AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.701

Fick ett nytt fel vid efterkontroll vid besktningen! Ny efterkontroll krävs igen!

sh
19
sherin77
BMW 320i, e46
årsmodell -99
Hej!

Jag har haft ett fel på bromsrören vid första besktningstillfället. Besiktningsmannen sa att parkeringsbromsen på ena sidan behöver tjusteras, men inte blev det en 2:a då de ändå var tillräckliga i verkan.

På besiktningspappret stod det enbart om att det är bara fel på bromsrören och inte en enda smack stod det om parkerinsbromsen.

Bromsrören reparerades och vid efterkontrollen får jag fel på parkeringsbromsen som den andra besiktningskillen påstod att de är helt kass.

Blir jäkla förbannad då jag ej trodde att bara under några veckors intervall och utan att bilen har körts mer än till verkstaden och besiktningen igen, så kan nya fel uppstå. mellanskillnaden i km från den ena bes.tillfället till den andra är ca 9 km.

Fattar inte att de inte har skrivit det som fel direkt från första bes.tillfället.
Nu återigen får man laga och betala för reperationer och även ny besiktningstillfälle. Helt sjukt.

Vad tycker ni är rätt och fel?

Tacksam för era inlägg.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Finns alltid "risk" med efterkontroller..
SBP har alltid rätt att göra en ny kontroll på en efterbesiktning och anmärka på eventuellt "nyfunna" brister då..

Men det sker sällan..

Mvh Janne.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Borde man inte kunna hävda att den första kontrollbesiktningen var bristfällig och på så sätt iaf slippa ombesiktningskostnad igen.
Annars kan de ju hålla på hur länge som helst med ombesiktningar. (affärsverksamhet?)
sh
19
sherin77
BMW 320i, e46
årsmodell -99
Ja jag tycker det samma Hubbe 325.

För nästa gång jag går ditt igen då kan det komma en ny besiktningskille men nya åsikter och upptäcka annat och då har man typ hamnat i en ond cirkel.

Jag rinde till platschefen och han sa att ett allternativ att han bjuder på efterkontrollen men då vill han först se bilen. När jag kom till platset har han själv träffat mig igår och då testade han hanbromsen/parkeringsbromsen och då sa han att en var helt kass.
Jag menar att detta är i sig ett bevis på att den inte var godkänd från början.

Till slut säger han så här att båda killarna har gjort rätt. han höll upp en ficklampa och sa! "denna lampan lyser nu men den kanske den inte gör imorgon"

Vilket dåligt typexempel tänkte jag. Det blev i alla fall ny efterkontroll och skall i alla fall betala för den.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
överförmynderi...
Hoppas man gör ngt åt situationen med privatisering av besiktningsorgan, så vi slipper denna attityd. Inte fan rasar handbromsen på 9km om inte vajern går av.
Finns inte värden handbroms antecknade efter första kontrollen? Eller noteras bara vanliga värdena.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Om du inte skall fixa det själv så gå till en verkstad som är ackrediterad att släcka tvåor, då slipper du dels kostnaden för ombes. och dessutom risken för att fler fel hittas.
sh
19
sherin77
BMW 320i, e46
årsmodell -99
hur hittar jag sådanna verkstäder just i Halmstad?
sh
19
sherin77
BMW 320i, e46
årsmodell -99
Hubbe 325

Jag vet inte om de värdarna står på besiktningspapprena. men om de inte gör det kan jag få reda på det i efterhand?

Ja jag tycker att et är en dålig attityd att behöva bli utsatt för sådan situation. Kan fortfarande inte tro att det kan vara sant att parkeringsbromsarna var godkända för trygt 3 veckor sedan och nu är de helt kass. Den första bes. killen måste ha varit för slapp helt enkelt.

Men hur man bevisa det? Känner mig helt hjälplös.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
sök på bilprovningens hemsida alternativt google.
Om det inte står i papprena har de inte noterat ner dem.
Tänkte att om värdena fanns så kan man ju jämföra dem mot de värden du fick vid efterkontrollen. är de då samma så har ju de brustit i sin kontroll, är de inte samma så har bilen blivit sämre.
Hade en swift som fick nerslag på bromsrör för 10-12 år sen. Fick besikta om bilen sju ggr innan de var nöjda....var helt galen som fattig student. Varje gåpng jag kom dit sa de att du får nog ta och byta detta också....så vid 6:e tillfället böt jag allt på bromsarna. Rör, packningar, belägg, skivor, slangar....kan säga att det inte var nå fel på bromsarna sen i alla fall...
Visa användare
409
racing-jimpa
320i stcc -04
Och dessa klåpare (läs inte alla) ska man lita på. På min bil missade dom att en bakfjäder är av.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
jag fick 2:a på avgasvärden. åkte till en bilverkstad och frågade om han kunde åtgärda felet och fixa så jag inte behövde komma tillbaka till klåparna på besiktningen. och de gjorde han :) slapp efterkontrollen. enkelt :)

BMW ownz
sh
19
sherin77
BMW 320i, e46
årsmodell -99
Tack för alla tips och inlägg. Det är så jobbigt att äga en bil känner jag plötsligt. Få se om jag årkar behålla den längre tid.

