|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! jag har lite problem ac fläkten snurrar inte kan det vara någon säkring eller bara att byta fläckt? är det mycket man får plocka ner i såfall? sedan går värmen på fullt hela tiden trots jag ändrar temperatur tacksam för svar ! mvh | |
|
å var sitter dom? fläkten går att styra ifrån min till max men den blåser varmt hela tiden.. har det någonting att göra med att inte ac fläkten går? mvh |
|
|
Ac-fläkten (kondensorfläkt) ska gå igång när trycket stiger i AC-systemet. Har du ingen köldmedia i systemet går fläkten inte igång. Funkar kylan? AC:n funkar inte under vinterhalvåret så det är svårt att testa den nu men om du kan komma in i ett varmt garage och låta bilen bli varm så går det att testa. AC:n ska också gå igång om man trycker in defroster-knappen och ställ temperaturen så lågt det går. Har varit med om att kondensorfläkten har oxiderat och till sist gick den inte att snurra med handkraft. Den sitter ju utsatt för vägsalt och skit. Det kan vara en säkring också. |
|
|
hej tack ska titta på säkringarna.. vad jag läst här på forumet finns det en säkring (relä?) som ska sitta bakom handsfacket, jag har tittat på den i säkringsdosan vid handsfacket nr9 är ok. har gjort en felsökning kom felkoden avbrott till elfläkt? är det ac fläkten? testa att snurra på den går fint. eller en annan? ska testa att ställa in på defrost lägsta temp.. jobbigt bara med full värme hela tiden;) tack för hjälpen |
|
|
Hej På min bils värme/kyla panel finns det två temp-givare till cupen. En till höger och en till vänster. Hade problem med att den ena sidan (förarsidan) blåste bara varmluft och den andra fungerade (blandade luften till rätt temp). Jag blåste lite försiktigt med tryckluft på givaren och sen funkade den bra igen. OBS väldigt försiktigt. Man kan också ta ut hela panelen och ta isär den och rengöra eller byta tempgivaren om den är kass. Tror man kan köpa på ELFA eller liknande affär, tror också man kan köpa genom BMW. Blåser det varmluft både till höger och vänster tvivlar jag på att bägge tempgivarna får sönder samtidigt. Då tror jag på ovanstående inlägg. |
|
|
hej konstant värme i kupen berodde på att ratten ovanför fläkten inne i bilen var inställt på värme rött.. som k1mzo skrev tack! fläkten har jag inte tittat närmare på men jag hade fått en felkod på den som låg lagrat vet inte ifall felkoden liggr kvar den gången jag startade bilen då drivrem gick av direkt så den inte kunde göra självtestet som de gör på bilar ifrån år 99. ska testa när det blir lite varma ute i fall den snurrar.. ha d gött Fredag jiiiiipii!! |
|
|
Hej har konstaterat att min kondensorfläkt är sönder. Hur är det nu passar alla siemens elfläkter som sitter på e39 från 99 års modell på min bil? Jag har ringt runt men dom som jag ringt på säger att hela artikelnumret måste stämma som står på fläkten! vilket jag tycker är konstigt för då passar ingen men är den med självtest funktionen och med tre stift. tacksam för svar mvh |
|
|
Hej! Jag har nu köpt en beg ac fläkt ifrån en 530d 00. Den snurrar fan inte heller har testat koppla 12v till brun och minus på blå händer ingenting. Är denna fläkt även sönder eller kopplar jag den fel den ska väl snurra då? |
|
J.B |
Har du provat fläkten med ström direkt med kablar från batteriet eller via batteriladdare så du vet att fläkten inte går ? . Fläkten startar ju via en termostat , så du får ju inte ström direkt till fläkten via orginalanslutningen förmodar jag .. Höll på att jäklas själv med det där på min andra bil ...men fick till det hela till slut , en ny fläkt , ny kylare , + fyllnining vi en kille jag känner som jobbar med kyla så det vart rätt ok pris ändå för allt .. J.B Länk |
|
Hej jag har plockat löst fläkten och kopplat in ett batteri till anslutningen till fläkten bara slår av kortslutning... Misstänker att även den är sönder eller alternativ att inte 530d 01 har samma spänning som i 540 99, men det tycker jag verkar långsökt... hoppas inte andra prylar i bilen tagit skada nu om fläkten verkar vilja kortslutas..:( |
