AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
5.749

BMWs motorer ej längre klassledande?

Sida 1 av 3
De senaste par åren så har BMWs motorer varit absolut på topp när det gäller prestanda vs förbrukning. Har man jämfört motorer med ungefär samma prestanda mellan BMW och andra tillverkare så har BMW alltid haft betydligt lägre förbrukning både på bensin och diesel sidan. Men nu verkar de andra tillverkarna kommit ikapp! Titta på följande:

BMW 525d: 197hk @ 4000 rpm; 400Nm @ 1300-3250 rpm; 0,62 l/mil
Volvo S80 D5: 205 hk @ 4000 rpm; 420Nm @ 1500-3250 rpm; 0,62 l/mil

Volvo får alltså ur mer effekt och vridmoment ur en 2.4-liters motor med samma förbrukning som BMWs nedtrimmade 3-liters sexa. Det måste man väl ändå säga är ganska bra jobbat av Volvo.

Audi har också gjort framsteg:

BMW 325i: 218 hk @ 6100; 270 Nm @ 2400-4200; 0,71 l/mil
Audi A4 2.0T: 211 hk @ 4300-6000; 350 Nm @ 1500-4200; 0,66 l/mil

Det ska bli intressant hur BMW bemöter detta. Vridmomentet i mellanregistret på nya A4an är imponerande. Ska man få motsvarande i en BMW måste man nog skaffa en 335i vilken ju ligger i en lite annan prisklass en A4 2.0T.
Er
216
Erik N
MB E350CDI BlueEfficiency 4Matic kombi -12 Avantgarde AMG Sport Edition
Mercedes-Benz kan nog också var med i den här striden i och med motorerna för nya E-klass (W212). Uppgifterna nedan kommer från svenska AMS 3/09, det finns uppgifter på fler motorer i tidningen.

MB E 250 CDI Blue Effiency: 204 hk @ 4200 rpm; 500 Nm @ 1600 rpm; 0,53 l/mil.

Motorn är en rak 4:a på 2143 cm2, utsläpp CO2 ska vara 139 g/km.

Med vänliga hälsningar
Erik Nyström
Visa användare
ProPro-medlem
212
Matsh
330e touring 2025
BMW CS #7169
BMW,s "nedtrimmade" x25d bänkades till 220 hk och 431 nm av Teknikens värld vid test.
Förbrukningsvärdena är snarlika för x25d och x30d på pappret. Borde se något annorlunda ut i verkligheten, men visst, det är kul att Volvo och Zündapp börjar närma sig, det sätter press.

\Matsh
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
BMW 330d 245hk @ 4000rpm, 520Nm 1750-3000rpm; 0,57l/mil.

Tog inte exempel med 5-serien för jag tror inte den har nya X30d motorn. (?)

Ganska mycket mer kraft i förhållande till förbrukningen. Så man kan ju tolka saker som man vill beroende på vilka exempel man gör. Sen har jag fått intrycket av att Volvos siffror är inte helt korrekta, alltså mer än det "vanliga" felet.

"Ska man få motsvarande i en BMW måste man nog skaffa en 335i vilken ju ligger i en lite annan prisklass en A4 2.0T."

Eller köpa dieselbil, räcker med en 320d om det maximala vridmomentet är viktigt.

Mvh Johan
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Lite märkligt att jämföra med en 525:a då det är en nedtrimmat 3 liters motor. 525d är väl inte direkt bra på något, 20 hästar mer än 520d, men till samma förbrukning som en 530d.
Att jag jämförde med en 525:a beror på att jag ville jämföra bilar med ungefär samma effekt. Men visst jag håller med om att BMW än så länge ligger före med motorn i 330d. Tror också att ifall BMW trimmar ner den nya sexan till en uppdaterad x25d version så kan det bli en svår nöt för Volvo att knäcka.
Dock på bensinsidan har nog inte BMW riktigt någonting som kan mäta sig med nya A4 2.0T. Det närmaste man kommer är 325i. Vill man ha ett jämförbart mellanregister så återstår bara 335i. Bilnörd som jag är så har jag jämfört effekt kurvorna för 2.0T, 325i och 330i. 325:an går inte om i effekt förrän strax före 6000 varv, medan 330:an går om över 4700 varv. Om man utgår från att dessa bilar har ungefär likvärdig utväxling så kommer ju Audin kännas starkare på de flesta varvtal man använder i "normal körning".
320d är ju knappast ett alternativ eftersom en bensinbil får ut mycket mer moment på drivhjulen från 350 Nm än vad en diesel får. När man ändå är inne på jämförelser så tycker jag att Audis nya 2.5 liters motor i TT RS också är imponerande: 340 hk och 450 Nm @ 1600-5300 rpm med en förbrukning som en 135i.
Ska bli spännande att se vad BMW gör för att bemöta sina konkurrenter.
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Personligen tycker jag att det är jätte bra att det blir en sådan konkurens mellan tillvärkarna.Det är ju vi konsumenter som tjänar på det.
BMW har nog svar på gång. Tycker det är kul att Volvo fått fram en sådan fin motor. Den har ju dubbel-turbo också. Blir nog ett bra verktyg till att rädda jobben kvar på Torslanda verken.
Det här med durboladdade fyror blir nog BMW:s lösning i framtiden också.
Visa användare
278
blaikarn
528ia M touring-97
Vet inte hur du kan säga att volvos diesel är imponerande??? När BMW tar ut samma effekt och nästan samma vrid ur sin 2 liters diesel.Här nedan har du en lista som du aldrig kommer att få se en Volvo motor i.

Länk
BCR
BMW har sedan 80-talet varit bortskämda med att vinna drösvis med "engine of the year award" och sannolikt varit ledande sedan dess.

