|
|
|
|---|---|
|
Hej alla glada. Som rubriken lyder så har nu mina dämpare bak helt gett upp :( Eftersom fram sjunger på sista versen så ska jag nu byta samtliga EDC (nivåreglerings) dämpare runtom min M5 E34a. Var till BMW idag för att kolla på vad ett par original kostar. Och håll i er nu, 15.000kr bak, 12.000kr fram. Styck! Alltså 54.000kr för 4 dämpare, plus kostnaden att byta. Så har nu börjat kolla runt på folk som renoverar mina befintliga, Nya av annat märke med eller utan nivåreglering, samt även tex. Öhlins manuellt ställbara gasdämpare. Men det hela är för mig en enda stor enorm djungel. Så jag tänkte nu fråga om det finns någon vänlig BMW-själ därute som kan hjälpa mig att hitta några som inte är allt för dyra, ge tips om bra märken, hemsidor, folk som renoverar gamla m.m. Allt är av intresse. Mvh /Johan | |
|
Hallå där, Finns en tråd på m5board.com där det står om renovering för alla fyra dämparna hos en firma i England. Verkar dock gå lite trögt för den firman just nu. På e34m5.se nämns även en svensk firma som kan fixa bakdämparna relativt enkelt. Verkar tyvärr inte finnas någon renoveringslösning framtill inom Sverige. Ebay.de erbjuder KW V1 ställbart chassi, anpassat för M5 3.8. Ligger på knappa 20 lakan komplett. Det är mina tips. Tycker egentligen inte din bil är värd nåt annat än nya EDC, eftersom den verkar vara lite utöver genomsnittet. På M5-forumet köper medlemmar originaldelar till stark rabatt. Man kan nog räkna bort 35-40% av det svenska priset. Så kan du tänka dig att lägga den summan är även det ett alternativ. Det som krävs är medlemskap. Prisuppgifter finns sedan i en tråd på sidan. Detta gäller alla originaldelar till E34 M5 (och enbart E34 M5). Hoppas det var till nån hjälp. Internationellt E34 M5 register Länk |
|
|
Hej! Här har du kontaktinfo till Sportsline suspension i GB, dom bygger om de gamla till bra pris. Det bästa är om du kan demontera alla dämpare och sända dem dit utan att vara beroende av att de har lager av utbytesdämpare. Kommer du med konkret beställning dit så funkar det nog bra. Länk MVH Sakke |
|
|
Hej igen! Ett alternativ är att du köper beggade fjäderben från en M5 3.6 eller 535/540 och köper nya dämpare och fjädrar. Topplager etc måste bytas också. Blir inte helt billigt det heller. MVh Sakke |
|
|
PMa Dawwe på forumet har för mig att han fick tag på bak för 15k för båda. Mvh Bertil |
|
| Sorry, typing error 18k ska det vara. | |
|
Hej. Var till skroten för ett tag sen och tänkte pröva min lycka där. Och de sa att det är samma dämpare på M5an som på någon nyare modell. Minns inte vilken serie och modell det var men tror han snackade om e39an. Låter inte detta väldigt konstigt? Hur som helst så skulle han bara ha 1000kr för paret EDC dämpare bak, så köpte de bums å åkte till en bekant som är bilmekaniker och han skruvade dit dom utan några problem alls och de passade perfekt. Nu känns bilen lite mjukare bak än fram och vet inte om de blir så mycket hårdare i sportläget, men vafan kom undan med 2000kr inkl. jobbet så nu kan jag iaf leta efter ett par riktiga M5-dämpare i lugn och ro. Men någon som vet vart ifrån mina bakdämpare nu kan komma? Kan det vara en nyare 5-serie? |
|
|
Hej! Inte en aning, men dom är väl inte anpassade till M5 , så dämpningen blir helt fel(vikt etc annorlunda) Fördelen är ju att nu har du dina EDC dämpare lösa, så du kan skicka de till sportsline i England för reparation, de blir som nya och det kostar mycket rimliga pengar +frakt. när du skickar dit dina egna så borde det gå smidigt(det var en kille från Taiwan som skickade sina dit nyss...) så sverige borde inte vara ngt problem. "Option 1 Remove your EDC units from the car. It is best if you remove the springs before sending them off as this will significantly reduce the postage cost and Sportsline need them bare. However, if you don’t have access to a spring compressor, they can be sent up as complete units. Include a note of your contact details and a contact phone number so you can be contacted for payment. Payment will be by Credit or Debit card for UK orders, although PayPal, Cash or Cheques are ok too (cheques will have to clear before goods are despatched). For foreign orders, direct Bank transfer