|
Sida 3 av 6
|
|
|---|---|
|
Grodan: Kul att läsa din dubbelmoral: "Allting handlar inte om vem som kör fortast......." och sedan: "Jag har haft en del snabba tyskar genom åren och aldrig blivit från åkt av en diesel." Hahaha Aldrig blivit ifrånkörd av en diesel? Ptja du har en 325i och jag har en 325d.... Du får 5000:- cash om du kör ifrån mig. Säg bara när o var så kan vi ändra på din historik ;) ///Niklas "NIKEMAN" Johansson |
|
| eeh... någon mer än jag som tycker den här diskussionen börjar bli lite pinsam..? | |
|
+1 ///Niklas "NIKEMAN" Johansson |
|
|
Ett fåtal personer har helt lite mer behov av att hävda sig än andra, vilket jag nu förstått efter att ha studerat tidigare liknande trådar (inga namn nämnda det går fram ändå). Det kan vara motorstyrka, bilens värde, utrustningsnivå, men ungefär samma mönster. Jag ska inte gå in mer på vad jag tycker om det. |
|
|
NiKeMaN: Ligger du och kör på tvåan konstant för att komma upp i 1.2 l/mil? |
|
|
Kör man en 325i på 1,2 l/min är det uteslutande stadstrafik och många kallstarter som gäller. Den som får upp en 325i i den förbrukningen på motorväg har passerat gränsen för att bli av med körkortet för länge sedan. |
|
|
Nockenwelle: hehe så är det säkert, börjar kanske bli gammal... ;) Jag vidhåller nog att för egen del föredrar jag att slippa växla ner hela tiden i vardagskörningen. Jag tycker det "stressar av" körningen på motorvägen. Jag instämmer helt i att diesel (320d) inte gärna kan kallas sportig, vill man ha det så kör på 325! Så enkelt; lugn avslappnad körning (dessutom lite billigare) - 320d. Roligare, mer sportig körning men därtill en massa växlande - 325. Själv hade jag kanske övervägt alternativet 330, både bottenkraft och rolig körning (problemet löst?!)! ;) |
|
|
"Vi snackar om Diesel och hur du än nu försöker glorifiera diesel med diverse effekt (hello!) argument så vet nog alla att Dieselbilar är endast till för att snåla om bilen används som pendlarbil eller taxi." Ja, folk som åker 335d gör det förmodligen för att den är extremt billig att köpa och köra. Behöver det nämnas att en 325i lämnas lååångt bakom i en prestandamätning? |
|
|
Anders S.// Hade inte personen snålat då hade valet varit en 335 benisnare givetvis. Kan inte du istället berätta varför en peson väljer en 335d isället för 335 bensinare? Angående jämförelse: Undrar hur låååångt efter en 335d hade kommit mot en 335 bensinare? Det är det som är kruxet. 325d eller 325 bensinare var frågan, inte 335d vs 325 bensinare! Beautiful Münich Woman BMW |
|
|
Men är du dum eller? Tror du att folk som väljer 335d väljer det för att dom ville snåla in lite men helst ville ha en 335i? Menar du allvar nu? :)) |
|
|
Watch your mouth muppet. Dum kan du vara själv. Berätta isället för oss varför de väljer det iställer för att dra tråden till snadlåda nivå med dina personangrepp! Beautiful Münich Woman BMW |
|
|
Men Grodan, det är ju du som gång på gång drar ned den till den nivån! |
|
|
Om man tror att folk som väljer 335d gör det för att snåla finns nog inget annat att säga än högst främmande uppfattning om verkligheten... |
|
|
Varför kan inte tråden få handla om köpråd mellan 320d och 325i? Misstänker att Kristoffer är betydligt mer intresserade av det än om vem som är dum i huvudet och vad som är snabbast av 335d och 335i SKÄRPNING! ______________________________ //Lövet |
|
| Klart det finns folk som uppskattar dieselkaraktären framför motsvarande bensinare. Återgå till topic nu och fortsätt tjafset på pm om det är nödvändigt. | |
|
Min erfarenhet av 2 litersdieseln är att den kräver flitigt växlande i stadstrafik pga litet varvtalsområde. På landsväg är det den perfekt men manuell låda. Med manuell låda och stadstrafik är nog 325i att föredra! |
|
|
Jag ber om ursäkt om jag har sänkt nivån. Men ett forum är samtidigt till för att vädra åsikter, vi alla är olika och prioriterar olika. Men för att återgå till ämnet har jag fått uppfattingen om att de som väljer diesel är antigen pendlare eller företagare. Exempelvis personer som har åkeri eller likandne där allt går på diesel och på så sätt kan man de även göra avdrag på dieseln de använder. Alltså, det hela handlar om pengar. Beautiful Münich Woman BMW |
|
|
Ojojoj - lugna och fina! Varför kan vi inte bara enas om att diesel suger och gå vidare? Och att folk som lägger mycket pengar på en diesel, speciellt av miljöhänsyn, gör stora och ofattbara fel. Speciellt de som inte kör 100.000 km per år. Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
Personligen tycker jag det är häpnadsväckande hur många trångsynta och okunniga det fortfararade finns i Sverige som tycker att dieslar är traktorer, bara för taxibilar osv. I övriga europa ligger andelen nya dieselbilar på ca 70% och i Sverige på runt häften, men ökar. Detta beroende på lägre bränslekostnader och troligen lägre utsläppsnivåer. Jag kan hålla med om att 320d varken med 163 hk eller 177 hk har något att hämta vad gäller gångkulur jämfort med en BMW sexa. Men med trådskaparens förhållande med 7-8 mils motorvägspendling per dag är dieseln som klippt och skuren. Under sådana förutsättningar kommer bränslekostnaden för dielseln bli marknant lägre, för en 325i klarar sig inte med 0.72 liter /mil om den körs 7-8 mil på motorväg i 140 km/h. Jag tycker diskutionen om vilken som är snabbast av diesel och bensin är ganska löjlig, oftast är det ju faktiskt bensinaren som är det pga sin högre effekt, men ett maffigt vridmoment har ju också sina fördelar. BMW CS #5139 |
|
|
Värt att tillägga: vad vi sett de senaste åren kan man också tillgodoräkna sig ett betydligt bättre andrahandsvärde på en begagnad diesel, speciellt i jämförelse med en bensinsexa,i synnerhet när milen börjar rulla iväg. Min erfarnhet är att dieslarna är betydligt mer än "miltåliga" i fråga om värdebeständighet, högre mil är helt enkelt mer accepterat av dieselköpare. BMW CS #5139 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.