|
|
|
|---|---|
|
Hej på er, Jag har sökt på forum men inte hittat något vidare. Frågan är: Vad kostar det att byta baklucka på en E39 Touring? Jag funderar på att köpa en äldre sådan, där luckan är väldigt rostig.. Mvh. CJ | |
|
Hej, om du går in på bildelsbasen så kan du säkert hitta pris på luckor. Är du lite händig och har en medhjälpare så kan du säkert byta denna utan större problem. //H |
|
| Händig är jag tyvärr inte och känner ingen mekaniker heller... :-( Har BMW inte extrapris på denna rostfälla? | |
|
5200:- för en spritt ny lucka(schmiedmann) + arbete, säkert lika mycke till. ///Robban oo=00=oo |
|
|
Sen ska den ju lackas också kanske :) oo=00=oo |
|
|
returbilen.se tar 500kr för en lucka. Sen slog det mig en tanke nu när man får 27000sek i tyskland för sin tioår gamla bil på skroten om man köper ny. Det borde finnas massvis med E39 touring och med rätt färg också... dessutom kanske rostfria.Ebay kanske? |
|
| Bra tänkt.. Ska titta lite på Ebay.. | |
| Hittade du några luckor på Ebay Carl Johan? | |
|
Fortsätter på denna tråd då jag själv precis håller på att byta baklucka på min 540 och har en fråga. Demonteringen gick väldigt enkelt bra tills jag kom till nummerskyltsbelysningen. Enligt manualen skall man sätta in en skruvmejsel i öppningen brevid belysningen och skjuta den åt vänster. Men hur hårt jag än drar rör dig sig inte en millimeter. Tacksam för alla tips! --- BMW - Lite dyrare, mycket bättre |
|
|
BlackMunichWagon Prova åt andra hållet det är inte svårt att få loss den om den inte rostat fast på ngt sätt på samma vis som när man skall byta lampa Ha de T |
|
|
Obs skall dra den mot dig också Ha de T |
|
|
thom525, tack för snabbt svar, men tyvärr sitter den lika fast även när jag provar andra hållet. Har provat alla 4 lamphållarna (de på bilen och den lösa luckan) med exakt samma resultat. Nått fel måste jag göra, svårt att tro att alla 4 är fastrostade. När jag sätter i skruvmejseln går den bara in ett par mm och det känns inte som plasten fjädrar bakom. Har provat med massa olika mejslar utan framgång. F-n, vill inte lämna bilen på verkstad för detta nu när allt annat gick som smort.... --- BMW - Lite dyrare, mycket bättre |
|
|
Hej, lamphållaren skall skjutas i sidled, åt höger. Samtidigt skall vänsterändan ned (om luckan är stängd). Högersidan av lamphållaren har ett fjädrande bleck och på vänster sida sitter det hakar. Lycka till! |
|
|
BlackMunichWagon: Vill tipsa dig om att spruta i tunnflytande rostskyddmedel i den "nya" luckan. Är snabbt gjort när du ändå håller på... |
|
|
Tack för alla tips, men det verkar som jag har tummen mitt i handen, för jag lyckades inte få ur lamphållarna. Lite 5-56 gjorde att de gick att röra lite sidledes, men ut kom de inte. Får bli ett besök på BMW i morgon, hoppas de kan tricket. --- BMW - Lite dyrare, mycket bättre |
|
|
YEEES! Nu lyckades jag få lös lamphållarna! Med lite vilja och vaselin går ju som bekant allt....dessutom hittade jag denna instruktion Länk som fungerade till punkt och pricka. Nu finns det hopp om att jag hinner byta luckan idag, i så fall har jag haft en lyckad mekardag. Har hunnit med att plocka ur kombiinstrument, MID-panel och bytt lucka, och det trots att familjen är hemma igen.. --- BMW - Lite dyrare, mycket bättre |
|
|
Jag fick för någon månad sen prisuppgift från BMW Göteborg att arbetet hamnar omkring 16.000 för en ny lucka, lackad och monterad. |
|
|
Jag frågade vad det kostade till min E 61 när de garantibyte den 14 000:- inte skoj för BMW men för mig Ha de T |
|
|
Har bytt baklucka på min Touring. Kostade 2400 för den nedre delen och 800 för glasluckan på skroten. Jag är inte mekaniker, men med lite hjälp (man måste vara två) och några timmars pill så tycker jag det var ganska enkelt ändå. Det svåraste var ironiskt nog nummerskyltbelysningen, som på en Touring sitter med fyra hylsor inifrån, under luckans klädsel på insidan. Sitter knepigt till och kräver långa specialhylsor. En av de fyra hade rostat fast, men med lite vilja och brutalt våld så släppte den till slut. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.