|
|
|
|---|---|
|
Hur ofta bör man göra framvagnsinställning? En kille som arbetade med detta tyckte man skulle göra det en gång om året. Vad anser ni? //Schnitzer | |
|
Han värnar nog för sitt jobb. Man behöver inte göra någon framvagns- inställning förrän man byter spindelleder eller styrleder. Men köper man en begagnad bil är det är det nog säkrast att göra en fyrhjulsinställning för att vara på den säkra sidan. Det har jag gjort på alla mina bilar jag har köpt ,men sen å andra sidan är min brorsa däckakrängare så det kostar ju inget då. mvh stefan |
|
| Det är helt korrekt! Ska man "göra rätt" så bör hjulinställning ske en gång per år. | |
|
Jag vet att jag kommer att få E36 på mig nu, men ändå framför jag mina erfarenheter. Gör inte bilägandet besvärligare än det är. På min senaste E30 som jag köpte ny och körde 30.000 mil justerades aldrig framvagnen. Det fanns inte en tendens till sned ratt/ snedslitna däck eller sneddragning. Spindelleder byttes, men mot originalprylar som hade samma toleranser. (Jag hade tänkt kontrollera, men det blev inte av och inget slitage noterades därefter) Om jag däremot hade kört emot något hade jag givetvis justerat, likaså om något däck slitet snett eller bilen dragit åt något håll. Men om inget händer så är det onödigt med inställningar. När jag köpte nuvarande Compacten började jag med en inställning eftersom ratten satt snett. Tyvärr hos däckshandlare istället för hos BMW. De fick göra back-jobb två gånger och efter varje gång fick jag tvätta velourmattorna som de skitade ner. Så behövs det, kör till BMW eller en bra däcksfirma som du har bra referenser till. **BMW-ägare i 29 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
| Jag gör hjulinställning på den berörda axeln så fort någon led/bussning eller liknande byts. Om man inte har problem med snedslitage eller att bilen drar åt något håll så tycker jag inte att det finns nån större anledningen att göra hjulinställning. | |
|
Mats, det får du inte alls:) Jag gör inte heller hjulinställning om det inte behövs, brukar tom klara mig yutan efter led/bussningsbyten, men med minsta tendens till snedslitage, sneddragning eller liknande så görs detta omg. Vad jag skrev var just att det är rekommenderat att göra hjulinställning årligen, likaså rekommenderas ju balansering av hjulen vid varje skifte |
|
|
1100:- kostade den 4-hjulsinställning jag gjorde på min 320-01:a i fredags. Värt varenda krona då 3 av de 4 hjulen var felaktigt i sina inställningar. Camber samt caster var mer än 1 grad fel i snitt ock bilen har känts lite nervös en tid. Nu går bilen som en dröm på vägen ock tidigare trodde jag det berodde på för högt lufttryck i däcken så jag hade sänkt till 1.9 kg i samtliga för att motverka det nervösa beteendet. Det blev bättre men inte helt ok. Nu har jag 2,5kg i däcken ( 205/65-16 ) ock bilen är stabilare än någonsin utan att tendera till några överaskande utflykter typ spårighet,grepp. Mina tidigare sommardäck var lite ojämnt slitna ock misstänkte att märket ( Nangkang ) var boven i dramat. Nu vet jag bättre ock de nya däcken kommer att må bättre av riktig inställning med. 1100kr är lite billigare än 1 nytt däck som kan slitas ut tämligen snabbt om saker står fel,så visst är det värt att kolla 1ggr / år tycker jag. Till saken är att detta gjordes av min BMW-mek. Sen får man en kontroll av alla bussningar/leder mm i samma veva. Då vet man att bilen är schysst ock säker beträffande de delarna med :) |
|
|
Jag var nog lite väl bestämd i mitt tidigare inlägg. Om man har problem med något ska man givetvis kontrollera hjulinställningarna, det kan spara många däck och irritation över slingrig bil. Men det är inte något man behöver göra med ett visst intervall om inget annat har hänt. Jag är alltså helt överens med E36 :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.