|
|
|
|---|---|
|
Kollade på en rätt så fin 525i E39 årsmodell 2003 igår, och tänkte att den kan nog vara ok att köpa tills jag såg serviceboken... Visst, serviceboken var fullstämplad osv men när jag kollade närmre blev jag lite chokad. OLJEBYTE VID 2500 MIL, 7500 MIL, 13000 MIL och nu har bilen snart kommit upp i 18000 MIL... Oljebyte vart 5000:e MIL??? Det kan väll inte stämma med vad som är rekommenderat, trots att det är longlife 01 oljor? Är en olja som är LL-04 klassad ok att använda i bilar som ska ha LL01 och LL98? Vad jag menar är att naturligt vis kan man inte gå på andra hållet och hälla i Longlife 98 olja i en bil som ska ha LL 04 men bör man ha LL 04 i en bil som ska ha LL 01? Anledningen till frågan är att det finns många oljor som är LL98 klassade, sedan verkar det som att LL01 blev bortträngd snabbt av de nya LL04 oljorna. Tacksam för svar. | |
|
Hej, ja, detta är helt fel! Bilen skall servas efter 2500 liter förbrukat bränsle (ca 2500 mil). Mao vid (ung.) 2500 mil, 5000 mil, 7500 mil osv. Är bilen importerad? Det konstiga är att i Sverige så är det fri service upp till 7500 mil alt 3 år beroende på vad som inträffar först. Tycker att du skall leta vidare... Mvh Håkan |
|
|
Men det kan vara OK, förutsatt att Inspektion 1 gjorts vid 5000 och 15000 samt insp 2 vid 10000, för vid dessa görs även oljebyten. Kolla en gång till i boken. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
| Som sagt, oljeSERVICE vid de miltalen låter helt perfekt. Är även Inspektion I & II (som också innefattar oljebyte) samt de tidsberoende servicearna utförda i tid så är den fullservad. | |
|
Hej igen, När jag skrev så förutsatte jag att de enda servicarna som utförts var vid ovan nämda miltal. Är det gjort inspektions servicar mellan dessa så är allt i sin ordning. //H |
|
|
Ja, nu har jag återigen kollat över serviceboken och ni har helt rätt! Vad jag hängde upp mig på är att det finns en ruta till oljeservice högst upp i serviceboken. (utan att tänka på att det ingår i Inspektion) Bilen är helt rätt servad med Inspektion 1 & 2 så oljebyte har skett även vid 5000 och 10000 mil. Bilen är svensksåld så de har haft koll på oljebytena. |
|
|
Kör man för länge utan byte blir det skit för oljefiltert är i papper och går isönder om det går typ 2000 mil för mycket va som sen händer är dyrt |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.