|
|
|
|---|---|
|
Hej. har läst mycket på detta forum då jag har problem med min växellåda på min bmw 540IAT -95a. Problemen började med klara symptom på plastkulor, Bilen gick bakåt på läge N När man skulle åka framåt var det som att det bromsade tills bilen växlade upp till 2a växeln. Ställde ner bilen och skulle någon vecka senare åka upp till verkstaden och byta plastkulorna. Hoppade in i bilen och vips så gick den som den skulle framåt, men nu fanns det ingen back längre. Plockade isär lådan men kunde inte se några aluminium bitar eller spån, delade ventilhuset och fick till min stora förvåning se att kulorna låg på rätt ställe! Dock var den ena nersliten och betydligt mindre än den andra. Bytte kulorna och huvudtrycksventilen och monterade ihop lådan igen, men fortfarande ingen back. Ska demontera igen så fort jag hinner och inspektera igen. När jag lägger i D eller något annat läge så sjunker motorvarvtalet lite men när R läggs in så höjs istället varvtalet. Frågan är ju vad som har hänt, har läst att det finns en låsring som kan explodera men såg inget spån så är fundersam över vad som kan ha hänt. Har även en egen teori: Kan det möjligen vara så att eftersom bilen vill bakåt på Neutralen så kanske den även vill bakåt på 1an och därmed så har backens lammeler blivit utslitna? Kan felet ändå ligga i ventilpaketet och vad händer om jag ska byta låda? Min nuvarande låda har bara 2st körprogramm, Sport och adaptivt. Kan jag då ta en äldre låda och flytta ventilpaketet eller kan det vara så att det är mitt ventilpaket som är skrot så jag måste hitta en låda från en lika dan årsmodell och med bara 2st körprogramm? Måste jag också byta styrenheten till lådan? MVH Erik BMW,för dig som älskar att skruva | |
|
molle325 skulle antagligen kunna ge dig ett exakt svar på ditt problem, men du kunde inte se om trumman/huset till backen hade spruckit? Länk Länk Mvh |
|
|
Det ar tydligt att du hade problem med plastkulan forst. Det felet kan komma och ga beroende pa var den nerslitna kulan ar for tillfallet. Nar du har detta problem med att det kanns som att bromsarna ligger pa i D pa ettan sa ar det for att bade ettan och backen ligger i samtidigt i en dragkamp!! Backens koppling ar svagare an kopplingen for framatdrift och darfor vinner framatkopplingen sa tt bilen gar framat trots att backkopplingen stretar mot. Kor man detta ar backens lameller forst med att ge sig. Jag tror tyvarr pa din teori att backens lameller ar slut. Du kan prova att dra ur kontakten pa ladan och starta och lagga i R. Backar den inte da ar det backkopplingen som gett sig. molle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.