AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
21.870

320d eller 325i E91 06/07? Kom med förslag :-)

Sida 4 av 6
st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Varför kan vi inte föra en seriös debatt och diskutera för och nackdelar med respektive motor? Jasko76, du kommer inte med några seriösa inlägg alls och verkar inte vara intresserad av ämnet så varför gör du inlägg överhuvudtaget!

co
1.144
coldhex
BMW M135i
Folk gör inlägg av olika mer eller mindre seriösa orsaker. Man kan ju hoppas att moderatorerna städar lite annars kommer det att sluta såhär:

Länk

Själv hävdar jag att man visst kan köpa en diesel även om man kör mindre än 1000 mil om året. tro det eller ej, vissa gillar dieselns motorkaraktär. Själv tycker jag den ger en känsla av trygghet på nått sätt.
Eftersom detta inte redan är uppenbart - Ironi. Man kan klart se att tråden håller på att balla ur så jag tänkte bara skynda på processen. Jag sa min mening i det första inlägget och borde egentligen lägga av. Vilket jag gör nu. Vi försöker ju diskutera ämnet men diesel-kampen fortsätter med sitt - drar mindre soppa, drar bättre från låga varv, kan spöa alla bensinare... Jag hävdar att om man nu har bestämt sig för en diesel, ja då kan man ta vilket annat märke som helst.
BMW är helig för mig. Då ska den banne mig inte knattra som vilken Passat TDI som helst!

Vorsprung durch freude am fahren
st
3.465
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Är den så helig att du inte vågar äga en?

Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
steaman//

Kom igen, han kanske har 1000000 Bimmers, måste han skriva det här? Han kanske har haft 1253769 st Bimmers. Det spela väl ingen roll?
Ska man inte få titta på fotboll bara för att man inte kan spela fotboll själv också?

Beautiful Münich Woman
BMW
st
3.465
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag är bara lite undrande över det faktumet att Jasko76 skriver "Jag hävdar att om man nu har bestämt sig för en diesel, ja då kan man ta vilket annat märke som helst." och det faktumet att han enligt sin profil inte äger någon BMW för tillfället!
Är slutsatsen att han äger en Diesel?

För mig är BMW mer en bara motor!

Kristoffer_L

Som pendlarbil förstår jag inte ens tanken att fundera på bensin. Det lär knappast bära på några fördelar jämfört med diesel, förutom motorljudet då ;-)

Jag förstår hur Jasko76 resonerar, men tiderna har verkligen förändrats. Nu är det inte bara Mercataxi och traktorer som släpper ifrån sig 1 km svarta rökmoln som sedermera nyttjar bränsleformen. Titta som sagt på nybilsförsäljningen i Sverige och konstatera fakta. Skattekostnaden måste man snabbt tjäna in om man ligger på vägarna 5 dagar i veckan.

När kommer BMW med sin första "Prius-hyrbrid" måntro?

Philip Sahlsten

BMW CS #1812A
Ren effekt är inte allt, det är hur, när, och lätt man har tillgång till den som räknas mest.

Självklart ska du överväga 320d om du köper 325 kommer då också bara ångra dig när du ser en 330 eller 335...
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Det känns på något sätt som att en hel del av er "bensin-älskare" skriver i tråden mest för att förstöra tråden. Gött seriöst AutoPower i vanlig anda. Alla som inte åker en orginal 3 serie med bensin-6a är dumma i huvudet =)

///Niklas "NIKEMAN" Johansson
Steaman:

Eftersom du så snällt frågar - och detta har jag skrivit ungefär femtioelva gångner här på forumet - så äger jag för tillfället en Audi A6 1.8T quattro. Ingen diesel, men ingen BMW heller. Märk väl nu - jag valde inte Audin frivilligt utan blev av omständigheterna tvingad att göra så. Det var antingen att förlora en massa pengar eller svälja stoltheten och ta Audin. Har försökt att bli av med den nästan sen första dagen jag fick den, men det är inte lätt. Faktum är att jag har ett sådant BMW-begär att jag håller på att gå upp i limningen här och nu. Men kan inget göra förren Audin är avyttrad - vilket långsamt gör mig vansinnigare dag för dag. Det märks här va? ;P

Tack för engagemanget!

Det är förstås inget snack om att en manuellt växlad 320dT 163hk blir ett billigt sätt att åka förstklassigt till jobbet :-)
Skatten ligger om jag inte minns fel på knappt 4kkr, dvs ca 2kkr upp jämfört med bensinaren. Tack vare att 320d endast har fyra burkar är försäkringen ca 1500 billigare än till 325i. Detta i kombination med en förbrukning på åtminstone 25-30% mindre gör att jag sparar ungefär 600kr/mån.

Kruxet med 320dT är att finna ett exemplar med vettig kombination av inköpspris, utrustning och mil. Komfortpkt och möjligen advantage verkar vara melodin för de flesta objekt. Dynamicpaketet med sportstolar och xenon är sällsynt och M-sport obefintligt.

Går man upp i årsmodell till en 177hk (och pris) landar man snubblande nära 325d vilket sätter annu mer myror i huvudet. Det gäller att sätta ribban någonstans...

Jag skall försöka få tid i nästa vecka till att prova lite bilar och komma till slutsats. Som det är nu säger hjärtat 325i medan hjärnan säger 320d. Innebär detta att det logiska alternativet därmed är en 325d??? :-)
Visa användare
8.664
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
325d är inte ett dåligt val. Kanske rent av det bästa valet! =)

Mvh Johan
st
3.465
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag byter själv min 325d till en likadan´08 på lördag! Samma färg, men ännu mer utrustning!

st
3.465
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jasko76: Jag tycker min Audi 1,8T B6 har fått en mer Diesellik motorkaraktär efter lite filande på mjukvaran, inte så tråkig som den var innan! Gaska upp dig, det kunde vara Kia! :-))

325d är väl, handen på hjärtat, den bil som skulle sitta allra bäst men då är det en annan prisnivå än den jag tidigare nämnt. Men vi får se vad det blir...
Kia hade varit värre förståss! Men 1.8T kändes faktiskt som en diesel efter 325ans mjuka sexa. Och känns så fortfarande. Även om bottenvridet är bättre är det en trist historia raktigenom eftersom den där kicken som man är van vid i BMW och som man väntar sig aldrig kommer. Till slut så sitter man där och växlar vid 2500 varv eftersom det inte är lönt att varva ut den mer.

Vill ha BMW nu.

Grodan: På vilket sätt snålar man när man väljer en 335d istället för en 335i?

Nypris grund touring:

335i: 423 000 kr
335d: 446 000 kr

På vilket sett menar du att man snålar? För att dieseln drar mindre bränsle?
Jag förstår bara inte hur du tänker.

Länk
Jag skulle välja 325i främför 320d eftersom jag uppskattar bensinarens karaktär och gångkultur. Själv pendlar jag drygt 13 mil per dag i en 530i. Men diesel har självklart också sina fördelar, det är ju en smaksak - världen behöver inte vara svart/vit :D
Ytterliggare en oerhört underhållande tråd med samma gamla gäng...
Eftersom jag har haft en 325i 218hk och har nu en 320dA 177 hk så känner jag mig extra lämpad att uttala mig i frågan :)

För trådskaparen så är det en 320dA som gäller. Basta.

Hade trådskaparen prioriterat aktiv körglädje och/eller inte kört så många mil per år så hade det givna valet varit en 325i. Basta.

And that's it. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.