Är det någon som är intresserad av min bil? och i så fall vad skulle den vara värd?

Tackar er för alla svar och bud.

Ha en skön helg på er alla!
Ha
10
Hansson85
Bmw 320I E90
Det enda som får sätta anmärkning på är saker som kan ha blivit dåliga pgr av åtgärdande av anmärkning.
Hoppas du fatta vad jag menade :)
xj
114
xjml
328iA -99
750iAL -95
Konstigt, när jag va inne och gjorde en ombesiktning på ena 328:an så sa han att dom inte bryr sig om nånting annat än det som efterkontrollen handlar om. Men det är väl ganska individuellt.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Synd att Jesperado inte är kvar på forumet. Han hade alltid korrekta svar på sådana här frågor.

Vid efterkontroll kontrolleras endast de punkter du fick påpekande om.

Vid efterkontroll efter bromsrörsbyte checkar de även bromsverkan. Om då handbromsen inte fungerar kan du få återbesiktning även om de inte noterade felet vid första tillfället. Om jag minns rätt så accepteras 10-20% variation på bromsarna innan du åker på efterbesiktning.

**BMW-ägare i 29 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Intressant fall faktiskt. Men eftersom man redan vid första besiktningen talade om att handbromsen behövde åtgärdas (utan att anmärka i protokollet) så hade det lämpligaste varit att göra detta omgående, lämpligen i samband med det andra bromsjobbet.
Att åka in till besiktningen igen efter en tid är inte smart, bromsen lär ju inte ha reparerat sig själv. Dessutom är handbromsarna ett stycke skit inne i trummorna där bak. Mekanism rostar, trummorna rostar invändigt, bromsar man rent under färd blir det ofta en blank yta på bromsbanden som ger dålig friktion osv.
En annan sak ätt tänka på är att även om man släcker en tvåa på bilverkstan så tjänar man "bara" jobbet/tiden att slippa åka till bilprovningen. Avgiften är samma för själva intygandet att jobbet, bromsen osv är fixat.

FP
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Länk

Mats mfl.:

Läs i länken ovan under efterkontroll så får du svaret, dvs besiktningstekniker´n FÅR begränsa efterkontrollen till felen som framkom i den ordinarie vanliga besiktningen men han har RÄTT att göra en ny "total" besiktning igen...

Mvh Janne.
Dr
63
Drax
318 Coupé -86
Precis samma sak hände mig idag. Hade fixat några anmärkningar (varav några bromsrelaterade), när han gjorde bromsprovet dög helt plötsligt inte handbromsen. Ur funktion står det i protokollet men i själva verket tar bromsarna ojämnt, något som de gjort de senaste 3 åren och då har ingen klagat.

Visst är det bra på många sätt att vi har bilprovningen men det här är ju bara ett löjligt lotteri som inte går att vinna!

Protesterade för övrigt med att göra en handbromssladd på asfalten utanför!
Handbromsen är ett gissel, men har du aldrig under de tre åren funderat på att åtgärda den ojämna bromsen?
Duger att hålla bilen stilla och att göra lite handbromssladdar med med tycker du såklart men det finns flera användningsområden. Ett är att att kunna nödbromsa om du får ett bromsbortfall på din ordinarie broms, då är det rätt händigt att inte åka över på mötande körbanan...
Förr var detta ett kriterium vid bilprovningens test, osäker på hur det är idag.
Om besiktningsteknikern bedömde "ur funktion" medan du menar ojämn verkan så förutsätter jag att du klagade på beslutet, gärna till någon annan än just den aktuella teknikern, han har säkert nån chef osv. Att protestera med att sladda på asfalten utanför får nog tyvärr omvänd verkan.

FP
Dr
63
Drax
318 Coupé -86
Nja, har inte brytt mig om att göra det men nu blir det gjort, vilket ju naturligtvis är bra. Har aldrig haft några problem att hålla bilen stående i några backar, inte heller idag.
Naturligtvis inser jag att det är omoget att lägga upp ett litet ställ även om det är av demonstrativt syfte.

När jag ändå klagar kan jag bara tillägga att besiktningsteknikern vid den ordinarie besiktningen råkade sparka sönder panelen under ratten så att jag fick slänga den, han bad inte ens om ursäkt. Dessutom upptäckte jag på kvällen att bilar började ljustuta på mig och då upptäckte jag att de stängt av lyset utan att sätta på det igen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.