|
|
|
|---|---|
|
Hej . Kanske en dum fråga men jag testar .Har köpt en fin E60 520i - 04 .Bilen saknar skin och navigation resten finns.Undrar om det går att lägga till navigation i efterhand .Måste man lägga till nån mjukvara eller verkar det som jag bara gissar :):).Tacksam för alla svar . Mvh Ivan | |
|
Ja naturligtvis kan du göra det, frågan är om du tycker det är värt de kronorna,,,, DET ÄR SVINDYRT. Behöver du nav köp en separat. Rekommenderar Navigon 8110. Kontakta BMW för prisuppgifter. NoFear, kör med insidan.`oo00oo´ |
|
|
Tack Tommy för din svar. Jag mistänkte att det är jätte dyrt att lägga till i efterhand .Man får aceptera läget och köra med navi vid sidan om :):):). Ska faktist höra med BMW för skojskull va det skulle kosta . Återigen tacksam för svar. Mvh Ivan |
|
| Skulle tro att det går på 20-30´ totalt... | |
| Oj så pas ,det är verkligen dyrt ,det kan jag tänka .Nyfiken på vad det är som kostar som förbanat ,är det själva mjukvaran eller måste dom bygga in något specielt? | |
| Mjukvaran kostar nog en 2500-4500 att programmera, resten är delar. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kostar uppgraderingen från business till proffs 2300Euro så kan man nog kan fundera vad en komplett efterinstallation kan kosta. Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Går att göra mycket billigare om du hittar delarna på ex. ebay.de Det finns två system til E60. Det enkla att eftermontera är Navi Business, eftersom du kan ha kvar din idrive ratt och din skärm. Navi pro kräver ny skärm och idrive ratt. ebay.de - Navi PRO: Länk |
|
|
Njae, Mig vetligen fungerar dessa billigare satser enbart för LCI bilarna. De äldre bilarna (vilka 2004 års modell tillhör) kräver byte av betydligt fler delar. /Andy |
|
|
Prisreferensen som Rob_t refererar till är nog tagen från ebay. Hos BMW kostar de prylar som krävs ca 60-70´. /Andy |
|
|
Beolink/Andy: Det förvånar mig inte att det skulle kunna gå på 60-70 lappar hos BMW med originalprylar... ;) Har man inte LCI så är det kört alltså? Mvh |
|
|
Nej, det är absolut ej kört, men siffran på 20-30.000 som totalkostnad är ganska rimlig med de extra delar du behöver. /Andy |
|
|
Kollade upp detta i somras och att lägga in navi pro skulle kosta 43000 + arbete. Arbetet skulle ligga runt 12000... Det blev ingen eftermonterad navi till e61:an..;) /Håkan |
|
|
Jag vet att BMW för några år sedan hade erbjudande på montering av NAV business och det tog man 10 000 SEK. Arb ingick i det priset. Sedan så tror jag att det vanliga priset var runt 15-16"! Men som sagt detta var för 3 år sedan! When batman takes a vacation he does the Gumball |
|
|
Det går enkelt att uppgradera även pre-LCI. Vesil på e60.net har gjort proceduren och skrivit ihop en DIY, så jag ska själv ge mig på det. Gamla skärmen o idrivereglaget funkar. Det du behöver är själva enheten, en antenn (den till E39 rekommenderades pga enklare att dra den) och en dos programmering. Jag hittade min enhet på ebay för 100 USD och antennen finns på samma ställe för 4-8 hundra (1300 på BMW). Personligen föredrar jag min tomtom men eftersom jag hittade billiga prylar tänkte jag att det kunde vara en kul grej att ge sig på + att det bör göra bilen ngt lättare att sälja när det är dags. |
|
|
Rättelse: antennen kostar alltså 4-8 hundra SEK, inte USD. Finns ev även billigare varianter på bilstereofirmor men det har jag inte kollat. "Kitten" för navi pro kostar 10-15k på ebay så totalen hamnar säkert runt 15-20k om du installerar själv och bara tar programmeringen hos BMW |
|
|
Hej Hilden! Menar du att det går att köra Pro navigatorn med den lilla skärmen? Mig vetligen har den både färre färger samt annan upplösning än 16:9 skärmen, men den kanske justerar sig? /Andy |
|
| Pro måste ha stor skärm. | |
|
Ser att jag lyckats skriva båda inläggen lite luddigt...det är alltså navi business jag ska ge mig på att dra in. Pro däremot verkar vara en annan historia med en massa delar som ska bytas, t ex skärm o idrivereglage |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.