AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.267

Farväl E46 330, välkommen E90 325!

Sida 1 av 2
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Jäklar va länge jag har velat och visat ooootaliga bilar på bytbil och blocket för min kära sambo för godkännande, men till slut var det faktiskt hon som fann objektet när vi skummade annonser tillsammans.

Numera står den i vårt garage. Hämtades igår på Paulssons bil i Ängelholm och kördes av en mycket lycklig ägare till Göteborg. Efter tårfyllt avsked av vår 330.

Objektet i fråga är en 325 iA -09 (tillverkad sept 08) utrustad med:
* Monacoblå metallic
* Dakota oyster läder
* Svarta högblanka lister
* Comfortpaket
* Dynamicpaket
* Navi prof
* USB-interface
* Hifi-högtalare
* Isofix
(* Automat)
... och kanske något mer som jag glömmer nu

Känns märkligt att köra en så ny bil (600 mil) men det är så jäkla gött! Lite mer glidarbil än 330n men det är nog lite mer i stil med vad vi vill ha. Hade kunnat tänka mig lite mindre diskret motorljud men samtidigt är det tyst och gott i kupén.

I-driven är klockren! Ville ha en bil med och nu känns det helrätt. Ska läsa på nu i helgen så att jag hittar alla bra funktioner, men det jag hann testa på vägen hem igår var riktigt bra. Hade jag specat bilen själv hade jag slängt med blåtand också, men det hade i det här fallet kostat mig ett antal tiotusingar så då får jag leva utan.

När vi tittade på den för nån helg sen hade den lite tråkiga tvättrepor men en Ditec-behandling hängde med i dealen så igår sken den så jäkla fint!

Belysningspaketet har jag aldrig sett kvällstid live innan men det såg jäkligt lyxigt ut. :) Dessutom såg jag att faceliften har fått tre sidoindikeringsdioder (gula) likt 5-serien i frontstrålkastarna. Hade pre-facelift sådana också? Har aldrig sett det innan nämligen. Men det såg riktigt snyggt ut det också. Partisk? Jag? :)

Idag blir det inget kört men imorrn bär det av igen! Kommer med fler rapporter (för ni är intresserade, eller hur? ;) ).

Första bilderna finnes på min sida. Hade bråttom att ut och åka så de blev rätt hastiga.

Mvh
Wiberg
Ki
123
Kimze
E61 525i -05
Får gratulera till nya köpet, såg riktigt jäkla fin ut :)
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag skulle nog säga att E46 är mer glidarbil. Om du har sommardäcken på kan du ut och prova din E90 på en krokig, torr och fin asfaltväg. Där är E90 avgjort bättre än E46, men E90 maskerar farten mer än E46, vilket gör att man inte alltid fattar att det går fortare.
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
E46 330...glidarbil?

Nja, jag har provkört 325:an och det är inte alls samma vassa karaktär som i min 330 iallafall. Mjukare både i känsla och verklig kraft.

Helt klart mer glidarkänsla över 325:an, tycker iallafall jag.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Det sitter fortfarande vinterdäck på, men det är planerat att pressa bilen lite mer vid tillfälle! :)

Jag kan tänka mig att det går att piska bilen rätt bra på en schysst väg, men när jag körde runt igår (motorväg, stadstrafik och lite landsväg) så skedde det otroligt mycket mer avslappnat i den nya bilen än den gamla. Tystare, mjukare och också mer maskerad fartkänsla. Livsfarligt, det sistnämnda!

Premiärresan slutade förresten på 0,79 l/mil och 107 km/h i snittfart. Då är den sista biten stadstrafik medräknad (antagligen försumbar i sammanhanget). Minns inte exakt hur lång resan blev men 15-20 mil någonstans. Ska bli kul att följa förbrukningen. Spontant känns den ganska mycket snålare än 330n, men det har hittills varit snäll körning, så vi får väl se.

Mvh
Wiberg
St
287
Stålmannen
323Ci e46 -99
A4 2.0 TFSI -07
Grattis till nya bilen. Kan tänka mig att du är nöjd. Ser riktigt fin ut.

Mvh
//Peter

No
5.161
Nockenwelle
330-mike, jag menar inte att E46 är en glidarbil, men E90 har ett vassare chassi med bättre väghållning som funkar bättre när man piskar bilen på en krokig väg. E46 är bra där också, men E90 ännu vassare. Det har mest med chassit att göra, inte motorn.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Tack för gratulationerna! :)

Ska bli kul att testa lite hårdare körning. Tycker det du säger låter bra, Nockenwelle! ;)
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Japp Nochenwelle - det håller jag med om. Modernare rakt igenom och även i chassikänslan.

Motormässigt lyckades jag dock inte få någon kick av den ens under press och varv. Det var manuell låda.

