AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.528

Går ojämnt på låga varv med växel i. E23 728iA Hjälp!

Sida 1 av 2
Es
23
Esc-
728iA -80
Tjenare!
Jag har en e23 728iA med M30 motorn som har ett litet problem.
När jag startar bilen så har den fin tomgång och allt. Men när jag lägger i en växel (spelar ingen roll fram eller back) så håller den på att dö av. Så då får man dra iväg ganska kraftigt för att motorn inte stannar. Om man ska stanna till vid ett rödljus och den håller på att dö så petar man bara in Neutralen så går motorn fint igen. Det är som bara vid belastning vid låga varv detta kommer.

Är det någon som har ett fint tips skulle jag uppskatta det grymt mycket
sh
271
shirack
BMW 535D/F11 X-drive, M-sport "IE"-17
Har exakt samma fel på min med... Någon som vet vad det kan va ???
Es
23
Esc-
728iA -80
Jasså?
Kör du med öppet filter?

Ingen som har någon ide?

Ot
705
Otto
750iA -95
M5 -00
335iA cab -08
T-bird Roadster -62
Har denna typ av motor en s.k "tomgångsmotor" (tillsatsluftslid) som strävar efter konstant tomgång ? Om det finns en sådan kan denna vara i behov av rengöring för att fungera. Om det inte finns en sådan har Jag tyvärr inget tips.

/Stefan
Es
23
Esc-
728iA -80
Nu har jag ny info om denna patetiska ursäkt för bil.

Var ute och körde igår kväll och då började den gå riktigt dåligt.
Så till slut så fick jag lov och stanna. Bilen svarade ingenting på gasen och bara dog hela tiden. Till slut så fick jag varvat den över 3000 varv och hanka mig fram genom att smälla in Driven. tänkte att det kunde vara vatten i tanken så jag gick och köpte en flaska k-sprit men fortfarande samma problem. Innan skitbilen gick sönder igår hade jag bytt alla tändstift, fördelarlock och tankade fullt med 98 oktan för en tusing.

Så är det någon underbar person här på forumet som kan hjälpa mig med detta?
Eller så kanske det finns någon som bor här i närheten av Umeå som vill köpa en fin e23:a? :)

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hur såg stiften ut?

Den där motorn är ju både driftsäker och "skottsäker" annars :)
Fortsätt med hederlig gammal felsökning, dvs kolla om det kommer bränsle med tillräcklig mängd o tryck, kolla alla små gummislangar runt insuget...
Brukar finnas några små vaccumslangar runt insuget som kan lossna/spricka och då kan det bli en massa mystiska fenomen...mm.

Lmm(luftmängdsmätaren) är också en "tänkbar felorsakskandidat"...Kostar inte speciellt mycket på skroten OM du nu vill prova med en annan..
Men se till att du får en med samma Boschnummer som du nu har i vagnen.

Men visst, det kan ju vara t.ex. bränslefiltret som är igensatt en smula, viktigt att byta detta filter hyfsat regelbundet, iaf så ska man byta det om man inte vet när det byttes senast..
Tillsatsluftsliden kan det som sagt också vara läge att kontrollera/rengöra.. evtl byta.

He,he...bor ju annars själv i Umeå ;)

Mvh Janne.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

"Patetiska ursäkt för bil">>>>Neee, fin vagn det där :)

Mvh Janne.
Es
23
Esc-
728iA -80
Tjenare Janne!

Okej. Jag fick med en till LMM när jag köpte bilen. vet dock ej skicket på denna men det går ju att prova iaf och se om det blir någon skillnad. Jag såg i instruktionsboken att ett bensinfilter kommer man åt från bagageluckan men jag fattar inte riktigt vars det andra sitter. Om jag förstår bilden rätt sitter den vid bakaxelklumpen. Kan detta stämma?

Tillsatsluftsliden vad är det för något och vars sitter den? :)

Hehe varför jag sa att den var en patetisk ursäkt till en bil var för att den har jävlats hyfsat mycket senaste halvåret och som grädde på moset så blev jag påkörd av grannen för ett par veckor sedan så jag har ganska mycket att fixa.

