AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
23.010

44Tkr För En Audi A6 1.8T -99?

Sida 2 av 3
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Jag tror knappast att det så lätt att hitta en fräsch A6 med vettiga mil för under 50000:-. Betänk att att det rör sig om 10-12 år gamla objekt och att man kan sålla minst varannan bil som rishögar med div. fel. Man kan knappast gå på de absolut billigaste och tro att de är något att ha.

Be värderingsmannen plocka fram exempel på fräscha och felfria -99:or som gått max 21000 mil för max 44000:-, han lär inte hitta några.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Marin: Det varierar i så fall mellan bolagen. I mina villkor står att det är pris hos aukt handlare som gäller.

Vad privatpersonerna tar på blocket spelar ingen roll för värderingen.

Det verkar vara vanligt med jämförelser av privata blocket-annonser från försäkringsbolagen men att jämföra billigaste på blocket och säga att alla andra av den årsmodellen kostar så fungerar ju inte, tror det kan löna sig att leta upp liknande objekt och presentera för handläggaren om bilen var hel och riktig.

Lycka till.

/Micke

Länk
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Vad har du för bolag?
Jag har IF och dom ersätter med kontanter baserat på allmänna handeln vid skadetillfället. Det är vad dom räknar ut för pris baserat på privat/bilhandlare...inget alls om auktoriserade handlare.

Frasse
Jag har Atava som verkar vara något dotterbolag eller likn till trygghansa

Handläggaren som hade hand om själv skadan var från Atava men killen som gjorde värderingen var från trygghansa

Det blir absolut sista försäkringen jag tecknar med något av dessa bolag

Jävligt less på bemötandet från trygghansa och den dåliga värderingen och att det fanns 0 utrymme att förhandla
Ännu mer förbannad blir jag när jag tänker på att skadan inte var mitt fel och jag förlorar en massa pengar på något jag inte är ansvarig för

Har krockat 2 ggr tidigare (ej vållande och med folksam som försäkringbolag) och alltid fått bra bemötande och bra värdering

Sist jag hade att göra med Folksam sa dom din bils värde verkar ligga mellan 70 och 80 på blocket så jag bjuder 76 låter det bra?

Vilket det gjorde, inget tjafs med att lägga sig under billigaste bilen på blocket och tro att det är en vettig värdering
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Tur att du inte har Länsförskingringar, när min 530 blev inlöst gick de efter billigaste på mobile.de, "för det var ju en import".
Ersättningsnivån totalt odiskuterbar...
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Jag förstår din ilska.
Har en del bekanta som haft problem med Atava...man tycker ju att man ska gå skadeslös om det inte är ens eget fel...problem nog att vara utan bilen.

Frasse
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Om du anser att du inte kan hitta en likvärdig hos handlare så skall du begära att få bilen värderad av en oberoende värderingsman.
Kommer denne fram till lägre belopp får dock du stå för kostnaden, men fb´s bud om 44 kvarstår. Blir värderingen högre så är det den som gäller. och ni delar på kostnaden för värdering.
Ta INTE den värderingsman dom hänvisar till, denne är med största sannolikhet köpt av bolaget.
Jo jag tänkte dra det till värderingsman

Kollade lite snabbt igenom försäkringsvillkoren och där stod det att vid tvist ska värderingsman komma med sin värdering inom 3 månader......3 MÅNADER!!!!!

Det är ju helt sanslöst har ni andra sånt här inskrivit i era försäkringsavtal?

Förmodligen medveten taktik för att folk inte ska orka bråka med dom om ersättning

Frågan är bara om jag får behålla hyrbilen under tiden?, måste ringa och kolla när dom öppnar om en halvtimme men jag gissar på att jag inte får göra det
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det står väl inte att värderingsmannen får komma med sin värdering först efter 3 månader? Jag tolkar det som att den måste komma inom 3 månader vilket inte alls borde vara upprörande. Väntetiden hos en värderingsman måste du kolla direkt med honom.

Hubbe325
520dAT -08
Det brukar gå fort. Det är inskrivet endast för att du inte skall kunna dra på det hur länge som helst.
Provade stångas med gubben på trygghansa en gång till och han gick inte upp en endaste krona det var 44 take it or leave it

Sitter och funderar om det skulle vara värt väntan för att kanske få upp värdet

Vad tror ni min chanser är?, killen som ska värdera ska vara från svensk handelskammare tydligen
xj
114
xjml
328iA -99
750iAL -95
Vilken väntan? En seriös värderingsman gör jobbet på dagen så plocka upp luren och ring;).

Jag vill, allts finns jag...
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Är det TH´s krav att värderingsmannen skall vara från svensk handelskammare eller är det den person de valt att rekommenderad dig?
Det står i papprena jag fick hem om värderingen att vid tvist ska värderingsmannen vara autoriserad av svensk handelskammare

Kan det tänkas att någon på Audi återförsäljaren här i stan är det?, för enligt dom så borde jag få runt 50 för bilen vilket är precis vad jag vill ha
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Vänd dig till försäkringtagarnas konsumentbyrå, de brukar ha en avgörande roll i dessa lägen!

Vilket bolag är det du har?

__
Min bil:
Länk
Det är Atava (Trygg Hansa) jag har.

En annan sak jag har tänkt på är det inte motpartens försäkrngsbolag som ska sköta värderingen när det var hans fel?
Denna ser ju hyfsat prisvärd ut: Länk Förvisso Avant men det drar ju knappast ner priset Listpris in på en sedan på 20000 mil 13500:-(Skrämmande)..
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Ser allmänt sunkig ut, vilket också priset indikerar. Auktoriserade handlare kränger ofta iväg liknanade orekondade objekt med div. småfel billigt. Den har också gått 3600 mil mer, vilket motsvarar över 2 års körning för normalbilisten.
Vad tror ni om själv försäkringsgrejen då? är det inte motpartens bolag som ska värdera min bil när han är vållande?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.