AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.510

bmw? okänd bussning e46

bmw visste inte vilken bussning jag menade, dom hade aldrig bytt den

det gäller bussningen som sitter vid bakaxelklumpen på min 328 e46, det sitter en ensam bussning där, min har sprukit så det klonkar ganska bra när jag lägger i en växel, har automatlåda.

finns det någon som vet vad ett byte kostar?
vad kallas bussningen?
är det lätt att byta själv?
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Hittar du den på den här Länk en så finns orginalnummret nedanför i tabellen
Detta är ju ännu ett vanligt fel på e46:an! Konstigt att de "aldrig" haft problem där. Ibland släpper ju hela fästet.
Ahh, BMW och bussningar. Har ägt 3 stycken - E30, E36 och E46 och på varenda en fick jag byta bussningar bak. Och vilket jädra jobb om man gör det själv. Tungt att lyfta ner bakaxeln i sig, men ingenting jämfört med att dra ut gamla bussningar... Så, ja, nog är det ett vanligt och återkommande sjukdom på BMW, inte bara E46.

Vorsprung durch freude am fahren
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Lite offtopic kanske, men vilka bussningar var det som gått för dig på e46an Jasko? Håller på att forska lite inför förebyggande renovering :)
Det finns ett stag som håller bakaxelklumpen stabil. På min 325 var bussningen på denna utsliten vilket gjorde att hela klumpen vek sig vid pådrag. Och då var det bara att plocka ner allt för att komma åt denna.

jasko, var din 325a en e46a?
Ja, det stämmer pjotor, en E46 från 2001. Manuell, men det spelar ingen roll för bakaxeln. Den klonkade vid växlingar och det märktes tydligt att nåt inte stämde. Så jag bad en kompis släppa upp kopplingen medan jag stack huvudet under bilen, och visst, bakaxeln vred sig.
Själva bussningen var billig, men arbetet är ganska tidskrävande eftersom hela bakaxeln måste plockas ner.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.