|
|
|
|---|---|
|
Jag har lyft min topp efter att ha bytt packning. ( Glömde Nolla kammen ) Packningen är ny, samt topp- bultarna. Behöver ha ändå byta till en ny packning och nya bultar? Jag har fått massor av olika svar. Skulle vilja veta vilket som är rätt. | |
|
Jag bytte inte bultarna på min 528 sedan jag planslipat toppen, och dom gick inte av och det blev tätt Mvh /FB |
|
|
Hej, egentligen så skall du byta både packning och bultar. Bultarna sträcks när de dras åt. Vet inte om jag själv hade bytt dessa... Motorna har ju inte varit startad och de har aldrig blivit varma, kalla... Däremot så måste du byta packningen då den är förbrukad när den varit monterad. Du kan säkert googla fram information om detta. Lycka till! |
|
|
Skall du vara på den säkra sidan skall du göra som Håkan Hsson skriver. Vill du ta en liten risk byter du varken bultar eller packning. Vad BMW säger om bultbyte vet jag inte men tex SAAB har ibland problem med att toppackningarna börjar läcka (troligen för att SAAB inte föreskriver efterdragning av toppackningar). Dom har därför gett ut en teknisk bulletin som säger att sträckbultarna klarar att användas två ggr dvs att man kan efterdra toppen en gång utan att byta bultar. Om toppackningen blivit dragen men inte uppvärmd skulle åtminstone jag chansa på att använda den igen till samma motor. Jag har gjort det en gång till en M30-motor utan problem. Per L |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.