AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
21.872

320d eller 325i E91 06/07? Kom med förslag :-)

Sida 1 av 6
Hej,

Letar just nu efter en trevlig pendlarbil, kör dagligen 7-8mil motorväg. Funderar seriöst på en 325iT eller 320dT E91 med minimikraven comfort+dynamic paket och ca 6000mil. Jag planerar ha bilen max 2 år och sälja den innan den gått 10kmil. Hade tänkt mig ett inköpspris på max 180-200kkr.

Så till frågan, skall man välja bensin eller oljebrännare? Gångkultur och varvvillighet jmf mot glesa besök på macken?
Vet att det skrivits spaltmetrar om detta innan men jag är fortfarande inte övertygad vad jag skall ha (sparar ca 400-500kr/mån med diesel) så ni har chansen att påverka mitt bilval! :-)

Tacksam för svar!
Förstör inte nöjet av att kunna njuta av en bensin-sexa med en äcklig diesel. Jag vet att många skulle hänga mig för mina ord, men hellre ingen bil än diesel bil. Diesel är sk*t och hör i traktorer, lastbilar och taxibilar - inte BMW och andra sportbilar.

Vorsprung durch freude am fahren
Jag förstår precis hur du tänker och håller delvis med dig. Kruxet är att bilen kommer att rulla motorväg 99% av tiden och då känns dieselns låga varvtal och sämre gångkultur som acceptabel. Å andra sidan får man med bensinaren nöjet att sjunga ut efter betalstationerna. Hmm svårt val.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Säg så här, åker du bensinare och speciellt i en sexa då får du åtminstone valuta för pengarna. Vad får du ut av att vara en Diesel Dorins? :)

Beautiful Münich Woman
BMW
st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Ja du grodan, det är kul att överraska bensinare då de inte hänger med vid en plötslig fullgas! En modern diesel "äger" bensinare med motsvarande motoreffekt vid praktisk körning!

Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Nu har jag väldigt svårt får dieselbilar generellt. Hör jag en sådan tänker jag direkt på TAXI, oavsett om de skulle ta en bensinare med samma motoreffekt eller inte. :)

Beautiful Münich Woman
BMW
Du ska ha dig en sexa! Hade valet stått mellan 325d och 325i så hade det varit en annan sak. Knattret från en dieselfyra är inte roligt att behöva lyssna på.

Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Som du ju redan räknat ut själv är det förnuftigaste valet kostadsmässigt en diesel i ditt fall. Men känslan och ljudet i bensinaren är verkligen att föredra.

Dessutom är bensinaren snyggare exteriört. Du får ju både kromade njurar och kromade lister runt rutorna - detaljer som höjer utseendet!

Sa
519
Salesman
330e Touring -21
325 E90 -05
2002-71

Porsche 993 -94
Jag har bägge varianterna.

Dieseln är snålare och tristare. Gör sig också påmind i form av buller och vibrationer på ett tydligare sätt än bensinaren. Vridmomentet ger dock avslappnad vardagskörning.

Bensinmotorn är roligare och vill ha mer bränsle. Rätt spetsig karaktär på klassiskt BMW viss. Läckert motorljud när den varvas. Onekligen är blanklisterna snyggare än dieselns svarta dito.

Blev det lättare, knappast. Det viktigaste är väl ändå att vad du än väljer så blir det rätt!
Visa användare
741
fastEddie
VOLVO V60 D4 VEA AUT SUMMON 2014
"Dessutom är bensinaren snyggare exteriört. Du får ju både kromade njurar och kromade lister runt rutorna - detaljer som höjer utseendet!"

