|
Sida 2 av 6
|
|
|---|---|
|
Det är väldigt avlappnande och bekvämt på motorvägen att hela tiden ha mycket vrid tillgängligt. Förespråkar normalt bensinaren men iom att du ska köra så mkt motorväg hade jag inte tvekat att ta dieseln (och chippat den). Sitta och varva ur bensinaren blir tröttsamt efter ett tag på motorvägen men att bara trycka gasen och känna kraften tröttnar man aldrig på! ;) |
|
| Det är väl en smaksak Keiser. Det finns de som fortfarande, efter att ha kört BMW i 17 år, fortfarande gillar att växla ner och varva ur på motorvägen :-) | |
|
ytterligare några synpunkter: Bättre andrahandsvärde 320 D jmf 325i. Sämre komfort 320d jmf 325i på motorväg pga ljudligare motor. Den typen av körning du har ger nog en skillnad i bränsleförbrukning på ca 2-3 dl. 0,55 320D mot ca 0,80 325i. Min rekommendation blir nog en diesel, även fast bensinaren är det klart roligare alternativet. Förnuftet segrar över känslan, det är ju en pendlarbil vi pratar om. Lycka till! Mats |
|
|
Känslan kommer alltid i första hand. Annars kan man köpa vilken bil som helst. Eller hur? Antingen så ska allt stämma eller så kan man lika gärna strunta i allt. Men det är jag det. Och att dra ifrån korsningar - vad är det som är så upphetsande med sånt? Diesel - bläh! Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
En förbrukningsskillnad på 0,25 liter per mil ger en skillnad på 6000kr årligen vid en körsträcka på 2000 mil. En femhundring i månaden för att åka knackdiesel med andra ord sparar man. Lägg till 3000kr dyrare skatt (estimat) så är skillnaden nere på 250kr i månaden. Själv tänker jag inte börja åka entreprenadmaskin än på många år... ______________________________ //Lövet |
|
|
Andreas: Är det inte just det du gör! |
|
|
Andreas Det är precis det jag tänkte! Är man så snål så kan man lika gärna köpa en Golf eller Opel. Låt BMW vara det de är - The Ultimate Driving Machine. Att behöva stå ut med en diesel för ett par futtiga dl i förbrukning skulle knäcka mig. Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
Jasko: Påstår du att någon som köper en BMW Diesel är snål, hur tänker du då? Att medverka till att minska förbrukningen av ändliga fossila bränslen och minska utsläppen är ett argument som gjorde att jag bytte bil och jag har fortfarande mycket underhållning körglädje bakom ratten. För mig är det mer körglädje att vid varje tillfälle ha en motor som är beredd att leverera maximal effekt då jag påkallar detta! |
|
|
steaman// Vadå leverera maximal effekt? Vad menar du med det? Vi snackar inte om nån überauto taget ur nån dålig Sciencefiction rulle. Vi snackar om Diesel och hur du än nu försöker glorifiera diesel med diverse effekt (hello!) argument så vet nog alla att Dieselbilar är endast till för att snåla om bilen används som pendlarbil eller taxi. Att vissa väljer en diesel utan att egentligen vara i behov av pendlarbil är ett mysterium för mig? Varför? Skatten är såpass hög att det blir billigare i längden att köra en bensinare (ink körglädje) än en dieZzzZZzzZel! Beautiful Münich Woman BMW |
|
|
Förstår inte detta behov av nedvärderande kommentarer som "entreprenadmaskiner" och liknande. Försök komma med vettiga inlägg istället, det blir så mycket trevligare stämning här på forumet då. Själv har jag kört både diesel och bensin och tycker båda har sina fördelar och nackdelar. Var lite inne på en 535d ett tag, men den var för dyr så det blev en 530i istället. Lyssna på "entreprenadknattret" från en Volvo FH16, där pratar vi om power! 3000Nm+ |
|
|
