AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.091

kommer 18t fälgar passa på e46 med annan ET

tja har fråga ang ET..
har ET på orginal enligt internet ET47
har 17t fälgar nu med ET40 funkar kanon..
hur mucket kan ET variera utan problem..

hittat 18t BMW fälgar med samma bultcirkel fast ET mellan 25-30 vet ej 100% just nu..

kommer jag få problem?

Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Vad jag läst mig till bör det inte variera mer än max 5 i et. Dina fälgar kommer hamna ca 2 cm länge ut och det är ganska mycket, kanske ännu mer om fälgen är bredare än den du har nu.
ET 25 innebär ju att du bygger ut mot skärmkanten med 22 mm mot original.
Betänk även att din fälg är större/bredare och att hjulhuset rundas av ut mot skärmkanten. Jag gissar på att det är för stor avvikelse på dom fälgarna.
Bästa sättet är såklart at prova.

Johan S
Ordf.BMWC CS Sektion SYD
Länk
CS#4079/SC#580
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kom ihåg att oavsett hur mycket plats det finns mot skärmkant, fjäderben o.s.v. så innebär en ändring av ET att styrgeometrin ändras. Det kan innebära att bilen blir orolig, särskilt vid bromsning.
pe
184
peterjarvelid
BMW 318d -13
Hej halloj,

Testade att smacka på ett par 18´till min E46:a, med ET47.
18´var till en M3 där bakfälgen hade ET21 om jag inte missminner mig. Rekommenderar det inte! För det första skulle bakskärmen ta emot om man körde över ett för stort gupp. Bilens styrgeometri som tidigare talande nämnde blev märkbart påverkad, vilket gjorde att bilen kastade kraftigt vid exempelvis omkörningar. Blev även otroligt vindkänslig. Sista nackdelen var att det visuellt såg helmärkligt ut. Köpte de däcken som en chansning, hade de på en dag och sålde dem efter en dags åkande. Köpte m-sportfälgar som var anpassade och återfick den fina känslan i bilen.

Lycka till!

Hejs!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.