Provkörde även nya 330:n med 272-hk motorn, och den var inte heller någon rysare. Har man blivit E46-insnöad på gamledar tro?? ; )
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Grattis till nya bilen. Visst är färgen läcker? ;)

Beautiful Münich Woman
BMW
No
5.161
Nockenwelle
330-mike, jag tror det beror på att E90 maskerar farten betydligt mer än E46. Jag hade en 330i E46 innan jag skaffade min nuvarande 330i E90 (258 hk) och jag tvekade faktiskt om den nya bilen verkligen var vassare. Som tur var hade jag mätt min gamla ganska noggrant i intervallet 100-200 km/h, så jag gjorde detsamma med den nya och den var 2,5 sekunder snabbare, vilket är en rätt stor skillnad (och snarast mer än vad som kunde förväntas av effektökningen), men det kändes inte så.

Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Wiberg//

Här har du en pre-facelift med gult i strålkastaren, om det var det du syftade på?

Länk
Länk

Beautiful Münich Woman
BMW
Hur mycket fick du för din gamla bil? Ser att de har lagt ut den för 149' och skulle vara kul att se hur mycket de lägger på.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Grattis!

Nya idriven är klockren!! Jag är avundsjuk!

Bluetooth går att eftermontera ;-)
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Wiberg,

Gratulerar! Monacoblå är mycket snyggt på E9X och kombinationen med interiören är klockren.

Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
3D Pinball >>
Hehe, 149.. :) Ja, då får de en bra slant i fickan när de säljer den. Det var förvisso lite småfix med bilen, handbroms och bussningar som behövde översyn (vilket framkom vid en koll hos BMW) men det jag fick var väl snarare runt 110'. Fick ner deras utgångsbud en del men de ska nog inte vara missnöjda med dealen. ;) Jag är inte heller missnöjd, jag är tokigt dålig på att förhandla och var nöjd att få med vinterdäck, Ditec, olika mattor och en goodie bag i priset som, som sagt, dessutom sänktes några lappar från utgångsbudet. Men en bra förhandlare hade alldeles säkert gjort en bättre deal.

Grodan>>
Mycket läcker färg, ska bli spännande att se hur länge jag kan hålla den ren. :)
Kan tyvärr inte se på bilder på imageshack här på jobbet, men jag ska ta en titt när jag kommer hem! Det kan mycket väl vara en detalj som jag bara inte upptäckte förrän nu när jag tittade lite längre och noggrannare. ;)

Sim>>
Tack! :) Jag kan inte jämföra rätt av med den gamla I-driven eftersom jag inte har lekt lika mycket med den men den nya fungerar väldigt smidigt! Snabbt gränssnitt, mycket tack vare hårddisken kan jag tänka mig, och snygg grafik (högre upplösning också förstod jag det som när jag läste på bimmerpost.com).
Eftermonterad blåtand tål att tänkas på! :)

Nockenwelle>>
Det tror jag är väldigt mycket av sanningen, jag blev nästan besviken på accelerationen när jag testade. Det kändes eller hördes inte så mycket att bilen stack iväg, men nog ökade farten rätt rejält ändå. Skillnaden är att i 330n känner och hör man fartökningen betydligt mer.

Mvh
Wiberg
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Joofa>>
Jag håller med, färgkombinationen var det som fångade mitt intresse från början när jag såg annonsen!
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
Grodan: Nix, det där är USA-strålkastarna som har orange glas för blinkers. Tror det är något lagkrav som styr att man inte får ha vitt glas även om lampan är gul/orange. Förutom glaset är det samma strålkastarinsats som i Europa.

På faceliftade E90 däremot sitter det tre dioder längst ut i ytterspetsen av strålkastarinsatsen, syns här Länk

/ElakaKatten

If I dream? From the moment I wake up until I fall asleep.
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
Wiberg: Grattis till bilen! Mycket snyggt med det ljusa lädret... bara M-ratten som saknas ;-)

Gissar att du längtar till sommardäcken och något större än 156-fälgen... Vilka har du på sommardäcken?

/ElakaKatten

If I dream? From the moment I wake up until I fall asleep.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
ElakaKatten>>
För mig fungerar inte din länk, men jag sitter på jobbet med mycket internetregler så det kanske bara är för mig. :)

M-ratten hade varit mitt förstaval också, men sambon är inte helt förtjust i hur tjock den ratten är. Så den stod inte så högt på priolistan direkt..

Sommardäcken sitter på 284-fälgen (?) enligt min spec. :) Är inte fälg-guru direkt och jag har aldrig sett fälgarna på en bil, men de ser rätt schyssta ut där de ligger i sina plastpåsar. :) Fälgar kommer faktiskt i stort sett sist på min priolista över utrustning på bilen och om inte bilen ser helt mobbad ut med sommarfälgarna (vilket jag inte tror) så kommer den att få rulla vidare på sina fälgar. Har bara testat fälgarna i konfiguratorn och tyckte att det såg helt ok ut!
Gemini__
Grattis till nyförvärvet, ser riktigt läcker ut. =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.