AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.566

e30 325i går illa

Jo
8
JonasE30
Bmw E30 325i -89
Nu är det så att min e30 325i -89 har fått sig ett rejält ryck. Har läst och läst, kan motorn i princip nästan utantill nu men ändå har jag STORA problem med att lösa problemet.

Det är så att bilen började gå väldigt för 1 - 1 1/2 månad sen, blev väldigt svag i botten, orolig tomgång (allt mellan 750-2100 varv), bilen blev även Väldigt svårstartad då den är varm. Vissa gånger kan den gå Helt perfekt men det håller bara max 20min, sen börjar tomgången bli helt galen och bilen vill i princip dö på låga varv, den verkar få FÖR mkt bränsle. För att den bluddrar på fint då man ger lite gaspådrag samt även att när man gasar ur den ser man en fin Svartrök ur avgassystemet. Stiften är även sotiga som tyder på dålig förbränning såklart. Någon som VET va det kan bero på? Har redan kostat på den följande saker:

* Lambdasond
* Vevaxelgivare
* Rotor
* Fördelare
* Spjällägesgivare
* Alla vakiumslangar är kollade
* Kollat tomgångsmotorn
* Kollat vattentempgivaren

Pumpen kan det ju inte va? För den får ju för mkt soppa.
Tror någon på bränsletrycksregulatorn?

Behöver er hjälp.

Mvh Jonas
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Något i gummiväg som är trasigt framför insuget, eller igenkloggat luftfilter? spraya startgas på slangarna som sitter mellan luftfilter och motor och kolla om det händer något.

I annat fall skulle jag testa ett stiftbyte, borde vara billigt på dessa.

Man ska aldrig underskatta det enkla :)
Jo
8
JonasE30
Bmw E30 325i -89
Har kollat alla alla gummi slangar och faktiskt bytt dom i sommras. Jag har både sprayat startgas på insuget, spridarna, alla insugs/vakium slangar men ingen tomgångs höjning.

Ja det kan ju vara så simpelt, nej man ska ju inte det:) en liten spricka i tex en vakium slang kan göra mkt.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
"* Kollat tomgångsmotorn"
Har du även bytt den mot en annan?

///BMW - Was sonst!
Ch
158
Chrille Flykt
M 3 -88
325iX Touring -90
drar den mycke olja?
kan d va nått med ventilerna, otäta/ojusterade
Jo
8
JonasE30
Bmw E30 325i -89
JohanE: Jo jag har har prövat med en annan. Det är känns omöjligt att det skulle va den, bilen går ibland inte på alla burkar.

Chrille Flykt: Nej den drar inte mycket olja och ventilerna är justerade i sommras, har kört i princip 600mil efter dom vart justerade. Men det kan ju helt klart va värt att pröva justera dom igen:)
Luftmängdsmätaren kanske är trasig med fel blandning som resultat.
Bränsletrycksregulatorn, kollat bränsletrycket?
Jo
8
JonasE30
Bmw E30 325i -89
AKN: Jag har också funderat på luftmängdmätaren, men då borde väl bilen inte gå dåligt på höga varv, elr den borde väl inte kunna varva ur riktigt?
Har prövat med en annan bränsletrycksregulator, ingen skillnad.

Mvh Jonas
Nja, luftmängdsmätaren på din M20 är väl av typen fjäderbelastad klaff som vrider en potentiometer. Om det kärvar kanske klaffen inte går tillbaka helt och motorn går fett. Om det är glapp i potentiometern just i början av vridningsvinkeln blir det också fel.
Jo
8
JonasE30
Bmw E30 325i -89
Ja det stämmer. Ja det är ju mycket möjligt att det kan vara så, men jag har haft upp den och gjort rent överallt. Det är kanske därför den kan gå perfekt vissa gånger?.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.