|
Sida 5 av 6
|
|
|---|---|
| Förresten varför vill du ha dynamicpaket? Gör bara bilen stötigare. Och hur ofta tar du en kurva i hög fart som 140+? | |
| Håller inte med om den beskrivnignen av dynamicpaketet. Det gör inte bara att bilen blir stötigare. Sportfjädringen ger också bättre vägegenskaper och man behöver inte ta en kurva i 140+ för att märka den skillnaden. Förbättringen är tydlig i kurvor i alla farter, om man står på ordentligt. | |
|
Men faktum är att motorjournalister alltid klagar på att sportfjädringen och anser bilen vinner på att inte ha den. Jag kommer själv att utvärdera skillnaden eftersom jag imorgon byter från en 325d med till en 325d utan! |
|
|
Vägeg skaparna är fullt tillräckliga säger jag utan dynamic. Bilen går mjukare.Ok jag märker skillnaden i 120 också, men jag tror inte de flesta behöver det. Man får betala det med mindre komfort. Och kom ihåg att man tar den kurvan inte i 120 alla gånger utan bara då och då och det betalar inte minskningen av komfort resonerar jag. |
|
|
Visst är det en fråga om vad man väljer att prioritera, men varför väljer man BMW, om man inte KÖR bil? Jag har kört E90 både med sportfjädring och standardfjädring och för mig är valet självklart, men så lägger jag också stor vikt vid den aktiva körningen, där sprotfjädringen helt klar är att föredra. I komforthänseende föredrar jag en E90 med sportchassi och konventionella däck framför standardchassi och RFT. Jag håller inte med om att motorjournalister alltid klagar på sportfjädringen och anser att bilen vinner på att inte ha den. Det finns exempel från både Auto Motor och Sport samt Automobil som visar på motsatsen. Men det är en smaksak, jag kan bara rekommendera spekulanten att tänka efter på egen hand. Det jag vänder mig emot är ensidiga råd. |
|
| Och fastEddie, det är inte 120 eller 140 det handlar om för att märka skillnaden. Den märks även i halva farten. | |
|
Nockenwelle: deit uttalande "Visst är det en fråga om vad man väljer att prioritera, men varför väljer man BMW, om man inte KÖR bil?" Du representerar inte majoriteten av BMW-köpare. Om det var kurvkramare som var BMWs enda målgrupp så skulle inte företaget överleva! Körglädje är inte bara att gasa maximalt i varje kurva. |
|
|
Det finns flera anledningar till att jag har Dynamic som krav: Utrustningen. Sportstolar och xenonljus är ett måste, jag kör helt enkelt för många mil per år för att vara utan dessa prylar. Sedan tycker jag i ren fåfänga att bilen ser betydligt trevligare ut med 17-tum och sportchassiet. Jag kan hålla med om att sportchassiet känns stötigt men det är inget jag har uppfattat som irriterande på de bilar jag kört. Detta beror också på vilka vägar man kör på. Kan däremot hålla med om att man knappast utnyttjar det vid normal körning men det gör man å andra sidan inte heller med en bil som toppar 250km/h... Andrahandsvärdet. Jag skall sälja bilen en vacker dag och då vill jag inte sitta på svarte-petter utan xenon och sportstolar. |
|
|
Där håller jag med dig, den bil jag hämtar imorgon har både xenon och sportstolar, men inte sportfjädring! |
|
|
Kristoffer, du kan väl välja xenon och sportstolar separat, om du vill det. steaman, jag tror inte heller att jag använder min bil på det sätt som "genomsnitts-BMW-ägaren" gör, men det har jag inte heller påstått. Vad jag hävdar är att det finns en klart märkbar skillnad i köregenskaper mellan sportchassi och standardchassi, sedan är det upp till var och en att bestämma sig för om man vill ha det til priset av en sämre fjädringskomfort. Jag tycker det är fel att ge ett råd som i sak är fel (att det bara är i höga farter som skillnaden märks) och att t för givet hur spekulanten skall använda sin bil. |
|
|
Men du antyder att om man inte är kurvkramare så kör man inte bil och varför ska man då köpa BMW! |
|
|
Ja, det var lite raljerande. Men det är en av de saker som sklijer en BMW från en konkurrenterna. Just förmågan att bygga bilar som går bra genom kurvorna, men ändå bibehåller god komfort är lite av BMW:s signum. |
|
|
Inte är väl BMWs komfort exeptionell. Jag skulle tro att den är ganska ordinär i premiumsegmentet. |
|
| Det skrev jag inte. | |
|
Om jag kan välja en BMW med eller utan sportchassi är det självklart att jag väljer bilen med sportchassit, det är liksom själva poängen med en BMW - sportig karaktär. Hur kan man ens diskutera en sådan fråga? Hade jag velat ha en mjuk glidare skulle jag välja en Mercedes, och vi vet ju hur underhållande de är att köra å andra sidan. Vorsprung durch freude am fahren |
|
| Jag har haft sportchassiet på förra 07:an och nu har jag det inte. Och den är ingen mjuk glidare.Bra avstämning. Och jag har både xenon och sportstolar ändå :-) Nöjd big time med 335. Enda downside är att den inte trivs i 90 lunken.Då luffar den bara på och undrar vad man sysslar med ;-D | |
|
E90 är ingen mjuk glidare med standardchassit, helt riktigt, men det har nog ingen hävdat heller. Jag tycker också att standardchassit är väl avstämt, men det gäller också sportchassit. Skillnaden är en fråga om prioriteringar. Den som inte uppfattar att sportchassit ger bättre vägegenskaper kör helt enkelt inte på ett sådant sätt att sportchassit behövs, vilket är helt OK. |
|
| Javisst den känns tajtare med sportchassiet man känner större säkerhet vid kurvtagning.Mera on. Idealiskt hade varit om BMW haft ställbart i 3-4 hårdhetsgrader då hade vi kunnat ha båda koncept :-) | |
|
Ja, den hger tydligare feedback och kan tack vare det köras fortare genom såväl tvära som flacka kurvor. Ett ställbart chassi hade varit optimalt, det finns ju välfungerande sådana. Porsche Cayman S har t ex en välfungerande lösning som jag önskar att BMW tog efter. |
|
| PASM? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.