AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.330

Byte av spindelled 750 -88...

Th
593
Theobald
750ial -88
Hej.
Besiktningen slog ner på spindelleden hö fram att den glappade.

Det jag undrar över är ifall det går att bara byta bussningen eller måste
man byta hela armen? Finns det nån bussning som kan glappa i andra
änden av armen också? Har inte fått bilen än så jag kan inte kolla själv.

Mvh
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Fick du anmärkning på spindelleden så få du byta hela länkarmen.
Gummibussningen i andra änden är lika bra att få en ny med efter som
det är svårt att pressa ut den gamla bussningen utan att förstöra den.

mvh stefan
Th
593
Theobald
750ial -88
Tackar för den informationen Stefan!

Saken är den att jag är helnovis på 750, därför är det här forumet på Autopower Guld värt. Finns så många kunniga och framförallt hjälpsamma människor som ställer upp med sina kunskaper, du inräknad! :D

Mvh Tord
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Om det är som det brukar vara på de absolut flesta 750 i "bruksskick" så är det nog ganska mycket som behöver bytas i framvagnen , men börja med spindellederna fram till höger och vänster hjul - brukar ge mycket vägkänsla tillbaka.

"Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen"
Th
593
Theobald
750ial -88
Wadel> Det var precis dom tankegångarna jag också hade, att byta på båda
sidor när man ändå håller på.
Märkte att bilen gärna ville röra på sig i sidled när jag testade den. Är som
du säger att mera grejer måste bytas i framvagnen för att få den stabil.

Uppfattade jag rätt det som Stefan sa, för att byta spindeln (nedre) så
måste jag byta hela armen, eller går det att byta enbart själva bussningen?

Mvh Tord
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Om det är som du skriver att bilen är lite orolig så är det med stor sannolikhet lite mer som behöver bytas för att få tillbaka den där trevliga vägkänslan och högfartstabiliteten.

Det går att byta enbart gummibussningen men är en gummibussning så rejält slut att du fått anmärkning av besiktningens grovmaskiga nät så är garanterat leden i andra änden också slut , byt båda kompletta på båda sidor.

Men kanske var det så att gummibussningen är hel och det är själva leden i andra änden de anmärkte på ?

Th
593
Theobald
750ial -88
Enligt besiktningskillen så var det enbart den nedre bussningen närmast
höger framhjul som glappade rejält.

Låter vettigt att byta båda sidor när man ändå håller på, sen får man känna hur bilen känns efter det och eventuellt fortsätta byta ut fler framvagns-detaljer för att förbättra stabiliteten ytterligare.

Mvh Tord
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Det finns många timmars läsning om detta om du söker här på forumet.

Besiktningsmännen hittar ofta de mest påtagliga felen , men de flesta glappa leder i framvagnen är väldigt svåra att hitta och det enda som ger stor säkerhet är att röntga dem och det faller på sin egen orimlighet , ett helt säkert sätt är att såga upp dem i bandsåg och undersöka. :-)

När man håller på och själv letar glapp får man lägga ned mycket tid och trycka och dra med spett osv. och göra samma sak med och utan belastning osv , men endå är det i praktiken svårt att hitta alla dåliga leder som först ger sig tillkänna när bilen är i rörelse.

Jag brukar på mina bilar märka ut alla bak/framvagnsdelar jag byter med buntband , dvs. ett buntband runt det stag som bytts och sedan noterar jag vilken kulör buntbandet har och vid vilket miltal , finns sådana där buntbandssortiment med typ 12 färger på biltema , inte så bra som buntband men för att märka ut stag är de perfekta - och på så sätt lär man sig efter ett tag ungefär vilka delar som ger vilka fel och hur pass många mil ungefärligt de håller.

Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Tänk på att när du bytt bussningen och skall dra fast bulten i bilen som håller fast den, så måste bilen stå på hjulen, så bussningen sitter i rätt läge. Om den dras fast med fjädringen utfjädrad kommer gummit att vara "vridet" hela tiden som bilen körs, då kommer det spricka sönder ganska snart och det blir dags för byte igen.

Läs även detta:
Länk
Där finns även lite bilder jag tog när jag grejade framvagn.

Du kan passa på att läsa igenom hela den siten
Länk
För det finns många bra tips där.

