AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.193

tips på val, 535 dm eller 330 im.

Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Hej, som rubriken lyder så söker jag tips eller snarare en bra bild av vad dessa bilar kostar att äga.
Jag tittar på två objekt.

BMW e90 330i M:
Länk

BMW e60 535d M:
Länk

Jag har räknat så här på den blå 330:
försäkring 1400kr/månad
bensin 2000kr/månad
Lån 2800kr/månad
Service, skatt och övrigt 1800kr/månad
Totalt 8000kr/månaden

Jag har 130.000kr kontant och om jag köper 535 så blir den lite dyrare men då det är min kompis bil får jag den til nästan samma pris som den blå.

Min fråga är: Är denna 535d M ett klipp? jag kommer få en merlånekostnad på 500kr/månad men är bilen i övrigt dyrare att äga?

Partikelfilter, glödstift, bakdäck och katalysator är nytt på bilen och den är i riktigt fint skick. Jag är sugen på den just för att jag får den för bara några tusen mer än 330 men det är för att vi är nära kompisar. Men jag vill inte köpa den om den kommer kosta mycket mer än den blå 330 som jag visade.

Dela gärna med er av tankar och eventuellt erfarenheter av båda modellerna är ni snälla.

MVH
Marcus
Sl
1.147
Slippy
M3 touring comp 2025

Du har ju en diesel skatt att tänka på, samt hur mycket kör du per år. Du måste ju kolla om det lönar sig med D. Annars tror 5-serien är mer bil för pengarna som minskar mindre i värde än 330. Men det är en personlig reflektion.

Mvh

/C
Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Om man säger så här: Jag behöver ingen bil, jag ahr en cykel, det jag ska köpa är en leksak att använda på lediga dagar. Visst skulle en e46 330 cab med M låta bättre då men det är inte sol hela året men jag vill endå ha bil.
Du får gärna komma med lite siffror om du kan.

MVH
Marcus
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Vad är "mer bil för pengarna"?
Rent allmänt visar historien att 5-seriebilar faller mer i värde än 3-seriebilar.
Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Löper jag större risk för dyra reperationer med 535d jämfört med 330i ?
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Om du bara ska använda bilen ibland blir förbrukningen helt utan betydelse ekonomiskt sett. Har du inget större transportbehov så ser jag inte heller fördelen med en större bil. Istället får du en extra kostnad på runt 4000kr per år för skatten, högre värdeminskning och dyrare bränsle (ännu mer när skatten snart höjs med 40 öre)

Ekonomiskt sett förlorar 535d på alla punkter förutom förbrukningen. I och med att du kommer att ha en relativt kort årlig körsträcka så kompenserar inte den lägre förbrukningen för de andra högre kostnaderna. Ekonomiskt vinner E90 330iM på alla punkter förutom den blandade bränsleförbrukningen.

MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
tack andreas, mycket bra skrivet och det var ungefär så jag misstänkte att det var.

Det som oroar mig lite är den enorma motorn i 535d och den har väl biturbo? Jag uppfattar e90 330 stabil och relativt felfri maskinellt sett, är 535d att betrakta på samma sätt? Är den bilen dyrare att äga om man räknar på service och reparationer i jämförelse med 330im.
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Potentiellt sett finns det två (tre egentligen) komponenter som kan bli rejält mycket dyrare på längre sikt för 535d - turboaggregaten och dieselpumpen. Detta är två dyra komponenter som kan orsaka dyra reparationer men som inte alls finns på 330i.

I ditt fall anser (i alla fall jag) att det närmast solklara valet är att satsa på en 330iM E90.

M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Jag gillar 5-serie mer än 3-serie. Men i detta fallet hade jag nog tagit 330.n.
Den stora nackdelen med denna 535:an i mina ögon är avsaknad av komfortstolar och hel-läder. Väldigt många 535:or har komfortstolar,och personligen skulle jag inte köpa untan dessa.Om inte priset är riktigt lågt.
Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Mmm, ännu en gång det är dedär jag känner i magen. Att en dag rasar en turbo eller så lägger dieselpumpen av och så har man spätt på lånet med sådär 30.000kr. Ryser... Även om 330im inte är billig så är det en rak bensinsexa och om jag dessutom köper en manuell växellåda finns det inte mycket som brukar gå sönder mer än lite sensorer som inte är helt ovanligt, eller?
Sl
1.147
Slippy
M3 touring comp 2025

Nokenwelle / Löfgren.

