AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.516

Felkoderna betyder?

BMW e46 318 -98

Var på BMW och fick dessa felkoder, vad innebär dessa? vad ska åtgärdas?
samt fel HC 3.5 hög!

DME -92 förbränningsbortfall avgasrelevant cylinder 2 (EUlll-kod: p0302) - tändningsbortfall (+)

DME - 8D DME: Lambdareglering regleringsanslag (EUlll-kod: p0170) ---- Mageranslag----- Lambdasond före katalysator B1214_B1LV

KOMBI- D7 KOMBI: tankgivare 2 - kortslutning efter plus --- bränslemätare B6213_00005

MRS2 - 18 MRS: Sitsbelastningssensor- kommunikationsstörning ----------- avbrott sätesmattan ------- sitsbelastningssensor B6510_00002

MRS2- 05 MRS: bälteslåssträckare förarsida ---- Motståndet för stort bältessträckare förare B6510 00010

Försörjningsspänning - underspänning- felfrekvens 1 airbagstyrenhet B6510_00018

He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
DME -92 förbränningsbortfall avgasrelevant cylinder 2 (EUlll-kod: p0302) - tändningsbortfall (+)

= Tändningsproblem, tändspole om det är separata, tändkabel eller fördelare om det sitter en gemensan spole.

DME - 8D DME: Lambdareglering regleringsanslag (EUlll-kod: p0170) ---- Mageranslag----- Lambdasond före katalysator B1214_B1LV

Dålig lambda... Inte bra på besikningen

KOMBI- D7 KOMBI: tankgivare 2 - kortslutning efter plus --- bränslemätare B6213_00005

Fungerar soppamätaren

MRS2 - 18 MRS: Sitsbelastningssensor- kommunikationsstörning ----------- avbrott sätesmattan ------- sitsbelastningssensor B6510_00002

Problem med sensorn som känner av om någon sitter på passagerarplatsen, kan göra att airbagen inte fungerar. + att bältesindikatorn inte lyser (mindre problem :P)

MRS2- 05 MRS: bälteslåssträckare förarsida ---- Motståndet för stort bältessträckare förare B6510 00010

?

Försörjningsspänning - underspänning- felfrekvens 1 airbagstyrenhet B6510_00018

Ja, airbagen har tappat strömmen nån gång.

----

Lite kvalificerade gissningar :) Hursomhelst måste dessa nollas och sen läsas av igen för att se om något är ett återkommande fel... Felen i felminnet sparas även om det bara hänt under nån enstaka sekund, så detta kan vara flera år gamla fel.
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Genomgående var det nog bara lambdan jag skulle höja ögonbrynen för, tändfel kan vara tillfälligt och airbagen krånglar i princip alltid på gamla bilar...
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Klurade lite till på denna,

Det måste vara kontakten till den bältessträckaren som lossnat/tappat kontakten... Kolla så att den sitter där den ska.
först vill jag tacka för svaren ovan !

Soppamätaren har strulat två gånger vad jag vet visaren visade för myvket och färddatorn bara ökade när jag körde.

det där med lambdan är det bara att byta lambdan eftersom på bmw ville de fortsätta söka de sa att det kunde tex vara katalysatorn men den är bytt för ett år sen. de kunde ävn bero på gammal olja men det är bytt för en månad sedan.
glömde säga att dom har nollställt felkoderna och att airbagslaman ej lyst ännu.
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Ok, felen med soppamätaren kom nog till när du såg att den var trasig. Men funkar den nu så kan du ju bortse från det, och sålänge inte airbaglampan lyser så har du inga problem med den.

Ang lambdasonden så står det ju klart och tydligt att det är "Lambdasond före katalysator", så katten kan nog inte påverka det. Jag skulle vänta till antingen besiktning eller ny felsökning för att avgöra om det är dags för byte eller inte. Det är inget som man byter "bara för att" :)
Ang lamban:

Jag ska besikta bilen och det jag bland annat gjorde på bmw var för besiktnings kontroll.

Bör jag byta lambdan?
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Ah, ja då bör du byta lambdan, såg nu att du hade hög HC så då är det glasklart.
Angående förbränningsbortfall:
bytte tändstift idag var dåliga, sotiga och stiften på toppen fanns inte kvar!
först bytte jag 1:an och 2:an då tyckte jag att den gick bättre men jag är inte säker då jag slog av tändningen för att byta resten. Efter att jag bytt 3:an startade jag bilen igen och då gick den på typ 3 cylindrar i 2 sek och direkt efter märkte jag att den misstände igen då fortsatte jag att bytta den fjärde men felet kvar står. tog bort ettan och den var redan sotig igen men dock inte som den gammla.

Kan detta bero på lambdan som jag fått felkod på? kan det även vara orasaken till att den inte går rent?
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Det skulle kunna bero på lambdan ja, men alltså, hade stiften längst ner på stiften lossnat? Alltså metallböjen?
nej alltså det brukar sitta något mellan metböjen det var borta antagligen för att de var så länge sen de var bytta senast. Har nästan fått lusten att sälja bilen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.