AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.146

VARMT!

Har haft väldiga problem med mitt ventilationssytem, jag har en 540 -95 med dubbla ac, jag har rengjort vattenventilerna och efter det fungerade allt i ca:20min, alltså gjorde det ingen skillnad efterssom så fort jag fyller på vatten så fungerar ac:n bra och efter en lite stund lägger den först av på förarsidan och det kommer bara varmluft medan det fortfarande kommer kall luft på passagerarsidan, efter ytterligare en stund så kommer det ingen luft alls på passagerarsidan utan bara varmluft på förarsidan.

När bilen stått några timmar fungerar eventuellt kylan en liten stund igen och på ca:3 dagar har allt kyl vatten läckt ut men det finns aldrig någon pöl under bilen så jag kan inte hitta något läckage.

Är det någon som vet vad jag kan ha för problem och hur man kan lösa dom???

*Allt eller inget*

-Önskar byta sin pårla mot kombi, maila förslag-
jogge
låter som om det börjar bli slut på freon,gasen. har du läckage..vanligt på dessa att kondensor börjar läcka. har samma på min väntar på kondensor och torkfilter,nästa vecka,vaaaaarmt..där jag beställde hade dom sålt 42st!!!!! nu i början av sommaren.blir 44 med din då..2160:-+moms torkfilter 560:-+jobb 5lax.
det är det värt...

mvh jögge...
Men det som är kontstigt är att det verkar fungera aporadiskt och ibland blir det riktigt kallt och jag har kall luft i mittkonsolen som går till baksätet hela tiden så någonstans är det något konstigt fel och vore freonet slut skulle det aldrig komma kalluft och speciellt inte hela tiden bara dit bak.

*Allt eller inget*

Har precis mätt upp spolarna (elektromagneterna) och de var det inget fel på, och nu har kylan på passagerarsidan börjat fungera igen....hmmm.....börjar fundera på om det är spjällen det kan vara fel på......

*Allt eller inget*

INGEN?!?
Ot
705
Otto
750iA -95
M5 -00
335iA cab -08
T-bird Roadster -62
Hej!

Antar att du märker om kompressorn jobbar, den skall gå i ca 10 sekunders intervaller vid låg fläkthastighet och tomgång. Om du har för lite gas i systemet kan du kolla på följande sätt: Vid högra cylinderbanken sticker det upp två rör med ventiler/hattar på toppen. Från dessa och mot torpedväggen finns ett siktglas (7-8mm i diam)Rengör detta med en topz eller dyl så du ser insidan av röret. Då kompressorn jobbar (av & på) skall du inte se några som helst bubblor i detta glaset, finns det bubblor är det ett tecken på att det är för lite gas is systemet.
Du kan även känna på returröret (under siktglaset) det skall vara kallt & kondensera vattnet i luften.
Du har väl bytt kupéfilter ? Med ett gammalt igensatt sådant fungerar systemet uruselt.
Med varmluft, menar du då uppvärmd luft eller icke kyld ute luft. Får du uppvärmd luft då du har tempvreden på 16° är felet i värmeventilerna.
Hoppas du får ordning på det.

MVH
Stefan

Otto.
Det är uppvärmd luft jag får fast vredet står på 16grader men jag har mätt upp värmeventilerna osv så hur kan de då vara trasiga??

Nu när jag åkte hem från täby till södertälje så började klimatanöäggningen fungera som den ska.......????.....(känner mig som ett ?)

*Allt eller inget*

har samma problem fast jag bytte mina ventiler igår..
lite inne på kontrollpanelen nu.

"The original point and click interface was a Smith & Wesson"

pcdoktor:
Låter som mig då, jag är inne på reglagen som styr varm/kalluften i ventilationssystemet

*Allt eller inget*

Ot
705
Otto
750iA -95
M5 -00
335iA cab -08
T-bird Roadster -62
För att se om det är värmeventilerna så lossa den 3-poliga kontakten som går till ventilerna. lägg +12 V på den pol som är gemensam för båda magnetspolarna och jorda de andra två. Ventilerna skall nu vara stängda (hörs och känns när de slår till) och skall inte släppa igenom något vatten = kallt. Utan spänning på är det full värme.

MVH
Stefan
st
3.466
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Hej Jensclaudius,
litet resonemang från en amatör:
1) Antag att det är 20 grader ute och att temperaturinställningen i kupén är inställd på 18 grader.
2) Vi förutsätter att ACn är påslagen, motorn är varm och tempvredet mellan utblåsen på instrumentpanelen står på max rött (dvs. blåser mixad luft).

ACn ger maxkyla, dvs normalsituationen.
Det om reglerar temperaturen i kupén är värmen som skickas in i värmebatteriet från värmeventilerna. Det regleras från klimans styrenhet som gör detta på information från kupétermostaterna, vänster och höger, och utegivaren som bland annat också ger information till termometern i instrumentklustert.
Om man nu stänger av ACn och låter kylan "ta slut".
Eftersom luften utanför bilen är varmare än den önskade temperaturen så skall värmeventilerna vara stängda och ingen värme finnas i värmebatteriet. Om det ändå kommer värme i kupén så lossa ledningarna till värmeventilerna. Om värmen försvinner, det tar ju en stund, så är felet i regleringen! Om värmen fortsätter att komma så är det ventilerna. I detta läge skall inte spjallen spela någon roll!

st
3.466
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Otto, jag har inte studerar magnetventilerna till kupévärmen men en del andra magnetventiler och det normala är att ventilerna öppnar då man lägger på spänning så jag undrar i all vänlighet om du är säker på ditt påstående?
Ot
705
Otto
750iA -95
M5 -00
335iA cab -08
T-bird Roadster -62
Ja, 100 %. Har själv haft isär mina ventiler och rengjort dem, resultatet blev perfekt.
Ventilerna fungerar "inverterat" troligen för att man inte skall frysa ihjäl om elektroniken pajar då det är svinkallt ute. Problemet är inte så mycket själva ventilen i sig (tror typen kallas kägelventil) som att ankaret i elektromagneten (som rör sig neråt då den får ström = stänger ventilen) fastnar/kärvar inne i magnetkroppen. För att utesluta elektronikfel, monterade Jag på en lysdiod på var elektromagnet så Jag kunde se när det blev spänning över varje. Detta var i vintras. Då bilen var kall var dioderna släckta allteftersom motorn blev varm & värmen närmade sig de inställda +22° började ventilerna jobba och dioderna lös då magneten fick spänning (normalt till & från).
När ventilerna " fick spel" blåste det in skållhet luft, kupevärmen blev olidlig och dioderna lyste utan avbrott = elektroniken försökte stänga av värmen.
Följ mitt tips så löser ni problemet.

MVH

Stefan
st
3.466
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Tack Otto, då lärde jag mig något nytt!
Har nu lokaliserat ett kylvattenläckage men ser så dåligt att jag måste demontera lite först för att se exakt var det är men provtryckningen fungerade iaf. Sen ska jag pröva att mata vattenventilerna med 12V för att se om jag får ngn kalluft.

*Allt eller inget*

Har nu lokaliserat ett kylvattenläckage men ser så dåligt att jag måste demontera lite först för att se exakt var det är men provtryckningen fungerade iaf. Sen ska jag pröva att mata vattenventilerna med 12V för att se om jag får ngn kalluft.

*Allt eller inget*

Såg nu vart läckan finns och det är i ett svart plastlock som sitter på framsidan av motorn bakom kylaren i det har det blivit 2 små hål där det läcker.

*Allt eller inget*

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.