|
|
12V har båda bilarna helt klart Men dsen förstår jag inte hur du menar, att den bara slår av kortslutning?? |
|
|
inte jag heller! men när jag kopplar brun på plus och blått på minus så gnistar det till fläkten rör sig lite å sen kortslutning.. testa även byta kombination... då händer det ingenting |
|
J.B |
Är du säker att du kopplar rätt ??? ,, kommer inte riktigt i håg , men visst skall det väll finnas 3 stifft , men det kanske är skillnad på e39 96a och din , Finns det bara 2 st anslutningar ??? .. J.B Länk |
| Hur vet du att det blir kortis? Går det nån säkring? | |
|
jag har tre stift, plus, och en för lågfart och en för högfart. jag kopplar brun på plus och blå minus. ska stämma testa olika kombinationer händer då ingenting. jag märker att det blir kortis då det gnistar en jävla massa och kabeln nästan smälts.. när jag kopplar med hjälp av en bilbatteriladdare så går säkringen hela tiden. det går att snurra fläkten. den rubbar sig lite när den får spänning men sen går strömmen... jag vill bara veta ifall fläkten ska snurra om man kopplar på 12 volt har inte lust att köpa en till fläkt om den är ok! tackar för intresset! |
|
J.B |
Ta inte för givet att Blå kabel är minus !!!! ,,,, så är det i växel spännings termer men inte i likspänning ... där är oftast minus =svart .. om det är kablarna från fläkten du skriver om .... Den borde snurra i gång !!! men inget är ju säkert , den du köppt kan ju vara trasig oxå .. Eller så gör du som jag gjorde , köppte en ny , fick ge lite över 2000 tror jag det var , och då vet man att den är frisk o kry och slipper köpa en beg som kanske är i dåligt skick o håller kanske något år !!! J.B Länk |
J.B |
Har du en multimeter kan du ju ohm mäta lindningen i motorn , då ser du ju om den är hel , kan ju vara så jäkla otur att då fått en trasig om du nu provat olika kombinationer med kablarna på anslutnings stiften till fläkten , den borde snurra i gång om den är hel .. J.B Länk |
| tack J.B har ingen multimeter men vill bara utesluta felet, innan jag köper en ny elfläkt. Men jag tycker med att den borde snurra på någon av kombinationerna om den är hel! | |
J.B |
Ja det låter ju inte bättre än den verkar felande då den inte startar vilken kombination du än gör ,,,,, en 12V likspäningsmotor skall ju gå åt endera medsols eller motsols beroende på hur du kopplar + och - ,,,,, om det inte sitter en diod nånstarns till motorn .. Men jag har för mig den skall gå åt båda håll beroende på polariteten ,,, Du måste väll få lämna tillbaks den om du köppt den på en skrot ? . Rekomenderar dig att köpa en ny på BMW om du skall ha kvar bilen ett tag ,,, en beg utav dom där runt samma årsmodel ligger ju i riskson att vara dåliga oxå tyvär , En ny är u liite dyr , men värt om du har den kvar o slipper det där bekymret .. J.B Länk |
|
Hej J.b! Jag har har fått pengarna tillbaka som tur är... Det blir nog till att köpa ny ändå trots att dom är lite dyrare. Det är ju sanslösa priser dom har på skroten 1250:- fick jag pröjsa dessutom trasig. Det är ju som att sälja en 10 år gammal 32 tums tv för tio "men den kostade ju 35 när jag köpte den" tack för hjälpen! |
|
J.B |
Ja skrotarna tar ju offtast halva nypriset av delarna ,,,,, men en sån där fläkt sitter ju illa till i fronten och det är ju inget ovanligt att den går sönder , och dom äldre startar ju alldrig under vintern nästan ,, dom nyare har väll en automatik som kör i gång fläkten en stund bara för att den skall gå liiiite .. Men den sitter ju utsatt för allt skit ,,, jag demonterade min då jag höll på av nyfikenhet, och på den hadde alla magneter i motorn lossnat på utav rost o erjning.. Hoppas det löser sig med en ny fläkt , även om det blir dyrare så har du igen det ,,,, sen kanske du har någon kontakt i din omgivning som känner någon som jobbar med kyla , så kan du få en fyllning till bra pris där kanske .. Lycka till .. J.B Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.