AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
837

Missljud vid kurvor?

an
2
antidote
318 Limo -05
Hej!

Jag har köpt en 318 Limo (E46)för två mån sen. Uttagen jan -05 o gått 8400 mil. Har inte ägt nån BMW men regerade tidigt på ett tickande ljud från motorn, men verkstadskillarna på BMW sa att det var nåt med elektiska spridarna som lät(minns inte exakt vad dom sa, men tror det var nåt i den stilen). Så jag provkörde några till och alla lät lika så jag accepterade det måste vara ok o bara jag som var ovan med bilmodellen

Nu till min fråga. När jag kör typ 90 km/h så låter det nåt skumt ljud framifrån när jag svänger vänster. Men ibland inte. När motorn är kall och jag startar den då knackar hela motorn ett bra tag när jag gasar och även när jag svänger.
kan detta ha nåt samband? När det är mycket kallt låter det mycket mer, men när det är lite kallt som nu låter det inget när jag gasar, bara när jag svänger ibland, då mestadels åt vänster. När jag svänger i en rondell i typ 30 km hörs det ingenting.

Vill kolla med er om jag ska kolla upp det innan min garanti går ut, eller om det helt enkelt bara är att motorn är lite kall och det skapas ljud?

Men kan det alltså bli ljud när motorn är kall när man svänger? o vad beror det då på?

Ni verkar vara klippor allihopa här så hoppas nån kan hjälpa mig. Tack på förhand o ha en bra vecka

He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Hur låter det? Är det en jämn frekvens på ljudet beroende på hastighet, men oberoende av motorvarvtal så är det förmodligen ett hjullager.
an
2
antidote
318 Limo -05
Ja nu när du säger det, kan det mycket väl låta som ett hjullager. Men det låter bara när jag svänger i typ 90 Km/h. Men varför låter det inte när jag typ svänger sakta i en rondell utan bara kör snabbare och svänger? Är det för att det fortfarande inte är så slitet?

Kan det vara drivkuntar?

Vet ni om bilfirman står för det om det är inom tre månaders garanti perioden man köpt bilen?

tack för er hjälp

He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Att det inte låter när det går saktare är helt enkelt att kraften som anstränger lagret är mycket mycket högre när du kör 90 Km/h än när du kör 30 Km/h, plus att lagret snurrar mycket snabbare i den högre hastigheten.

Drivknutar tror jag absolut inte det är, det sitter inte alls lika känsliga knutar på en bakhjulsdriven som det gör på framhjulsdrivna. Symptymen på problem med drivaxlarna är också helt annorlunda.

Bilfirman bör kunna stå för detta om det går att påvisa att det verkligen är lagret. Dock glappar inte lagret förrens det blir riktigt slitet (då låter det också riktigt illa), och det är först då det är ett uppenbart fel.
-J
167
-Jonas-
320d XD F31 -15
Oavsett om du fått 3 månaders trafikgaranti eller inte så har du minst 6 månader på dig att hitta fel enligt konsumentköplagen, inom dessa 6 månader ligger nämligen bevisbördan hos bilhandlaren. Det är alltså bilhandlaren som skall bevisa att felet inte fanns där vid leverans, efter dessa 6 månader övergår bevisbördan på konsumenten. Lycka till!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.