|
|
|
|---|---|
Lu 204 BMW 525 xi e61 LCI -07
BMW 320 e30 m60 6vxl -90 BMW 540iM -93(5vxl) BMW 635csi(?) m60 6vxl -76 |
Har sökt lite på forumet, men bara hittat E34 som backen lagt av på. Jag har tiptronic lådan, och när jag hämtade min bil förut idag, så funkade inte backen. Igår backade jag och det va inga problem alls. Bilen växlar bra framåt och det är inga missljud, men lådan vill inte "växla" i backen. Vad kan ha hänt? Har inte tid att riva med detta förens nästa helg, så jag får väl putta bilen när jag ska backa i veckan. Bilen har gått 16000 mil, visserligen en del hårda mil, men ändå. Jag backade i kanske 30-35 km/h häromdagen, men annars backar jag aldrig fort eller långt. |
|
Det troligaste är sprängd backtrumma: Länk Länk Mvh |
|
Ok. Hur fixar man det lämpligast då? Går det byta det eller behövs det en ny låda? |
|
En utbyteslåda är nog det vanligaste alternativet, men då kan du inte vara säker på hur länge den kommer att hålla... Renovering är antagligen dyrare men du kan vara säker på att den håller länge, STS som ligger i Stenungsund är välrenommerade: Länk Länk Mvh |
|
| Med utbyteslåda så menar jag en från skroten... | |
Jo jag förstår det. Har kikat lite. 16 000 verkar vara billigaste alternativet vid byte. En ny från BMW kostade hela 54 800 kr vilket är va bilen är värd ungefär. Är det 5HP30 lådan heter? Jag har ju inte samma låda som i min gamla 540, dvs E34 utan det är ju tiptronic. |
|
Det är förmodligen kolven längst bak i lådan som gett upp... Det är inte samma låda som E34 så de tipsen stämmer inte. Kolven används till ena kopplingen för backen och är ett vanligt fel. Priset på delen är ca 300:-, jobbet är lite mer... fredde |
|
Om det du säger stämmer blir jag väldigt glad. Är det ett jättejobb för någon som har en del vana att meka tro? Topplock, ventiler och ventiltätningar osv har jag ju bytt, även vevlager på gamla volvo bilar :P men jag har aldrig vågat riva ner en automatare. Vet du hur det ser ut vid den där kolven? Är det mycket som ska isär? Är det rekomenderat som första automatprojekt? hehe |
Finns det några bra sprängskisser på såna här lådor nånstans på internet att tillgå? Borde ju inte vara helt omöjligt att fixa det själv. |
|
Kolla här Länk BMW Först och främst. |
|
Ja där fanns det riktigt mycket, men verkar inte finnas allt till växellådan? Eller förstår jag fel? Verkar finnas parkeringsbromsen, det som är längst bak ihop med kardan och den här lådan som jag antar innehåller styrningen. Jag menar det måste ju finnas mer drev än så? Länk Det är vad jag kommit fram till. |
|
Ajaj, missade rejält där, såg bara E34 i texten och missade E39 i huvudrubriken... Här en tråd om problematiska 5hp24: Länk Mvh |
|
|
För att byta kolven måste hela innanmätet ut. När lådan verkar tom så sitter längst bak ett aluminiumhus med en vulkad kolv för F-clutch. Huset sitter med ca 12 st Torx-bultar bakifrån. Man använder tex en verkstadspress för att klämma ihop fjädern och få bort knastren (precis som på ventiler). Givetvis bör man se över resten av lådan på en gång, samt ev byta ingående axeln med A-clutchens trumma, även det ett vanligt fel. Svårt? Inte egentligen, men lite support från någon som har koll är nog nödvändigt. fredde |
|
Ok. Är det väldigt vanligt att det är detta som orsakat att jag ingen back har? Bilen går ju precis som vanligt framåt som sagt. Säljer BMW det som behövs? Isåfall behöver jag dom där 2 axlarna alltså, men vad menar du med se över resten av lådan? Vad jag har förstått finns det inga plastkulor i denna lådan? Med en bra sprängskiss borde detta nog gå att klara av. |
|
Pdf från ZF: Länk Bilder på trasig 5hp24: Länk Länk |
|
|
Titta vad bra! Länk nummer 1 är input shaft; korgen har gått sönder. ZF ska ha uppdaterat den för 2-3 år sen. Den har dock inget med backen att göra, men lämpligt är att byta den ändå. Länk nummer 2 är kolven till F-clutch, den är vulkad och man ser att gummit har ruttnat sönder. Inte bra. Ingen back. Om man gör detta ingrepp bör man även byta packboxen mot turbinen, o-ringen till pumpen samt trågpackningen. Smågrejer som man kan få ångra att man inte fixade på¨en gång. Vad jag menade med att se över lådan var väl mest att kolla så lamellerna inte är brända / slitna någonstans. fredde |
|
| Kidnappar tråden och frågar va det skulle kosta att få dessa berömda plastkulor bytta. Har varken garage eller kunskap nog att byta dem. | |
|
xjml: På 5hp24 så ska kulorna vara i metall: Länk 5hp30 har nog fortfarande samma teflonkulor? men din 750 -98 ska ha den hårdvarumässigt uppgraderade 5hp30 och då slits inte plastkulorna nämnvärt. Om du inte har några problem så är ett enkelt olje- och filterbyte (och eventuellt programuppdatering) det enda som behövs göras: Länk Länk Geggiga/fulla automatfilter: Länk Länk Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.