Hade!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tillsatsluftsliden reglerar tomgången på elektrisk väg(iaf på E28 528i och det ska ju vara likadant på din då), dvs en slid/spjäll i denna "manick" öppnar respektive stänger beroende på hur varm motorn är...dvs reglerar insugsluft förbi gasspjället i olika mängd beroende på temp.
Men i sanningens namn så tror jag ju inte riktigt på den i ditt specifika fall..

Den sitter vid insuget, kanske lite svårt att beskriva utan bilder :), men om du kikar ner mellan själva insugsrören och ventilkåpan så bör du se en liten " kontakt" med kabel till+ tillhörande "grunka" :))
Men nu när du hört min förklaring på funktionen i stora drag så förstår du nog var du ska leta..

Ja, om du ska byta det stora cylinderformade bränslefiltret så är den placerad bredvid tanken/bakaxeln och under bilen s.a.s..
Du ser den när du börjar leta därunder, men se till att du verkligen börjar riva i filtret o inte i bränslepumpen...
Nu pratar jag visserligen återigen om E28 528i, men det bör ju se likadant ut i din E23 kan man tycka.

Jaja..

Mvh Janne.
Es
23
Esc-
728iA -80
Okej ska kolla imorgon. Men visst är bensinpumpen betydligt större än filtret va?
Har funderat och det måste nästan vara tätt i filtrerna för att bilen hade stått avställd i 6 år när jag köpte den och den har bara gått sämre och sämre. Vad är bästa medlet och spola rent bensinfilter med?

Edit:
Hittade denna: Länk

Så det är det kortare och tjockare jag ska sikta på! :)

Återkommer efter mek!

Tack för hjälpen Janne btw
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok...filtret kan du egentligen inte missa, det finns ju för det första inga elanslutningar till filtret ;))
Du hittar det direkt du går under o kikar..

Sedan är det så att du INTE ska spola filtret öht, du ska byta detta, kostar inga "jättepengar"...någon hundring eller två...ca.

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kanske ska tillägga att du bör ha någon form av ögonskydd+ gärna keps på när du lossar slanganslutningarna, det kan vara lite tryck kvar i systemet, även efter en tids stillestånd..
Kommer att rinna ut lite bensin i alla fall....Ha med någon bult i lämplig dimension som du kan täppa slangarna med..

Du kan ha någon lämplig tång eller dylikt som du kan klämma ihop slangarna med innan du lossar slangklämmorna till filtret också..

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Byt också med fördel slangarna, det brukar kunna vara spröda/spruckna och hjälper till med tillförlitligheten senare..

Jag har varit med om att slangen efter bränslepumpen sprungit läck och då blir det "riktigt blött" därunder och man får börja leta slangar+klämmor på säkerligen den mest olämpliga tidpunkten+ säkert också på E4:an i rusningstrafik eller dyl. :)

Mvh Janne.
Es
23
Esc-
728iA -80
Kanon Janne!

Ska ta med mig alla tips ut till bilen! ;)
Ska ringa till bmw imorgon och höra hur fort det går att få ett bensinfilter....nog för att att jag sa till mig själv att sist jag var där ska jag aldrig komma tillbaka....har inte fått direkt bra bemötande från grabbarna på lindholms :)

Annars kanske mekonomen eller nån annan har samma grejer.

Såg fel i min intruktionsbok, det var ju bara filtret som man kommer åt från bagageluckan som man ska spola ur. Det är väll det första filtret i ordningen så om man tar upp det så lär man väll ganska snabbt se hur det verkar vara i ledningarna :)

Hoppas jag hinner fara till bilen ikväll och börja iaf.

Mvh Joel
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Brukar själv köpa bl.a. filter på BMW, men säkert är det inga problem att handla på Mekonomen,Autoparts...t.ex.
Men många gånger är prisskillnaden inte såpass stor(ofta billigast på BMW faktiskt) att det är "lönt" att handla annorstädes än på BMW, då vet man ju att det är "rätt" också...
Iaf för det mesta.

