|
|
|
|---|---|
|
Har ett mycket störigt problem. Kupefläkten "sprutar" ut stora mängder barr, kusar och annat otrevligt från träden. Detta händer när jag har fläkten på högsta fart. Det läge som endast ger kalluft i kupen. Jag har bilen i garage under nätterna. Ingen AC. Tycker att det är märkligt att skiten hittar ända in i kupen. Det sitter väl ett kupefilter eller dyligt monterat? När jag tvättar bilen med högtryck rinner det in relativt stora mängder vatten vid fötterna, detta kommer från luftutblåset. Antar att det finns dränering av någon form någonstans som är igensatt. Vad tror Ni? Någon med liknande problem eller tips att ge? Mvh. Henrik, med barr på stolen och blöta fötter. | |
|
Detta kanske kommer att låta som en longshot. Hade samma problem under en kort tid förra sommaren själv. Visste då inte vad det berodde på. Under samma tid var min taklucka sönder och jag hade monterat loss delen som vevarmen för luckan sitter i - så det var ett hål där. Förmodligen tog skräpet sig ned den vägen och in i ventilationen via dräneringen för luckan - för faktum är att när jag satte dit armen igen - fungerade det klockrent. Inte ett skräp har letat sig in. Största jag fick in var en stor jävla daggmask!!!! / MVH IDUA Jag vill ha en biiiiil!!!! |
|
Crusty |
Henrikd: Jag vet inte om det hjälper men kan det inte vara bra o byta microfilter? det som sitter innanför handskfacket?? Bara en teori. |
|
Nädu, det var ingen longshot! Min taklucka är oxå trasig, därför har jag monterat loss delen som vevarmen för luckan sitter i. Ska montera armen igen. Tack! Microfiltret, kommer jag åt det från motorrummet eller monterar jag ur handskfacket? Mvh Henik. |
|
|
Det kommer du väl åt från handskfacket... finns en guide här på bmwpower... Länk Hmm, sitter det microfilter i bilar som är utan ac också? |
|
| Det sitter bara microfilter på bilar med AC. Tyvärr. Jag har rivit ner och kollat på min E36:a. Har nämligen samma problem. Har funderingar på om man kan sätta dit något eget filter där friskluften tas in i kupén. Börjar bli väldigt trött på o alltid ha en massa löv o annat inne i bilen. Nån som vet varifrån friskluften tas? | |
|
På min 318 e36 som jag hade förut, där satt den en nylon strumpa över luftintaget och jag hade inga problem med kusar och barr...tror det gick att plocka bort det översta gallret och sätta strumpan under, man så iaf inte att det var en dam strumpa där :-) Patrik L |
|
|
Jepp, stämmer som Patrik L säger. Man plockar bort det översta plastgallret. Själv satt jag dit ett gammalt filter från en köksfläkt. Luktar numera inte så gött i kupen! Mvh Henik. |
|
|
Om man fortsätter och plockar bort "lådan" som gallret sitter på, två skruvar uppepå till kabelrännan + två skruvar på varje sida om "lådan", så ska det sitta ett microfilter på fläktmotorn som sitter där inne. Mvh /Thomas |
|
|
Vlket gallret snackar ni om? Den uder vindrutetorkarna? Bosnian Trance Expres |
|
|
Jepp. Gallret under vindrutetorkarna. Mvh Henik. |
|
rogan |
Tjapp Henrik! Vi som kör snik-klass utan AC och annat tjaffs måste ju hjälpa varann :) Kolla på följande så tror jag du har en eventuell lösning. Länk // Många åker bil, vi kör BMW |
| Ojj Rogan, du har hittat min ett år gammla tråd ang. microfilter. Tack, har redan kollat in länken. Det är nerplockat nu, skall beställa ett mod.kit på måndag. Undrar bara om det behövs två kit. Det finns ju plats för två st filter, ett på varje sida av fläkten. Blir ju ganska dyrt då, 500:- x 2? | |
rogan |
Tjapp Henrik. Hör gärna av dig och berätta hur det gick och lite erfarenheter. Ligger i planen för min bil också. / Johan // Många åker bil, vi kör BMW |
|
Ok rogan, info dax! modifieringskitet kostar ca. 475:- Då ingår filtret samt en tillhörande kåpa. Vissa modeller har plats för två filter, en på varsin sida om fläkten, då krävs två kit. Detta är mitt fall, jag beställde dock endast ett kit, sedan skall jag montera någon form av nät på andra sidan fläkten. Blir omotiverat dyrt att beställa två kit á 475:- Har du tur behöver du endast ett kit. Själva monteringen är busenkel! |
|
|
Rogan, nifo nummer två! modifieringskitet kostar 475:- Då ingår TVÅ microfilter. Monteringen var inga större bekymmer. Trångt att komma åt bakom motorn. Tycka till. /H |
|
|
Antagligen är det bara jag som är dum, men jag hittar inte var man köper mod. filtret?!?! Gällde mod. filtret bara bilar med AC eller även för oss stackare utan AC? Tacksam för svar, drunknar i löv och annat spännande! |
|
|
Det kit som jag pratar om gäller oss hårda män utan AC! Hej. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.