Hej och tack för alla svaren hittills! Har nyligen provkört en 320dAT med 177hk och visst gick den oerhört jämnt för att vara en diesel men det där ha- begäret infann sig aldrig riktigt. Visst gick den fantastiskt bra men den kändes "vattenkammad" på något konstigt sätt. Och hur är det då med den äldre 163hk snurran?? Efter att ha läst inläggen står jag fortfarande och väger, dock lutar det svagt åt bensinaren, gångkulturen i den raka sexan är aldrig fel den torde gå att köra ganska snålt på motorväg tack vare 6vxl. (min fd E46 320 -04 5-vxl låg på ca 0.86 mellan tankningarna i 130km/h). Fast det blir nog i slutändan ett brett sökkriterium där båda modellerna ingår :-) Nu gäller det att hitta något trevligt exemplar, återkommer! |
|
|
Håller med Coldhex, finns ingen anledning att så digitalt rata endera drivmedelsläger, har själv också kört både diesel och bensinare och båda har sina för- & nackdelar. Jag förstår de som anser/tror att diesel är skräp pga att de kört en Passat TDI -01a och den var helt för tråkig osv.. Men, om ni inte gjort det, ta och provkör några av de nuvarande dieselmotorerna, tex x25d eller x35d, jag tror ni ändrar åsikt. Diesel har gått från sparbössa till prestandamaskin på några få år. |
|
| Kristoffer_L - Absolut, min 325i E90 kan vara riktigt snål på motorväg. På sexans växel, 90km/h och plansträcka ligger momentalförbrukningsmätaren nedåt 0,5l/mil. | |
|
Under mina tre år med en 325i E90 så lyckades jag aldrig komma upp i dom 1.1-1.2 liter milen som Nikeman skriver om. 0.72-0.75 blandad körning är vad jag fick. |
|
| Clubsport har en lätt högerfot :-) | |
| Haha 0,72 blandad körning? damn varför åker du inte 314i istället? du verkar ju bara använda 40st av 325ans alla hästkrafter "och fina sång". =) | |
|
Jag ska försöka förklara så att även Kermit förstår: På en Diesel sammanfaller det mest ekonomiska varvtalområdet med det varvtalsområde som motorn har sitt effekt- och moment-maximum (åtminstone minst 80% av max). Det betyder att vid plötsligt påkommer behov av acceleration behöver inte föraren, i mitt fall automaten, växla ner för att ge maximal respons! Det du skrev om att Diesel endast köps av pendlare eller taxichaufförer tror du nog inte på själv, du skriver ju att på grund av dieselskatten så går inte ekvationen ihop. Jag har inte köpt min 325d pga ekonomiska resonemang. Jag upplevde min förra bil med bensinmotor och automat förlorade körglädje för att automaten och motorn inte harmonierade! Jag har nu snabbare respons med färre hästkrafter och ingen gummisnodd i drivlinan som måste "dras upp" innan bilen är beredd! Jag tror att orsaken är besvikelse efter att du blivit frånåkt av en diesel med automat! |
|
|
steaman// Allting handlar inte om vem som kör fortast, om det skulle vara så då skulle du ligga i lä med dina dieselbilar. Jag har haft en del snabba tyskar genom åren och aldrig blivit från åkt av en diesel. Automatare har jag tagit mig men aldrig nån med Diesel Doris emblem. Måste även tilläggas att jag har haft en del snabba automatare också. Ursäkta om det blev ett "vem som har störst-inlägg!" :) Beautiful Münich Woman BMW |
|
|
Det verkar som om jag fortfarande inte är tillräckligt pedagogisk! Jag försöker bara belysa min övergång från bensinmotorer till Diesel. Du skriver inget om varför bensinmotorer är bättre än Diesel bara om Dieselbilars förkastlighet. Att gå in i en polemik om vem som har haft "störst" är definitvt på sandlådenivå. |
|
|
steaman// Men du påstår ju att jag/vi som inte gillar diesel är pga vi har blivit frånåkta av dieselbilar? :) Vi lägger ner, alla är vi olika så är det bara. Beautiful Münich Woman BMW |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.