AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.510

Airbag passagerare

Hj
8
Hjertton
BMW 530iT SMG M-Sport -05
Hej! Har en fundering, köpte en Bmw 530 E61 här om dan, och han hade haft barnstol på passagerar platsen. Så då hade dom bytt bälte för det är i bältet krutladdningen till airbagen ligger tydligen. Så nu är min fråga om någon vet om man kan byta det själv eller vad det kostar att göra på BMW? någon som gjort detta?

Mvh Jocke
Ne
150
Nenne68
535DA Touring -16 MSport
320DA Sedan -19 Msport
Hej,

Jag sökte runt lite bland E60 och airbag här på forumet och fann denna tråd.
I min E39a var det så att man måste byta bälte på passagerarsidan när man kopplar ur airbaggen. Krutladdningen till aribaggen ligger på sin plats men av säkerhetsskäl så ska bältet ha olika elasticitet beroende på om man har airbag eller inte. Därför så gör BMW dessa åtgärder tillsammans. När jag gjorde detta på på min bil så fick jag naturligtvis det utbytta bältet med mig hem om jag någon gång vill koppla in airbaggen igen.
Kostnade låg tidigt 2007 på ca 1000kr för bältet och 1000kr för jobbet. Jag hoppas detta besvarar din fråga. Har du bara fått med bältet från förra ägaren så borde du kunna komma undan med tusenlapp.

Nu till mitt ärende. Jag är på väg att byta till E61 och undrade om det är samma förfarande där. Måste man ut med 2000kr igen för att bli av med airbaggen?
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
När de tog ur airbagen i min e46:a för ett antal år sen, bytte de också bältet, men de sparar airbagen hos sig om jag vill ha den inmonterad igen. Auktoriserad BMW verkstad gjorde detta.

BMW CS #5206
Hj
8
Hjertton
BMW 530iT SMG M-Sport -05
Ja tyvärr måste man ut me cirka 1800 för att ta bort eller sätta tillbaka airbagen, om du har bältet, annars måste du köpa de också. Men har du en nyare e61 från kanske 07? så måste dom montera in en av och på knapp med nyckel till airbagen, som det är på VAG bilarna, och det kostade minst 8 lappar.

mvh Jocke
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Har alltid haft barnen i baksätet för det är där de skall sitta kanske lite bökigt
men det är inte lätt att ha barn
Problem med sido airbags när barnet skulle somna och ligga mot eller i närheten
Våra barn är vårt allt så var rädda om dem alltså i baksätet med isofix fästen till barnstol

Ha de T

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.