Menar ni på fullaste allvar att en 05- ca 8000mil diesel sjunker mer i värde än en 06- ca4000mil bensinare ? om vi säger att båda får inköpspriset 260'. Får ni nog kika lite mer på blocket. :)

330 är säker roligare bil för dig som inte kör så mycket. Men min personliga reflektion är att 5-serie är mer bil för pengarna i detta fall.

Mvh

/C
Sl
1.147
Slippy
M3 touring comp 2025

Dock blir dom rörliga kostnaderna högre för dig om du väljer 5:an, dock blir värdeminskningen lägre.

Mer bil för pengarna = Större bil med mer utrustning.
Mvh

Carl
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Alla 5-serie modeller har historiskt sett haft större värdeminskning än 3-serie så Slippy - ja, det påstår jag. Framförallt eftersom 535an i det här fallet är 40.000kr dyrare...

Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Tillägg: När jag sålde min 530 -02 i vintras låg priserna på E39 runt 30.000kr lägre jämfört med 330 E46, trots att E39 var runt 50.000kr dyrare som ny.

Duser
530i -04 (E60)
Oavsett 5:an eller 3:an så köper du en fin bil. Håller med andreas_lofgren angående turbo och diselpump. Något man kan reflektera över på 5:an är bytet av partikelfiltret, glödstift, katalysator vid så låga mil.

Både e60 och e90 har sina brister. Frågan är väl vilka man kan stå ut med.

Sl
1.147
Slippy
M3 touring comp 2025

Lövet, läs igen :

Det står att han får bilarna för samma pris. Visst nya 5:or mot nya 3:or faller ju givetvis 5:or mer. men inte här.

Äldre beg med fler mil faller oftast mindre, som du vet..

/C
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
OK, så "Mer bil för pengarna = Större bil med mer utrustning".

Ett ganska irrelevant kriterium skulle jag vilja säga, för det finns ju ingen anledning att välja BMW då.
Porsche måste i så fall vara ett uselt köp.

Det finns väl ingen anledning att betala mer för en större bil, eftersom storlekens betydelse för tillverkningskostnanderna är ytterst marginell. Utrustning kan väl kosta en slant att stoppa in i bilen.
Du
363
Duser
530i -04 (E60)
Såg denna annons Länk!

Annonsen för e90 på blocket verkar nu lite för dyr med tanke på milen samt att garantier inga garantier ges då det handlar om privatköp.

Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Duser, den 330 du visar saknar läder och automat och säkert lite annan småutrustning med.

Utrustningsmässigt tycker jag denna 535 är perfekt. Jag gillar det halvlädret för om det vore helläder så skulle förarstolen redan ha några veck i lädret i mitten, det blir inte töjt och veckat med tyget i mitten. Förrutom att det håller sig snyggare så sitter man mer stilla i dessa stolarna och jag skulle aldrig vilja ha comfortstolarna, men det är ju en smaksak. Färgvalet är kanon och 19" fälgarna med 285mm breda bakdäck är ju riktigt "feta".

Det känns dock lite som att jag drar på mig pappas lite för stora kavaj när jag sätter mig i den, men det är nog delvis för att den käns mäktig och att jag inte fått in i mitt huvud att jag faktiskt har råd med en sådan bil, vilket jag har.
Men jag vill helst slippa räkningar på 76.000kr på BMW.

Jag har inte 100% koll på vad som är gjort men detta är vad han berättat:
Ena lyktan pekade mot marken och ställde sig fel när nivån ställs in efter start. Bilen togs in på Need for speed i Malmö. Lyktan byttes och nya programuppdateringar lades in. Sedan gick bilen skit, väldigt trött. Nfs fick inte rätt på det och BMW fick fixa den och notan blev 76.000kr och packningar (vet ej vilka) är bytt och det jag ovan nämnde (katalysator, glödstift och partikelfilter) är bytt. Jag har kört den idag och den går kanon. Svaga svaga vibrationer i ratten men annars KANON!
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Det är som du säger,smaken är olika.Tror dock att du är den första jag känner till som inte vill ha komfortstolarna.
Själv har jag aldrigt suttit i bättre stolar.
När det gäller priset,så är det ju ett hyffsat bra pris,om du skulle betala ungefär som 330:n. Doch så är det ju inte super-billigt jämfört med andra 535:or på Blocket. Och även om du tycker det är perfekt att det endast är
halv-läder,så kommer många att pruta ned priset rätt mycket med tanke på
detta.
Men det känns ju som att du bestämt dig för 330:n.Vilket jag tror är det rätta valet som jag skrev tidigare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.