När nu bilen stått såpass länge så kan en rensning/ursköljning av tanken inte vara fel heller...
Du ser ju efter en titt ner i tanken i hålet efter tankarmaturen(med förfilter) i bagaget hurpass mycket skit det finns på botten..

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kan väl fortsätta med tipsen när jag ändå är igång :)

OBS! Se till att du vänder filtret rätt, dvs pilen(finns alltid en pil på filtret som visar soppans väg till motorn s.a.s.)...Sätt det nya filtret med pilen riktat framåt i bensinens riktning mot motorn..

Finns annars en viss risk att du inte tänker på detta vid ditt montage...kanske ;)
Kanske övertydligt av mig, men bäst att säga det hur som haver..

Mvh Janne.
Es
23
Esc-
728iA -80
Sådär nu har jag varit och mekat.
Kollade först förfiltret och det såg bra ut och sen så bytte jag det stora soppafiltret under bilen och har varit ute och provkört nu.
Den går betydligt bättre och inga ryckningar i fart. dock så är det kvar att han vill hugga lite när man lägger in en växel i tomgångsläge så att säga. Bilen han bli riktigt varm nu när jag var ute och körde så den verkar ju gå mycket bättre ändå.
Ska nog byta LMM imorgon efter jobbet om det är sol ute. Jag kör ju även med öppet luftfilter nu och har lite tankar om att det kan spöka lite så jag tänkte även sätta tillbaka originalburken imorgon.

Vad kan det annars vara för problem? Nu kan man ju iaf utesluta att han inte får soppa.

Funderar på om man ska hälla i en sån där STP injection cleaning. Tror du man kan hälla i det fastän jag har både k-sprit och blyersättning i tanken?
Es
23
Esc-
728iA -80
Förresten Janne.

Finns det någon ställskruv på insuget så man kan ställa upp tomgången litegrann?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

E23 728i bör ha en skruv att ställa tomgången på...sitter lite tight till, men den sitter vid ventilkåpans högra sida sett famifrån..
Minnesluckor har jag sedan min tid med 528 E28, men tomgången gick att ställa på den...analogt s.a.s., med spårskruvmejsel..

STP inj. cleaner är ett bra sätt att rensa lite med...Fungerar ibland förvånansvärt bra.

Sedan så tror jag också att det är en "god idé" att ta bort det öppna filtret och ersätta detta med originalburk..

Hoppas att vagnen börjar gå bättre för dig...så småningom.

Mvh Janne.
Es
23
Esc-
728iA -80
Tjena.
Hehe det jag skrev igår stämmer inte längre. tog bilen till jobbet idag och nu går den lika dåligt som den gjorde i lördags. Bilen stannade 2 ggr på väg till jobbet...en gång mitt i en rondel....det var ganska svettigt :)

Var ute och fipplade idag och bytte tillbaks till originalluftburken och bytte även lmm mot den som följde med bilen. Kändes som bilen gick renare men bilen tvärdog efter ca. 5 sek. Inte som förut utan nu tvärdör den. Förut så bluddrade och sen dog den. Kan det vara lmm som spökar? Känns som surt om man köper en bättre beggad osså är det inte det som är felet.

Mvh Joel
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag hade ett liknande fel(ja, hyfsat liknande) på min ena E28 528 och då var det Lmm som behövde en rensning, dvs jag öppnade det svarta locket och sprutade kontaktrens på kolbanan...sedan monterade/limmade jag ihop locket och bilen gick som ett skott därefter..

Visserligen så "tvärdog" bilen vid ett specifikt varvtal, dvs ett abrupt avbrott i motorn och gasade jag mera så gick den ok..Dvs det var i ett speciellt läge på gaspedalen/lmm-spjället som utlöste felet..
Ett "tvärryck" vid kanske 2000rpm ca..

Visserligen inte helt överensstämmande med din vagn, men iaf..

Har du gjort någon ventiljustering?

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.