|
|
|
|---|---|
jogge |
nån som vet om det går att köra med 255 fram på e34,på 540.. m5 fälg...det lär väl ta i. annars nån som har typ 235 till salu,nytt el beg...17" mvh jögge... |
|
Det är absolut inte att rekomendera så pass breda däck, då din bil inte är avsedd för det. Du får en bil som kanske SER fräck ut, på bekostnad av det kommer ta i, spår känslighet, och allmänt sämre väg upp trädande. MVH Pelle cs4605 |
|
jogge |
jo jag förstod nästan det.byta till 225,235 fram.. bak är det väl inga problem med 255, eller?? mvh jögge... |
|
Jag tror inte att man skall ha bredare däck än 235 fram. Har man bredare kommer bilen förmodligen att spåra något förj-ligt på dålig väg. Jag kör med 235 fram och 255 bak på min 735 utan problem, bilen är sänkt. Vet inte hur det är med 255 bak på E34, men jag tror inte att det skall vara några problem, i värsta fall får man vika in den horisontella delen av skärmkanten, kostar några hundra per sida. |
|
|
255or bak leverades E34or med från fabrik M5+vanliga med M-paket så det är inga problem vik bara in skärmkanterna om det inte redan är gjort. 235/45 17-255/40 17 är orginal dimensionerna. mvh Stephan |
|
| Kör med 255 40 17 på e39 modell runt om. Inga problem alls, ser mycket bra ur. Hadde 235 innan, finns ingen skillnad i tendens till spårning. Rekomenderas vet dock inte hur det är med e34. | |
|
Vadå vika in skärmkanterna?? 8,5x17" fälgar med 235/45 resp. 2255/40 är inga problem alls... Notera dock instruktionsbokens förbud mot snö kedjor med denna kombination..hehhehehe |
|
| 255 fram belastar hjullagren mycket och förkortar livslängden som ju är kort från början! | |
| Det finns inget samband med att breda däck belastar ljulagren mer så länge inpressningen på fälgen är korrekt. | |
|
Självklart så belastar ett bredare däck lagret mer. Du förutsätter att däcket vid varje tillfälle har krafterna jämn fördelade på hela anläggningsytan. T.ex. vid kurvtagning så är ju belastningen på ytterhjulets ytterkant markant högre än innerkanten. Ju bredare däck ju länge ut från kraftcentrum kommer belastningen p.g.a större momentarm. Mvh, Steaman |
|
| Breda däck ger (i regel) bättre fäste vilket leder till större vridande moment på hjulupphängningen, inklusive lagren. | |
| Belastningen mellan 235 och 255 fram är ingen större skillnad. Ni har delvis rätt om man kör på en bana då man nyttjar bilen till max. Men det som göra att ljulager går sönder handlar oftast inte om belastning utan att vatten tränger in och driver ut fettet ur lagrena. Jag vet folk som har bytt lager med lite mil på mätaren och de har kört med standardimensioner. Vissa kör med extremt breda däck och har aldrig bytt lager. | |
jogge |
TACK ÄNDÅ ALLA,DET BLIR NOG 255,235------------- mvh jögge... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.