|
|
|
|---|---|
|
Japp, nu var jag iväg till Mekonomen o beställde stift, köpte 6,5 l dyyr helsyntet, och ett mycket billigare filter. Utöver det, passade jag på att beställa ett K&N sportluftfilter för originalburken. Platinastiften kostade ca 180 kr/st, och oljan gick på 1200 kr. K&N-filtret 870 kr + frakt. Vad tror ni - kommer stiften och filtret göra bilen piggare? Jag lovar att vara helt opartisk när jag känner in den efter bytena och rapporterar här sedan : ) | |
|
Nej, antagligen inte. Man skall dock inte underskatt placeboeffekten! |
|
| Min bil blev piggare när jag fick nya tändstift. Luftfilter och oljan gör nog ingen skillnad. | |
| Om man får piggare bil av nya stift så har man väntat alldeles för länge med att byta. Ett stift kan ju inte mer än antända den komprimerade blandningen, om man då upplever en skillnad så måste den ju tidigare ha missat att tända. | |
|
Nu är luftfilter bytt till K&N insatsfilter, samt fem borrade 15 mm hål i burken undertill mot plåten. Ingen påvisbar skillnad i ljudbilden eller andningen so far, men jag har inte kört bilen fortare än 70 ännu iof heller : ) På fredag blir det alltså olja och tändstiftsbyte, och då får vi se om det känns någon skillnad totalt med dessa ingrepp när jag stressar upp bilen på lite högre varvtal. |
|
|
870 spänn + frakt för ett luftfilter, jo jo, men det finns betydligt billigare sätt att krascha luftmassemätare & motor. Ta bort filtret helt och hållet i stället så kanske du både får placeboeffekt + det där fräna ljudet.. By the way, har du en sån där frän förarstol som lutar åt höger åxå? Ursäkta inlägget men jag var bara tvungen, är allergisk mot precis allt som har med "sportluftfilter" i standardbilar att göra, tror inte jag är ensam. Återigen, ber om ursäkt. Att mäta är att veta MVH Göran dieselmeken Lindgren |
|
|
Varför borra hål?? Den metoden fungerar inte ens på 2-takts mopeder och än mindre en modern bilmotor. Vare sig effekt eller ljud-mässigt blir det någon som helst skillnad. Filtret kommer ju bli skitigt på en gång, även om hålen sitter på undersidan, och filtret kommer då tappa sin funktion. Det kommer i slutändan resultera i att du tappar effekt istället. |
|
|
Sportluftfilter ger INGET på en insugsmotor. Däremot så kan ombyggnation av insuget ge en del beroende på konstruktion. Större luftbox ger i så fall mer. Jag har sett flertalet motorer i bänken som vi kört med orginal, sport och UTAN luftfilter på väldigt känsliga dynojet bänkar och jag kan säga att den MAXIMALA skillnaden som vi uppmätt var 2 hästkrafter på en maxeffekt av 123 häst.. alltså runt 1.5% skillnad mellan orginalfilter och utan filter. Vad gäller byte av tändstift så var det lite mer skillnad.. Platina stiften sänkte effekten med 1% på 2 motorer (utan överladdning, inget trimm) och gav mer effekt på en motor som var E85 konverterad. Alla test på motorcykel motorer iofs, men det torde ju vara någorlunda rätt även på bilar. Motorcykel motorer körs ju iofs oftast med en högre trimmningsgrad än bilar. //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.