will probably be the easiest and cheapest payment method, although Credit Cards or PayPal are also an option It will probably be worthwhile to get some feedback in this thread about the cheapest and fastest way to get the units to Sportsline, I have personally used Parcelforce (cheap but not great service) but there are many other companies out there. When you’ve chosen your courier, despatch your EDC legs to… Sportsline Suspension Limited The Technical Centre Unit 1, Glebe Farm Turweston Northamptonshire NN13 5JE And wait to be contacted by them for payment. After that your re-manufactured legs will be despatched back to you within 5 business days Option 2 The system will work on trust, Sportsline will send you out the requested number of re-manufactured EDC units so you only need to strip your car once to remove and re-fit the legs in one operation. But in order to keep things rolling they obviously need your old units back ASAP (within 48 hours) or the whole operation will grind to a halt as it’s your old units that will be used to supply the next guy. Therefore, please do not request any dampers until you are ready to change them. If this is abused then an additional £100+ per leg deposit will be required which you get back when your old units are returned. Hopefully this won’t be necessary to implement… To order EDC units… • E-mail Jon at jon@sportslinesuspension.com , tell him where you are so he can work out transport costs and what you need (2 fronts, 2 rears, full set etc). Sportsline can also send you fully built up legs with new springs and top mounts, if you require this then itemise you require in your email and include the last 7 characters of your car’s VIN (i.e. GE00399) so the correct springs can be ordered. • Jon will then e-mail you back telling you the timescale (effectively where you are in the queue) and giving you a total cost • Pay Sportsline using your chosen method (Jon will give you the payment details in his E-mail) • Receive your units, fit them and send your old bare units back ASAP (within 48 hours at the latest) Every effort has been made to keep the cost as low as possible, one of the ways that this is being achieved is to try and make this process as seamless as possible by putting a system in place which means Jon won’t need to be on the phone every 5 minutes discussing things. There should be no need for you to contact Sportsline at all, just stick to the instructions above and you will receive what you have asked for. " pris 245pund +moms fram och 205pund+moms bak.... MVH Sakke |
|
| Sakke: Har sportsline fått till "valving" av dämparna??? Innan var ju skillnaden för liten mellan S och P, så rådet jag fick av Cyrus (tror jag det var) var att antingen bita i det sura äpplet o köpa nya (vilket jag gjorde) eller att gå på eftermarknads coilovers...Dessutom så var det mycket svårt att få en tidsplan från Jon trots att jag mailade honom flertalet gånger om när jag kunde skicka mina dämpare...Vore intressant o veta om denna tjänst verkligen har kommit igång o funkar som det är tänkt... | |
| Bjorke: Gissa på att dina dämpare kommer från antingen en E38 eller möjligtvis en E31.... | |
|
Det jag har sett så är det bara Cyrus som har tyckt att de var för hårda, Och oavsett så funkar som som tänkt. Problemet var främst med framdämpare, på bakdämpare så verkar inte detta "problem" finnas. Jo, det verkar som att det fungerar, det finns en kille som bor nästan granne till sportsline som kan förmedla kontakt om man har känsla av att det går trögt. Tyvärr är det lite som du säger, de är lite dåliga på kundkontakt, svara på mail och liknande är inte deras starka sida. Dock är det en seriös firma med god renomè. Dock tycker jag att priset gör att det är värt lite besvär. Totalpris för fyra blir ju samma som för en ny dämpare. BMW har ju höjt priset ytterligare. Tror de ligger på 16000 stk bak och 13000 stk fram..... MVH Sakke |
|
| Sakke: Jo jag vet att det är snuskit dyrt med nya dämpare...Problemet var ju inte att de var "för hårda" utan att skillnaden mellan S och P var mycket liten/knappt märkbar, men då verkar det som om de har lyckats lösa detta problem... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.