AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.127

Torkarmotor & spolarpumpen bak la av samtidigt E34

Jag har fått problemet att både torkarmotorn och spolarpumpen la av samtidigt, och efter läst igenom gamla trådar så fick ja veta att om ena slutar fungera så slutar den andra också. Jag har redan börjat felsöka efter fel, har kommit fram till att

-Säkringar hela
-Ingen ström fram till torkarmotorn
-Kablarna vid gångjärnen är hela
-Torkar motorn och spolarpumpen fungerar vid direkt +

Det sista jag ännu inte kontrollerat för de var bökigt att komma till är spaken till vindrutetorkaren. Någon som varit med om att spaken varit dålig så allt fungerat utom bak? Eller ni har annan idé på vad som kan vara fel?

Tack på förhand
GU
307
GUP
525iAXT 1992
525iAX 1992
Du har kollat vid båda sidors gångjärn?Gjorde själv nämligen det felet och kollade bara på ena sidan!
/Gunnar

Jag tog kabeln som går rakt in till torkarmotorn och mätade motståndet till innan gångjärnen så kablarna som går till motorn var hela utan avbrott, så det ska inte ha något med andra sidan att göra då?
Visa användare
298
Ljungblom
518i -90 M40B18
520i -89 M20B20
kolla båda sidor på gångjärnen, om det inte är det så kan det vara så att det "inbyggda reläet", som ger signal om torkarn är på rutan eller nere i "startläge", detta krånglade för mig, det som händer var att motorn stannade lite varsomhelst, men kan säkert ge symptom liknande dina. I mitt fall gällde det visserligen motorn i fram men kan tänka mig att funktionen är precis samma.

När "reläet" säger upp sig så går motorn att köra så den går runt(fram och tillbaka) med direktspänning men inte inkopplad i bilen.

Mitt hetast tips är att låna en motor som funkar, förutsatt att motorn inte är för krånglig att demontera (vet inte då jag bara haft sedan).

Jag har kollat upp strömen och såg att det inte kom fram ström på något av alla lägena alls, och att kolla andra sidan ska inte behövas om kablarna går på den sidan jag kollat upp redan. Var sitter reläet till torkarmotorn?
GU
307
GUP
525iAXT 1992
525iAX 1992
Innanför höger sidopanel (samma sida som torkarmotorn)!
I mitt fall var det avbrott i kabelstammen på vänster sidas gångjärn.
/Gunnar

Sitter reläet i skuffen då? Men kablarna ifrån torkarmotorn går genom höger gångjärn på min bil, har själv mätat från delningen vid torkar motorn till där spolarbehållaren sitter bak, där kabelstammen går ner, ser även ut att ha blivit utbytt, då där var lödat hela stammen där och krympplast över, för jag tror inte att bmw lägger en skarv som dom lödar ihopa själva sen?
Efter läst igenom ditt inlägg igen Gunnar så förstår jag precis vad du menar med reläets placering. Men går där kablar i vänster sida om gångjärnet också till torkarmotorn? för den kontakten som går rakt in till torkarmotorn, dom 3 kablarna gick på höger sida iallafall.
GU
307
GUP
525iAXT 1992
525iAX 1992
Jag gjorde samma tankefel som dig, höll på att bli knäpp när någon påpekade att det gick kablar även vid vänstra gångjärnet.
Där låg felet!
/Gunnar

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Kablarna i gångjärnen är ett riktigt problem, DrSakke har gjort en eminent guide:

Länk Länk Länk

Åk in till ELFA så kan de nog hitta kablar som tål böjning betydligt bättre.

Mvh

Jag öppnade precis upp den vänstra kabelstammen, och såg då att en kabel var helt av, medans andra kablar var skadade. Så jag antar att jag får byta ut den kabelhärvan som är skadad, och hoppas att de hjälper med torkar motorn, i annat fall så har jag åtminstone fått en hel kabelstam :)

Jag återkommer när jag bytt den och ser om de fungerar eller ej.
Tack för alla svaren och bra sidor.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.