|
|
|
|---|---|
|
Hej Har precis inhandlat en bmw 328ci -95 och har nu börjat höra ett dovt klonkande ljud bakifrån bilen, först trodde jag det va tvärbalksbussningarna som gått men efter lite nogrannare lyssnande uppkommer ljudet endast när jag växlar uppet och det är precis innan växeln hoppar i. ett klonk när jag lägger i växeln och ett när jag släpper upp kopplingen. Ju hårdare jag växlar desto högre låter det, om jag växlar lugnt och fint låter det inget alls. Någon som har en ide vad detta kan bero på? Skall även tilläggas att kopplingen är nybytt på bilen. Tacksam för svar Mvh Kim | |
| glapp i kardan? | |
|
Ett visst klonk, typ som en spolarvätskeflaska på 1 liter ligger o rullar runt o slår i baksätet, verkar vara standard på alla BMW! Har hört detta på E36, E46 och E92...och det var inget fel på dom bilarna. Brukar låta mest när man står still och lägger i 1:an (kanske för att det få är rel. tyst i bilen när man står still...). Det låter inte alltid men emellanåt hörs detta och har man väl börjat höra detta så hör man det jämt.... Är det ett kraftigare dunk så kan det naturligtvis vara något "riktigt" fel! |
|
| Det är ett kraftigare dunk, en kille ja snacka med hade som idé att dem kanske glömt att lufta systemet när dem bytte koppling alternativt inte dragit åt alla skruvar ordentligt på växellådan :/ | |
| Jag gissar på att hardyskivan är slut. Den sitter mellan kardanstången och växellådan. En svart gummiklump som skruvarna går igenom... | |
|
okej, tack för svaren. Va på bmw idag och mekanikern provkörde och hissa upp bilen men han trodde bara det att det var ett ljud från kardan som är normalt på bilen eftersom den gått 20000 mil, låter dock lite luddigt :/ han rekomenderade att jag skulle byta bakvagsbussningarna och se om det blev bättre. Ingen annan som har nån mer idé om vad det kan vara? Ang hardyskivan, kan det verkligen bli tt sånt här dovt klonk som kommer bakifrån bilen om den är slut? Mvh Kim |
|
| Jag trodde också att det var något i bakvagnen som lät, men det visade sig att det var hardyskivan. Ljudet fortplantade sig på ngt sätt... Nu är det knäpptyst! | |
|
hej. har samma klonk i min 328i. följdfråga: det har hörts ett tag nu (typ sen jag köpte den.. över 1år) och ingen verkstad hittade felet. kan jag köra vidare utan problem tills man kan komma upp på bryggan och byta ut det? eller borde man ta tag i problemet snarast? BMW ownz |
|
|
Det är nog inte hardyskivan.. Tror det sitter där kardan går in i bakaxeln.. Men jag tyckte du skrev att det klonkade när du la i 1'an ? Låter det asså även när du står still och lägger i 1'ans växel och sen låter det igen när du släpper upp koppling och kör iväg ?? |
|
|
för mig låter det från man står still, ner koppling, börjar lägga i 1:an "klonk" släpper upp "inget", kör iväg och svär för sig själv lite, ner koppling, lägger ur 1:an, börjar lägga i 2:an "klonk" svär lite högre för sig själv, lägger i 2:an, upp koppling "inget" och så vidare. om jag inte minns helt fel nu så låter det inte så mycket värre nu än när jag först märkte det. men man kan ju bli van också, eftersom det gått så lång tid sen man började höra det. BMW ownz |
|
|
Smajly: ja det låter så som du skriver dock låter det bara ibland när jag lägger i växeln. Frrla: okej, då tror jag vi har samma problem. Var på bmw igen igår och snacka med chefsmekanikern där denna gång. Han tyckte också att jag skulle byta tvärbalksbussningarna eftersom det troligtvis var dem som lät när jag släpper upp kopplingen. Dock kunde han inte riktigt svara på vad det var när man lägger i växeln men han trodde inte det var något problem. |
|
| Låter exakt som ja har samma fel! känns som kopplingen inte är helt urtrampad även fast pedalen är i botten eftersom det låter även när man lägger i 1an då man står still! har samma jäkla skit själv! men dock vant mig nu =/ | |
|
det skrevs i en annan tråd om detta. och på (vissa) e46 skulle man kunna spänna åt kadanet och detta "klonk" skulle upphöra. har kollat på min och de finns inget på kardanet att dra åt. alltså att man drar åt nr 5 eller 6 med en rörtång Länk BMW ownz |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.