520i 535i etc. då går den inte alls... jo den kostar 4900:- ny på BMW !!! verkligt ! köpte bilen för 4000 så... men nu måste jag byta bakvagnsbussnigar dom är helt slut... gah kostar fan 1200:- / st.

men hade inte bilen varit så fräsch hade jag inte köpt den och lagt ut det jag gör... den är overkligt fräsch !

bara så ni vet ;) *är faktiskt lite nöjd*

den är inte ljusbrun utan bronzitmetallic som det står...
Th
100
The Dude
535i-87
540iA Touring-94
Grattis till din fina bil, 4000 kr låter lite, du måste ha gjort ett fynd.. :-)

The Dude
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Jo men jag var lite skeptiskt först för den har stått i 2 år på gröngräset... = rostrisk!

men det fan inge rost under bilen... lite ytrost på nåt ställe men inte feta fläckar som jag hade trott...
t.o.m med verkstads (bmw) killen undrade vart jag fått tag på en sån fräsch 518i ;)

det ända som finns är en parkeringsskada på höger sida på bakkjolen = lite knövlig... och höger bakdörr dvs ytrost som är stor som oval cd skiva men jag ska lacka om den från listen och nerårt... då blir den som ny !
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
glömmde att skriva att rost fläscken är på ett så bra ställe så att det kommer alldrig att synas sen...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.