Men, BMW har försummat turbo-tekniken och envist klamrat sig fast vid sugmotorer. Konkurrenterna har utvecklat rappare och bättre turbomotorer under tiden.

Nu står det klart att trenden framöver är "downsizing" och turbo. Även BMW blir tvingade att tillverka 4-cyl. turbomotorer i större omfattning. Vilket inte nödvåndigtvis är tråkigt.

Och jag håller med om att Audis/VW´s 2,0 liters TFSI turbmotor är något i hästväg. Heder och vördnad.
Urstark från låga varv och rapp på toppen, faktiskt mer lik en 3-liter sexa i karaktären. men med bensinekonomi som en 4-cyl.

Hoppas BMW tar fram en lätt och rapp 1-serie med 4-cyl tyrbo.

I väntan på det så ska bli spännande att sätta tänderna i nya Golf GTI R20 som får fyrhjulsdrift och en 2,0 liters TFSI turbmotor på 270 hästar....

/Håkan
OO=00=OO
E2
50
E28Danne
325ik -89
Lite missvisande måste ja säga att det är, att jämföra motorernas effekter och förbrukningssiffror rakt av. Effekten på motorn har ju egentligen inte mycket att göra med den angivna förbrukningen. Att tro att en BMW dieselmotor skulle sörpla i sig 0,62 liter diesel per mil, och ha full effektutveckling hela tiden är ju helt uppåt väggarna. Frågan är ens om BMW eller Volvo har, under tiden man mätt förbrukningen på motorerna, gjort en fullgasacceleration, och på så vis uppnått full effekt och/eller fullt vridmoment, nån längre tid. Detta spelar stor roll på förbrukningen. Att en förbrukningssiffra är hög eller låg, har ju lite också att göra med hur tung bilen är, hur aerodynamiskt byggd bilen är, och vilken växellåda bilen i fråga har.

Motorer e precis som groggar
En sexa e bättre än en fyra
Bmw newbie: hur menar du när du säger att man får ut mer av 350nm om man har en bensinmotor? Menar du månne att dieselbilar oftast har annan utväxling?
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Man kan lite grovt tillyxat säga att vridmomentet är "mer värt" om det utvecklas vid högre varv, som hos en bensinmotor.
Sen kan man också säga att med en sådan välbalanserad konstruktion som en rak sexa går det att utnyttja ett bredare register utan vibrationer. Motorn kan tack vare sin vibrationsfrihet förankras styvare i karossen.
Ja du nockenwelle det var väldigt tillyxat :)

Att det är "mer värt" vid högre varv är ju för att högre effekt utvecklas där.

350nm@2500rpm ger ju lägre effekt än 350nm@7000rpm.

Vidare AKN: Alla motortillverkare använder väl balansvikter på vevaxeln för att motverka vibrationer, det ger inget för motorkaraktären, det sköter kamaxlar, ventiltider osv.

Tillägg: 350nm@2500rpm är c:a 122hkr medan 350nm@7000rpm är c:a 343hkr.

:)

Printscreen,
Jo det är sant. Skillnaden är att på fyran vänder alla kolvarna samtidigt, två i övre dödpunkt och två i undre dödpunkt. Geometrin gör att det blir olika acceleration på de två kolvparen vilket resulterar i en nettokraft med frekvens dubbla motorvarvet. Detta kan kompenseras med dubbla motroterande balansaxlar men det är i mitt tycke att bota en sjuk patient ;-).
Det man inte kommer ifrån på en fyra är en rå gång på låga varv. Vissa förknippar det med kraft, jag tycker det är dålig komfort.
Sexan har tätare mellan tändningarna 120grader mot fyrans 180grader vilket ger mindre vibrationer.

Mer om kolvmotorers balansering: Länk
Jag håller inte med artikelförfattaren om att alla boxermotorer uppvisar perfekt balans (cylindrarna är inte helt i linje från sida till sida).
Visa användare
278
blaikarn
528ia M touring-97
Att BMW klandrat sig fast vid sugmotorer bevisar att de kan bygga motorer...för när BMW bygger en prestanda motor så måste konkurrenterna smacka på kompressor,turbo eller twin turbo för att hänga med, men nu är BMW med i turbo-leken igen så då får vi se vad konkurrenterna ska ta till..bygger de en V10 med dubbelturbo vad ska då Audi hitta på???
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Vad är det du försöker skriva egentligen Blaikarn? Audi har ju redan en V10 med dubbelturbo, hört talas om RS6?

xjml
328iA -99
750iAL -95
Trådskaparen har en poäng. Men kan det inte också ses som ett medvetet val att dom "släpper" dom mindre motorerna? För visa mig en diesel som klår 3.0 eller 3.5:an så ger jag mig direkt. Jag menar att eventuellt så är dom så övertygade om att folk tycker BMW är en så bra bil att folk köper dom trots att dom inte har mest kraft, dom är bara lika med andra. Och för folk som vill ha kraft så erbjuder dom en hel del trots allt, tänker på x30D, x35D x45 och x50. Men jag kanske är helt ute och cyklar.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Ang nya D5 så ska det bli intressant att se vad den drar i verkligheten, Volvos 2,4D / D5 har ju visat sig dra en hel del mer än angivet.
Åkare och vanliga privatpersoner har uttryckt sitt missnöje på jagrullar.se
Så upp till bevis, tills dess är jag skeptisk till siffrorna för den 'nya' motorn.
Visa användare
278
blaikarn
528ia M touring-97
andreas: att Audi har en v10 med dubbelturbo vet jag men att lyckas få ut 73hk mer än V10:an i m5 med dubbelturbo verkar ju inte imponerande? Jag tror att om BMW kulle bygga en V10 dubbelturbo så skulle Audi ha nått att klia sig i huvet efter.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.