AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.194

Bmw 3 serien men vilken är värd att köpa för mig?

Hejsan
nu är vintern över och dags att kolla på en bil tycker jag. har kollat efter en projekt bil och tror BMW skulle kunna vara ett kul bygge. dels för jag har sett folk trimmat upp dom en hel del och ändå har man baksäket och så vilket jag har lärt mig uppskatta nu i vinter (alltid haft japs innan)
När jag har kollat runt på forum och blocket och lite överallt så har jag sett bmw i 3 serien runt årsmodel 90 med turbo och bra och fin ladd men jag hittar inte om det finns som orginal med turbo eller om det är ett turbokit de köper?
då jag har funderat på att köpa en bil och ha som rullande projekt så undrar jag lite om att uppgradera motorn. tex om jag köper en 318 (den har 1,8l om jag har fattat allt rätt) och vill byta till en större motor tex 2l hur mycket är det som skiljer. menar med utrymme i motorumet och kablar samt mot växellådan.
tänkte köpa en motor lös och renovera upp så den funka bra så jag slipper haveri efter nån månad därför jag undrar hur svårt motor bytet skulle vara på en 318 eller om jag ska försöka spara ihop mer pengar oc köpa en 320 än fast de kostar en hel del mer och jag ändå kommer behöva göra stora ändringar för motorn. vill gärna ha ca 200hk iaf

hoppas nån kan ge mig nått tips eller råd om hur jag borde göra och så
MVH Stefan

Dont go where the path may lead, instead go where there is not path and leave a trail
när jag läser detta ser jag problem! Vill du ha 200 hk så ligger 325:an ganska nära. Hur mkt har du att röra dig med?

Att byta motor pga. risk för motorhaveri??? Du måste ha en hel del fritid:P
jadu pengar går ju att lösa med tiden. det är ju inte ett inköp jag ska göra idag utan sammlar bara info så jag vet ungefär hur mycket jag måste fixa ihop. och att byta motor kan jag ju säga att 3 bilar av 5 har hittils havererat en del innom 3 månader efter mitt köp :P (dock va bara 1 av dom mitt fel) så jag har börjat kolla mer på motorerna innan jag kör så tänkte plocka ut och kolla alla packningar och sånt och fräsha upp iaf

och fritid har jag så mycket av att jag tråkar ut mig själv :P

Dont go where the path may lead, instead go where there is not path and leave a trail
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
lelleman, bilen och motorn du söker blir E30 318is med M42 motorn. 136 hästar orginal om jag inte minns fel, slitstark konstruktion och rlig karaktär. Har sett lyckade överladdningar, Dock var det på E36 varianten, men samma motor (annat insug bara).

tack för tipsen och jag har kollat runt lite på forumet och så och snackat med kompisar och en del har rekomenderat att köpa 318 och trimma eller 320 och trimma och jag undrar vilken är lättast att trimma?

Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Finns en trimningsavdelning, där får du säkert bättre tips =)
Länk

Men som sagt, 318is har helt annan motor än vanliga 318i, M42 motorn i 318is klarar bra mycket högre effekt än en vanlig 318!

318is är dessutom snabbare än 320an trots sexan.

Med rätt turbo på drygt 1 bar
smidda kolvar
kompsänk
3" system hela vägen
dubbla lmm
kraftigare spridare

så bör du nog kunna plocka 250-300hästar ur en M42... Finns ju folk som fått fram 615 hästar ur det blocket:
Länk

Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Här finns exempel:
Länk

Länk

Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Haha lästa om inlägget nu, du tänkte använda 318 som donatorbil alltså? Eh, då kan du lika bra använda en 316 väl. En 320 och 325 har större och bättre bromsar, andra diffar osv än vanliga 316 och 318. Men motorn får plats då det ju är samma kaross =)

Tror väl ändå inte en 320 kostar mer än en 318 i inköp? Skulle spara dig besiktningsproblem och annat genom att köpa en 320 direkt,.

Låt grabben krångla, han har ju inte råd med en 320!
Jag kan lova dig att du kan få en 325 för samma peng om du kan prata för dig!:)
klart man ska krångla och göra fel innan man gör rätt :P annars lär man sig inget. men som sagt så är det inget jag tänker köpa idag utan spara ihop nu innan och försöker bara ta reda på så mycket jag kan
jag vet hellre svaret på en dum fråga än att undra

Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Ja om du nu skall gå 6-cylindrigt och trimma så är det lika bra att slå till på 325. 320 är lite onödig mellanmodell.

Fördelarna med fyran är förutom mer ekonomisk trimning att järnsexorna väger en del över den där E30 axeln.

Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Annars hitta en 325, den där mellanskillnaden blir billigt jämfört med vad de kommer att kosta när du ska trimma fram 40 hästar extra ur en 320!

På en 318 kaross hänger ändå svagare bromsar, annan diff och låda.

318is = 136hk och lägre vikt
320 = 129hk
325 = 170hk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.