/Mats J
Th
593
Theobald
750ial -88
Mycket intressant läsning Mats, nu börjar man få en bild av hur det ser
ut. Är det inte lika bra att byta alla bussningar då när man ändå håller på, eller är det onödigt. Tack för rådet att sänka bilen när man ska dra åt bultarna. Hur hårt ska man dra åt dom förresten?

Tänkte på det du sa Wadel om att alla glapp inte kan lokaliseras så lätt. Hur många bussningar finns det på varje sida?

Kollade också in byte av stödlager till kardán på den här länken jag fick av dig MAts (kanonbra). Lite grejer att lossa på innan man kan byta.
Undrar, finns det ingen hardyskiva på E32?

Det som skrämmer mest är faktiskt rostiga bultar / muttrar. Går en
bult av så kan man sitta riktigt på "pottan".

Ser ut som om man kommer att få sätta igång och meka igen, "the never-
ending story..."! :D

Tack grabbar för värdefull info.
Th
593
Theobald
750ial -88
Glömde fråga en annan sak. Har läst på forumet en del pratar om att
man ska ta bort oljetråget och kolla så att bultarna till oljepumpen inte
lossnat, eftersom dom kan åstadkomma skada på motorn. Gäller detta
även 750-88 (M70-B50M motor är det väl)?
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Antalet stag och leder kan man se på Länk om du väljer framvagn på E32.

Om det är lika bra att byta hela framvagnen när man endå håller på och sedan köra en 4-hjulsinställning efter det och sedan slippa meka på några år... tja.... det är dels en kostnadsfråga och sen är det inte alla som har en bil i så pass gott skick att det är värt att kosta på den tid och pengar det blir.

Jag brukar behålla mina bilar 2-3 år minst och därför byter jag allt som är slitet och sådant jag tror kan komma att bli slitet men det är ju olika hur man är som person... antingen mekar man nu eller sen... :-)

Rostiga bultar kan vara bökigt men oftast är kvaliteten på stålet så pass bra i E32ans framvagn att det inte är några problem om man är försiktig och värmer lite med gasol på de värsta bultarna om man nu skulle ha några rejält rostiga.

Oljepumpsbultar är mestadels ett M60 problem men på en 21 år gammal bil är det naturligtvis väldigt bra att ta ner nedersta tråget , göra rent , titta hur saker ser ut , kontrollera oljepumpsbultarna samt framförallt kedjan till oljepumpen !
Jag brukar kolla alla mina bilar efter inköp och flera gånger har någon eller flera bultar suttit löst , en gång var det en i tråget ( ! ) , men kolla kedjan till oljepumpen för den kan bli lite väl slack på M70 med många mil , men vad jag minns så var den enkel att spänna upp på M70.

-P
544
-Per-
M5 (03.01)
En 750 E32 har ingen hardyskiva. Att byta stödlager är ingen svår operation, det enda som behövs är tid och en medhjälpare för bakre delen av avgassystemet (när man ska lossa och dra åt kardanen är det bra med medhjälpare också).
I framvagnen har du på var sida övre och undre spindelled. Dessutom har kränghämmaren små bussningar. De viktigaste torde dock vara spindelledernas bussningar. När du byter köp inget annat än original alternativt Meyle, Lemförder eller Febi. Det kan finnas något mer vettigt men övriga märken ska man sky som pesten. Kvalitet kostar, snålar man får man snart göra om jobbet och lägga pengar på nya delar.
Oljepumpsbultarna ska inte vara något problem på M70n, är man ändå där skadar det naturligtvis inte att kolla dem samt kedjespänningen.

Th
593
Theobald
750ial -88
Än en gång tack Wadel / Per för era synpunkter. Väldigt värdefull info.

Imorron är alltså den stora dagen då jag ska skriva under papperen och
ta hem pärlan.
Finns en bild på bilen här Länk
Fick ett bra pris.

Mvh Tord
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Ser fin ut , snygg färg.

Th
593
Theobald
750ial -88
Tack!
Det är ingalunda enbart ett M60problem det där med lösa oljepumpsbultar. Min M73a hade en skadad bult i tråget och ett antal mindre var lösa. Nu sitter alla med Loc- tite. Frågar du BMW så har de aldrig hört talas om problemet och ändå har fabriken tagit fram en ny bult till pumpen. Vill du sova lugnt så kolla bultarna genast, en obetydlig kostnad och jobb vid oljebyte, värd varenda krona. LYCKA TILL !
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.