|
|
|
|---|---|
|
Idag när jag skulle låsa upp bilen så funkade ingen av fjärrfunktionerna i nyckeln. Nyckeln borde vara rätt uppladdad eftersom jag körde bilen i helgen och i fredags i över 2 timmar i sträck. Låste upp med nyckeldelen och öppnade dörren med tillhörande larm, stoppade nyckeln i låset och vred till radioläget och då tystnade larmet, så bilen känner igen nyckeln.. Körde 2 timmer hem och när jag skulle låsa med fjärrknappen funkade inte fjärren då heller. Vad göra? Kan man "koda in" nyckeln eller? //amullo | |
|
Alltså.. Ingen av knapparna på nyckeln funkar. Jag vet att nyckeln skall laddas upp automatiskty när den sitter i låset och jag tänkte ta min andra nyckel och testa, men får inte fatt i den förrän senare i veckan (är på resande fot) och det är ju j*vligt enerverande att behöva låsa och låsa upp med nyckel samt få larmtjut varje gång man skall in i bilen.. //amullo |
|
| Lustigt sammanträffande, mina föräldrars 325 02:a gjorde likadant i veckan. För dem blev den ny nyckel, riktigt svinpris på 1600:- | |
|
SHEISSE! Det var f*n inte billigt. Hoppas det går att "koda om" om den tappat det eller så har jag tur och den andra nyckeln fungerar. //amullo |
|
|
Förresten.. Jag antar att BMW "kodar in" nycklar när man köper en ny. Är det något man kan göra själv eller? Frågan slog mig bara nu när jag sitter på jobbet och läste igenom en instruktion för hur man kodar in fjärrnycklar på vissa maskiner. Det är ju något som man ibland kan göra själv, men jag vet inte om det stämmer på bmw. //amullo |
|
|
vet inte om du kan göra det på bmws men audi måste koppla in datorn i bilen mot någon server i tyskland så man får ut koderna. sedan tror jag inte att det är koden det är fel på för då hade du inte kunnat starta bilen jag har samma problem med 2 av mina nyklar en kan jag inte låsa upp bilen via och den ena kan jag låsa upp bilen med men den tar inte bort startspärren |
|
|
Intressant.. Nåja, den andra nyckeln fungerade iallfall. Undrar vad som kan få en nyckel att "tappa" kodningen sådär. Antingen så har fjärrdelen dött, men transponder delen funkar, eller så har den bara "tappat" koden. Jag vågar inte försöka fixa det själv utan bilen skall in på service under våren så får BMW verkstaden fixa problemet åt mig. //amullo |
|
| Kan det inte vara så enkelt att batteriet gett upp? | |
|
Låter ju onekligen som batteriet börjar ge sig... Med tanke på hur litet det måste vara kan det ju inte hålla i en evighet även om det laddas när man kör. Batterier är ju tyvärr ingen evighetsmoj. Nya batterier har väl dessutom en tendens att fungera klanderfritt och sen bara tvärdö till skillnad mot gamla som successivt dog ut. Och är det batteriet som dött finns det nog ingen annan lösning än att köpa den där svindyra nya nyckeln på BMW och be dom koda in den. Betänk oxå att du ju har två nycklar och det kan vara lika illa ställt med den andra som ligger hemma i lådan som reserv. En reserv som kan visa sig vara stendöd den med. Jag alternerar med mina två nycklar för att "slita på dom" jämt s a s. Vet inte om det gör nån skillnad i sak men det är ju surt om det kostar så dyrt med en nyckel. Och tänk om man måste skaffa två.... Niklas Fransosen |
|
|
Jo.. Jag brukar byta nyckel när jag byter däck, så nycklarna är nog ungefär lika slitna båda två. Jag får ta en sväng förbi BMW på lördag och se om de kan testa nyckeln eller så. Min "andra nyckel" funkar iallafall klockrent hittils, så jag kör med den sålänge. //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was to tight" |
|
| Det du beskriver hände mig för 2 år sen, gjorde då en knapptrycknings manöver för att initialisera om nyckeln, sedan dess har den funkat bra. Har tyvärr inte länken kvar...tror det var på detta forum jag läste om hur det gick till. | |
|
Denna tråd kanske? Länk //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was to tight" |
|
| Ja den tråden var det, fick du "igång" din nyckel? | |
|
Inte provat än. Tänkte ta det i helgen, men jag rapporterar givetvis! //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
|
Jahapp! Bilen lämnades på service och BMW Solna sade att de ominitierat nycklarna och båda funkar nu perfekt! Tyvärr hade mekanikern gått för dagen, så jag kunde inte fråga exakt hur de gjort det. //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.