AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.346

Ta bort aktiva dämpare e34 540

Ba
19
Ballfroog
BMW M5 e34
Har köpt ett par koni dämpare och undrar hur jag kan fimpa mina aktiva dämpare?

Kan man bara plugga oljeröret som går till var dämpare?

mvh Rs
Visa användare
661
nikke25
BMW 540/6 Touring -96

BMW 523 IM -00
Nej du kan inte bara plugga utan du måste göra en retur och den ska sitta så långt bak som möjligt , jag fimpade mina rör precis innan bakdäcket och satte helt enkelt på en slang där mellan IN och RETUR.......

Funkar bra , jag ska också dit med sportgas dämpare runtom.

Mvh Niklas
Ba
19
Ballfroog
BMW M5 e34
Jag hittar bara 1 rör fram till dämparen =S?
Visa användare
661
nikke25
BMW 540/6 Touring -96

BMW 523 IM -00
Ja det är bara ett rör till dämparna på varje sida men det finns en regulator under bilen som sen går ut till trycktuberna och sen vidare till dämparna...

Plugga inte regulatorn , det är två rör som går in i regulatorn , dessa kapade jag av och kortade ner dem så jag fick llämplig längd där jag ansåg att slangen skulle få störst utrymme....

Kolla denna länken så hajjar du :) Länk

Mvh Niklas

Ba
19
Ballfroog
BMW M5 e34
Kan ju medela att när ni kapar av oljetryckröret så kommer ni få en dusch av olja och det sprutar ut ca 1 liter olja på hela golvet =P

mvh Rs
jag har länge haft ett tjutande och ibland malande ljud i bilen.. låter så högt att folk runtomkring här det på långt håll..
förut har det bara låtit när bilen har rullat vilket har gjort felsökningen "lite" vansklig..
men på sistone har det börjat tjuta även när man står stilla så jag har kunnat lyssna runt och försöka hitta källan till oljudet..
verkar som att det kommer från regulatorn.. jag har normala stötdämpare bak och visste inte ens om att bilen hade haft sån där jävla nivåreglering förrän jag av en slump råkade hitta lite sådana komponenter när jag bytte hjullager bak..

iaf.. är det vanligt att systemet för ett jävla oväsen eller är det för att dom har pluggat på nått felaktigt sätt eller är saker utslitna helt enkelt?

har i vilket fall som helst inga som helst intentioner att åka runt med något ickefungerande runksystem på bilen så allt som har med det att göra ska väck ändå..
Ba
19
Ballfroog
BMW M5 e34
har dålig koll på vad som går sönder.. men kan det inte vara staget som går bak till krängningshämaren kanske?
nu har jag tagit bort hela systemet.. tyst och fint blev det :) massa kilon lättare oxå..
ljudet kom från regulatorn.. dom enda pluggarna jag hittade var i ackumulatorernas (runda klumpar närmast hjulen) utgångar..

bilder osv.:

fått bort lite järnskrot.. metervis av rör och massa skruvar och fästen saknas på bilden..
Länk

tryckledningen ut från servopumpen.. pluggades genom att ersätta banjon med en M12-mutter..
Länk

returledningen pluggades i vänster främre hjulhus.. 1/8"x27 NPT-plugg från ett volvoinsug passade fint i M10x1-skarven som lämpligt nog satt där från början..
denna ledning går direkt upp till servons oljebehållare.. valde därför att inte krångla bort 100% av ledningen för då hade jag blivit tvungen att tömma behållaren..
och oljesöl har det blivit nog av idag ändå.. fy fan.. det är ett satans oljetryck i servon.. sprutade bra när man klippte första ledningen..
Länk
(tryckutgången på pumpen har oxå M10x1-gänga, ifall någon vill veta..)
Ba
19
Ballfroog
BMW M5 e34
Blev ju riktigt bra!
varning! gör inte som jag har gjort.. pumpen tål tydligen inte att leva med pluggad utgång!
märkte jag igår kväll då pumpen "sprängdes"..
byt pumpen till en utan sådan utgång eller gör en slinga tillbax till behållaren istället..
Ba
19
Ballfroog
BMW M5 e34
hahaha

Helvete att jag inte såg det i tid

Sprängde fan ta mig min pumpjävel idag också.
Ba
19
Ballfroog
BMW M5 e34
Då är frågan om det är samma pump på typ 520 525 530 535?
verkar inte så enligt realoem iaf.. men det verkar vara lite av en djungel det där med servopumpar..
jag har iaf hittat en snubbe som ska sälja en begagnad pump till mig..
återstår att se om man får en som passar.. bara att hoppas att bilen den kommer från saknar nivåreglering oxå..
Ba
19
Ballfroog
BMW M5 e34
Yes har också fått tag i en. Får hoppas den passar annars pluggar jag skiten och kör utan servo. Körde lite utan servo idag och det va rätt lugnt fast att jag kör bmw 540

min är nästan okörbar med 12,3" ratt och 225-däck med lite för mycket toe-out..
måste hålla farten uppe annars orkar man inte vrida ratten så man kör rakt fram (in i saker)..
hehe.. jag är rädd att pumpen ska nypa eller dumma sig oxå nu när den är oljelös..
så jag låter bilen stå tills jag får tag på pumpen..
bl
39
blixthalka
e28 520i -86
e34 525i Touring -92
e34 540iM/6 -95
e34 540iM/6 -95
Jag kastade mina nivåregleringsdämpare i somras och svetsade igen rörena som gick fram till dem. Nu har det börjat skrika som fan där bak.

Vad är det smidigaste sättet att få tyst på skiten? Att riva ner allt och byta servopump låter inte lockande, har jag något annat val?

MVH
Har läst olika inlägg om att fimpa nivåregleringen, men blir inte riktigt klok på hur de fungerar.

Om jag fattar det rätt kapar jag nivåregleringsrören framför vänster bakdäck, å sätter en slang emellan(retur på servosystemet). Kapar jag rören innan regulatorn?
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Det viktiga är att utgången från servopumpen inte pluggas utan att den kopplas till en retur. Jag kopplade ihop den med matningen från servobehållaren minns jag. Alltså framme vid pumpen. All skit bakåt slet jag bort.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.