Och så tar BMW extra betalt för shadow_svarta lister runt rutorna.
Buspelle
Valet står mellan två mycket bra bilar och illustreras bäst med körglädje kontra ekonomi. Frågan är väl om inte dieseln i ditt fall med så pass mycket pendlande på motorväg vore det bästa valet - om detta är bilens huvusakliga användingsområde. Sexans fördelar torde knappast riktigt komma till sin rätt i trist motorvägslunk.

fastEddie: De högblanka "riktiga shadowlinelisterna" är något helt annat än de mattsvarta standardutförandet och är ännu snyggare än kromlister.
Jo
1.160
Joofa
Ja, "riktiga shadowlinelister" är snygga. Framförallt gör de sig väldigt bra på tex vita bilar med M-paket. Blir fina kontraster och ser sportigt ut.

Men i valet mellan blanka lister och vanliga mattsvarta är de blanka onekligen att föredra. Att njurarna på 325 sen är blanka lägger inte lika många märke till men är mycket snyggt när man ser det.
st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Vilken kulör njurarna har är ointressant då det är ett 5-minuters jobb att byta!!

Jo
1.160
Joofa
Min högst personliga åsikt är attt det skulle se taffligt ut att byta en sån sak på en 320, eftersom jag tycker bilar ska ha behålla sitt originalutseende.
Jag undersökte E91 325 med luppen innan mitt senaste bilbyte för ca 1 månad sen. Jag kör ungefär samma miltal som du om dagen och kan bara konstatera att 325:an innan 08 är förlegat törstig.

Länk
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Klart som sjutton du ska välja dieselbilen. Det du själv pratar om mest är ju just milen, och motorvägen och då finns det ju ingen som helst anledning att välja en törstig sur bensinare.
En 320d 163 eller 177 hästare med ett enkelt trim från vtech så kan du plocka ut ca 220-240 hästar och då kör du ifrån dom flesta sura bensin-325or där ute. Och det är väl inte så fel va? =) Då kan dom sitta där o köra sina bensinare som ligger på 1.1 eller 1.2 så kan du ligga o knata runt med en medelförbrukning på 0.55 :)

I dagens läge finns egentligen ingen anledning alls att köpa en bensinare. Jo, kanske om man är kåt på ljudet - men annars vinner dieselbilarna på dom flesta punkter.

///Niklas "NIKEMAN" Johansson
Visa användare
741
fastEddie
Tycker det är körglädje med ett massivt vrid från tomgång.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Smaken är olika fastEddie, jag skulle inte kalla det körglädje, men söker man massivt vrid från tomgång är ju ingen av bilarna något lämpligt alternativ.

Sedan finner jag det svårt att tro att en 325i skulle dra dubbelt så mycket som en 320d vid motorvägskörning. De gånger jag provat dieselbilar på lite längre körningar har jag förvånats över hur lite det skiljer vid motorvägskörning mot moin 330i. Däremot är skillnaden betydligt större i stadstrafik.
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Känns som att vad man har minst sagt färgar vad man tycker ;)

I din situation skulle jag helt klart välja dieseln. Pengar att spara, och motorväg är ju inte direkt inspirerande vägar som gör bensinaren rättvisa på något vis ändå.

Har en känsla av att bilar med mindre och snålare dieselmotorer kan vara populära som begagnat framöver, vilket ju verkar vara en aspekt av vikt i ditt bilköp.

Toknöjd med min 325xi, men det är inte den bilen jag hade valt om jag hade haft mer än mina nuvarande 2 mil/månad (japp, två mil) i jobbpendling.
Visa användare
741
fastEddie
Jag finner stor körglädje i 118d 325d och 330d. De är de dieslar jag provat förutom en Passat Tdi 140 hk som hade habegärfaktor 0. Det ska vara en aut till dieseln.
Kraften kommer direkt när man rundar ett gathörn. Bara skjuter iväg.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Ja, men inte sjutton kommer kraften direkt från tomgång. Tvärtom är de ju besvärande trötta från tomgång och upp till c:a 1500 rpm.
Nu är ju dieslarna lågt växlade, så just i gathörnsfarter kan de passa bra, men annars har de sämre svar än bensinare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.