AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.584

Fartkamera och hyrbil?

Tjena

Lyckades missa när 110 sträckan övergått till 90 idag med hyrbilen och lyckades naturligtvis bli fotad

Någon här som har erfarenhet av detta som kan berätta vad som händer nu?

Jag vet att det inte finns någon anmälningsplikt i sverige så hyrbilsföretaget måste inte berätta att det är jag eller?

Antar att dom kanske gör det endå bara för att dom inte vill neka polisen att lämna ut uppgifterna om vem som hyrt bilen?

Alla svar uppskattas
sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
Nej dom måste nog inte berätta vem du är för polisen. Jag tror hyrbilsföretaget får boten och så kommer dom skicka fakturera dig. Däremot om du inte betalar, så vänder dom sig till polisen. Borde stå i info från företaget i fråga?
xj
114
xjml
328iA -99
750iAL -95
Dom kommer att skicka en faktura till dig och lägga på en liten avgift för att dom va tvungna att sätta sig och skriva den. Kan bli så hög avgift som 150:-. Hur vet du att du fastna på bild?
Har ingen aning om jag fastnade, men kameran blixtrade och det var rätt fint väder ute, vid 17.30 ikväll lite skymning men annans fin sikt
spacco & xjml : Vet ni nåt om det ni skriver eller är det vilda gissningar?
Jo exakt....det är fakta jag är ute efter

Tycker det är lite konstigt att ni säger att hyrbilsföretaget skulle fakturera mig när det är föraren som är ansvarig för böterna och inte ägaren av bilen

Så hyrbilsföretaget är inte skyldiga att först betala räkningen och sen att driva in pengarna av mig skulle jag iaf tycka?

Hyrbilsförtaget heter förresten Budget
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tror nog att det antingen uppger vem som hyrt bilen vid tillfället och ger dina uppgifter till polisen eller så uppger de inte dessa och du klarar dig. Tror inte de fakturerar dig för böter.

Men som sagt, detta är vad jag tror.

Mvh Johan
Hyrbilsföretag är SKYLDIGA att ange föraren, vilket inte t.ex leasingbolag, företag eller privat personer är...
Gasar-Magnus : Har du nån länk där man kan läsa om det? Har själv hört detsamma men har inte funnit nåt som stöder det.
Förordning (1998:780) om biluthyrning, paragraf 8:

"8 § Den som har tillstånd till uthyrningsrörelse är skyldig att
1. föra anteckningar över uthyrningar,
2. föra de anteckningar om verksamheten i övrigt som prövningsmyndigheten beslutar,
3. på begäran av prövningsmyndigheten sända in sammandrag av anteckningarna,
4. hålla anteckningarna tillgängliga för granskning av prövningsmyndigheten eller polismyndigheten, och
5. lämna de övriga uppgifter om rörelsen som prövningsmyndigheten begär."
Tack
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Har en kompis som förra sommaren hyrde en Thunderbird här i Stockholm, för att flasha för flickvännen och fick "blixten" två gånger under den veckan. Han körde bägge gångerna rejält för fort.

Han har inte hört ett dyft från firman som hyrde ut bilen. Och inte från Farbror Blå heller.

Vet inte om det är tur som fan (kompisen har annars inte tur med bilar och polisen) eller om det kan vara vägledande...

Niklas

Fransosen
xj
114
xjml
328iA -99
750iAL -95
Jag har tidigare jobbat på Sveriges tredje största biluthyrare i 6 år så det är ren fakta, som någon sa ovan så har dom en skyldighet att "peka ut" till skillnad från andra.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Men vänta här nu. Kommer hyrbilsfirman att "fakturera fortkörningsböter" till personen som hyrt bilen?
Låter ju mycket märkligt. En fortkörningsböter är väl aldrig ställt till ett företag öht, bara förfrågan. Eller hur.
Detta låter inte sannolikt i mina öron.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Nej, folk svamlar så mkt.
Böterna är utställda till föraren och inte till ägaren.
Polisen kommer om de anser bilden vara tydlig, begära ut namn och personnummer på den som hyrde bilen vid det tillfället. Stämmer sedan fotot i registret med det på kamerabilden så skickas en bot ut till dig.
kilroy
Biluthyrningsföretaget kommer INTE att betala eventuella böter och sedan i efterhand debitera hyreskunden eftersom den typen av juridiskt förfarandet inte existerar. Biluthyrningsföretaget har ju inte begått något brott.

Den juridiska skrivningen i § 8 i förordningen ger polisen rätt att ta del av uthyrningsföretagets kundregister och det krävs heller inte något beslut av åklagare eller domstol.

Tillstånds- och prövningsmyndighet för biluthyrningsföretag är länsstyrelsen och det är inte speciellt ovanligt att länsstyrelsen och polismyndigheten samarbetar då det finns misstanke om annan typ av brottslighet, antingen av uthyrningsföretaget eller av dess kunder.

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Har blivit fotad i farsans bil inte mindre än tre gånger varpå han fått en förfrågan från polisen vem som framförde fordonet. Farsan hade förstås ingen aning om vem som körde och skickade inte in blanketten, därefter hördes inget mer.

Denna skrämseltaktik fungerar säkert i många fall då folk inte vågar annat än att ange vem som körde.

Tänk om polisen kunde kunde lägga resurser på att personligen vara ute och övervaka folk som kör som krattor och ta fyllekörare istället för dessa kameror.
ic
124
icke
318is -90
Jag älskar när folk svarar med med gissningar på frågor dom inte vet svaret på. Jag tror att det är en rättighet man har som man, att svara på frågor som man inte har kunskap om.

Det finns inget ägaransvar på fortkörningsböter som det gör med parkeringsböter. Om en hyrbilsfirma skulle fakturera mig och dessutom ha mage att lägga på 150kr för att lämna ut uppgifter på en myndighets begäran som de är skyldiga enligt lag så skulle jag omedelbart bestrida fakturan. Såvida det inte står i avtalet mellan kunden och firman att så skall ske.
Is
468
Ismo
735iA -87
Vänta på boten, inte säkert det kommer alls.
Snutarna bryr sig mindre med företagsägda bilar då det kräver för mycket jobb, en het tips är att ha bilen stående på sin far och din far har sin bil stående på dig.
För när du fastnar på bild så kommer dom köra bilens uppgifter och kolla körkortsbilden som trafikstyrelsen har... stämmer inte detta så vet dom inte vem det är.. för mycket jobb att kolla upp vem det är.

Så gör mina kusiner med noll moral, dom får bot skickat hem men inte har dom betalat något än.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Så länge man inte bor i samma hushåll, då kollar dom...

MVH Christofer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.