|
|
|
|---|---|
|
Var o köpte ett par fina 17 tummare som är 8" breda igår som jag ska skaffa däck till och vill då ha lite förslag på däck. Hade väl tänkt kanske 225 fram och 235 bak? Hur är det med rullomkrets och besikning? För med 17" och 45 profil så blir den ca 7% mindre än orginaldimension 225/60/15. Vilka däck ska man och ska man inte ha? :P Beemer 4 Life! | |
|
Hej TheMan,om man utgår från original dim 225/60-15 så har du en diameter på 65.1cm och omkrets på c:a 204.4cm.Tar man 235/45-17 blir det c:a64.32cm och 201.96cm.Med 225/45-17 63.4cm och 199,13cm.Tar man 245/45-17 blir det . 65,22cm och 204,8cm,det ligger väl närmast vad gäller original dimension,men alla ligger inom det godkända,225/45 fram blir lite lägre men påverkar ju inte utväxlingen,bredden liksom ET påverkar bilen vad gäller spårkänslighet, sen ska ju däcket rymmas också.Vad har du för ET?Mvh Mikael |
|
|
Hej,på NordicAudi.com har de en bra beräkningsavdelning för däck och fälgar som är väldigt lätt att använda.Klicka på deras " fälg & däck " osv.Hoppas jag har varit till någon hjälp.Mvh Mikael |
|
|
De är et35 så jag måste ju skaffa spacers. Frågan är bara hur tjocka dem ska va? Fälgarna har suttit på en e36:a innan. Beemer 4 Life! |
|
|
Hej,original ET på din bil är 20mm så du måste ha 15mm för att komma ner på originalinpressningen,sen kanske det finns plats för några mm till så det inte tar i någonstans inåt men det är bra att försöka hamna så nära original som möjligt.sen måste du höra med någon kunnig om hjulbultarna(längd mm)eftersom det kan bli en ökad belastning på dem.Mvh Mikael |
|
| Kör med 235/45-17", det är originaldimension för M5-e34 med 17"x8". | |
|
Okej. Det är ju 10 eller 20mm spacers som finns så då får de bli 20mm då. Är väl bara o skaffa bult som är 20mm längre än org? Beemer 4 Life! |
|
|
Jag kom just till o tänka på hur fan de blir bak? Kommer det o funka bak alls med et35? Eller kommer det ta i skärmkanten? Beemer 4 Life! |
|
|
Hej igen,jag har själv 8,5"-18 och 235/40 -18 runt om med ET 15, så man kan säga att jag har ökat tack vare bredden både in och ut fast 5mm mer spårvidd ut per sida och det har fått plats.ET35 monterat utan spacer gör att fälgen breddar inåt istället på E34.Har du möjlighet att provmontera fälgen får du en uppfattning hur det blir.Med 8" kommer fälgen att bredda lika mycket in som ut jfm original om du får ner ET till 20mm.Kommer du ner mot ET15 -20 borde du klara dig.Hur som helst blir det tjocka spacers och det är inte alltid så lyckat då det gäller centrering av fälg(navet ska ju vila mot fälgcentrum eller navring) och stabilitet.Det är alltid bäst om fälgen är närmare original ET som möjligt.Du kan väl höra med någon däckfirma om råd.Mvh Mikael |
|
|
Jag har beställt modellanpassade spacers som är 20mm så hamnar på et15 fram. Men bak tar ju inte fälgarna i i fjäderbenet eller nått så frågan är ju om jag klarar mig utan spacers bak eller hur de blir. För dem borde ju inte ta i kanten bak? Beemer 4 Life! |
|
|
Hej, om det är ok med utrymme bak utan spacer,så kolla hur det ser ut,för bakfälgen borde hamna 20mm längre in än framfälgen(minskad spårvidd).Jag antar att det inte blir så snyggt då.Rätta mig om jag har fel.Mvh Mikael |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.