|
|
|
|---|---|
|
Hej har låsbultar på min Bmw 325i -93 men de nycklarna man använder för att få loss bultarna med har blivit helt runda så de fastnar inte i bulten längre. Vilket gör att jag inte får loss låsbultarna. Hur ska jag gå till väga? Går det att köpa nya låsbults nycklar som passar i mina bultar? Så jag sedan kan dra loss dem? Har inte tillgång till svets så kan tyvärr inte svetsa på en annan bult. Skickar med en bild på hur nycklarna till bultarna ser ut ifall ni skulle vilja se. Om det är någon som skulle råka ha en sådan "nyckel" liggandes hemma så köper jag den gäran=) Tack på förhand! | |
| var finnes bilden? är det låsbultarna till däcken? | |
|
isåfall finns kanske chansen att någon däckfirma har. |
|
|
oj glömde klista in länken sorry här kommer den iallafall. Länk |
|
| Det fanns ju förut sådan där universalhylsor, med en massa fjädrade stift inuti som i princip öppnade alla typer av bultar. Såldes då på bilmässor och dylikt av ngn glad göteborgare. | |
| Det där ser ut som BMW original. De finns att köpa på BMW. | |
|
Åk in till BMW och köp en ny. De är "standard" nycklar utan egentlig egen kod, så det kan funka om grannen åker BMW och använda hans hjulbults nyckel. Annars kan du skaffa en lagom stor TORX och knacka in i bulten på hjulet och dra på den. Men då vill det till att du själv dragit åt bulten "med känsla". //amullo |
|
| Jag var förra veckan på BMW med samma problem och 1. de ser inte ut sådär, det är som en invändig blomma. 2. Det fanns ungefär 25-30 olika, man fick prova sig fram. | |
|
Åk på skroten och kolla om du hittar någon. Om du köper en ny riskerar du att förstöra den eftersom den inte kommer att passa särskilt bra eftersom hjulbultarna förmodligen också är rejält slitna, topparna kan komma att gå sönder. SEDAN kan du köpa en ny nyckel och nya bultar. Alternativt kan du prova att lägga t ex en tygbit mellan nyckeln och bulten och slå på nyckeln med hammare. Lossa bulten ett kvarts varv och rucka loss nyckeln innan du skruvar ut bulten. ______________________________ Min bil: Länk |
|
|
Hade samma problem med våran nyinköpa bil där hylsan för att lossa bultarna helt enkelt var borta. Vi borrade helt enkelt bort "huvudet" på bulten och tog bort hjulet och skruvade ur den resterande delen ur navet, nu hade vi ju bara en enda låsbult per hjul så det var inga problem men om du nu har sådana i alla hålen så kan jag säga att du kommer borra en stund. Antar att du inte vill anväda dessa bultar igen eftersom du inte har en hylsa till dom så de ska ju bytas iallafall. P.S. Om du är sjukt rädd om dina fälgar så rekommenderas inte detta heller då det finns stort risk att du inte borrar precis helt rakt och då kommer "sabba" fälgen lite längst in mot bromsskivan. |
|
| Koden på nyckeln står väl i den där lilla triangeln på insidan har jag för mig? | |
| Koden på nyckeln står i cirkeln, helt korrekt! | |
| Okey då är det kanske inte ett alternativ att köpa en ny "nyckel" då. Om man kanske skulle bege sig till skroten i helgen och se om man hittar en bult nyckel någonstans. För tror också det är BMW original låsbultar, jag har 1 låsbult på varje fälg. Borra loss bulten hur går jag till väga då? Måste borra bort skallen på bulten då antar jag? Jag har bara helt vanliga bmw original 15" fälgar på bilen så är inte speciellt rädd om fälgarna. Dock är dem ju ganska så djupa där själva bulten sitter=/ | |
| kan även tillägga att det står nr 35 på "nyckel" till låsbultarna. Igen som råkar han en extra att sälja eller låna ut eller något;)? | |
|
Bultarna är nog av hårdare material än nyckeln, och dessutom är ju slitaget på en nyckel fördelat på fyra bultar. Nycklarna är inte dyra heller, så jag ser inga hinder för att köpa en ny. Även om det bara är för att ta bort bultarna en gång. Annars kanske du får låna en nyckel om du åker till BMW, de brukar ha hela satsen i verkstaden. |
|
| Ta och slå på en hylsa med en slägga. Sen är det bara att lossa bulten. Fälgtjuvars knep, funkar alltid. | |
![]() 13.409 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Så det är invändiga splines - hur ser utsidan av skruvarna ut? Har du en koniskt skärande hylsa kanske det kan fungera? Swedol har koniskt skärande krafthylsor (1/2") fast bara i en sats (10-19 mm) för 586 SEK + moms. Biltema har två liknande satser (7st hylsor för 319 SEK och 9st hylsor för 449 SEK) fast dessa är gjorda i annat svagare material då det står uttryckligen att inga mutterdragare eller dylikt får användas. AutoExperten (Kamasa Tools) säljer koniskt skärande krafthylsor ensamma (17,18.5,20,21.5,23,24.5,26,27.5) eller i sats. En 17 mm kostar runt 178 SEK. |
|
Jag borrade bort mina bultar genom att börja nånstans på ett 4mm borr och jobbade migg uppåt i 2-3mm steg och slutade med ett 13mm borr, (bulten är ju en M12 så då är borret 1mm större än vad bulten är och således så "ploppar" huvet av när du kommit djupt nog). Är det dock BMW orginal bultar (vilket vi inte hade) så verkar ju det lättaste valet bara att dra ner till BMW och köpa en ny hylsa eller låna en av dem där och bara lossa bultarna ute på parkeringen i stort sett. |
|
|
Förstår inte riktkgt problemet, åk och köp en "låsnyckel" på BMW för struntpengar och gör vad du skall. Som andra säger är det nyckeln som är mjukast så den delen som sitter i fälgen är oftast hel och fin. Varför borra eller hamra i onödan? att leta på skroten efter rätt nyckel känns ltie som att leta efter en nål i en höstack... Johan S Ordf.BMWC CS Sektion SYD Länk CS#4079/SC#580 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.