|
|
|
|---|---|
|
Har läst runt lite på forumet. Men det ända jag kommit framtill är ett par invecklade formler som aldrig ledde till något svar. Om man tar i jämförelse två 18" fälgar, den ena: 8kg, den andra 18kg. Vi tänker oss att fälgarna har samma fördelningsprocent av vikten från centrum på fälgen och utåt. Nu skulle jag vilja att någon kommer med ett svar på detta och inte säger "man brukar väl säga 1kg ofjädrad massa motsvarar 10kg i fjädrad massa", den diskussionen kan vi ta upp någon annan gång, för på den punkten finns det för många åsikter och teorier. Så snälla, ni som faktist vet något om mekanik kan väl komma med ett utlåtande så att vi ska få detta utrett??? Alltså, skillnad i acceleration ex. 8kg 18" vs 18kg 18" med samma viktfördelning??? | |
| Ja, naturligtvis finns det en skillnad vikt är alltid=mostånd på vår planet! Men.... Detta har mycket med effekt att göra! För att få ett extremt exempel, inom dragracing så är fälgens vikt oftas försumbar där kvalité går i första hand. En stor anledning varför man har "lätta" fälgar är pga av att minska motståndet (slitage) på bilens övriga drivlina! Rally är ett bra exempel på detta.. Finns säkert 100 andra anledningar åxå & då kanska någon annan kan fylla i dessa. Men jag "tror" att ska du kapa dina tider på 402m i din std bil så tror jag att du kan börja någon annan stans än kosta på dig 10kg lättare fälgar.. | |
| Nu är det ju på det viset att jag INTE försöker få snabbare tider, och det handlar INTE heller om vad jag istället kan göra för att få snabbare acceleration. Utan det enda som jag vill ha reda på är om det finns en formel som ger ett svar som kan vara riktgivande till någon mån. Vid val av lättare fälgar ser jag ändå den största fördelen som förbättrade vägegenskaper, inte accelerationen. Men det skulle vara intressant att få reda på fälgens inverkan på accelerationen med. Men det ända jag kan tänka mig är att desto längre ut i fälgen vikten sitter, desto mer inverkar det på accelerationen. Men eftersom jag tog ett exempel på två olika fälgar med samma viktfördelning är detta ej av intresse... | |
|
Men vänta nu... Du säger: Men det ända jag kommit framtill är ett par invecklade formler som aldrig ledde till något svar. Och i nästa sekund: . Utan det enda som jag vill ha reda på är om det finns en formel som ger ett svar som kan vara riktgivande till någon mån. Jag är inte ett geni men 4 år på högskolan säger att du kommer nog få leta dig less om du räknar med att få en "begriplig" formel. gällande vilken "skillnad" du har på lätta resp tunga fälgar, dessutom skulle ingen här vilja sätta sig och räkna på detta... det måste väl du åxå förstå. Och om man ska göra detta så behövs det extremt mycket mer info än bara vikter på fälgar.... & sätta av en bit av deras semester för att kunna ge dig ett korrekt svar! Vill inte vara ohövlig men blir lite kluven på din fråga resp svar bara.... oavsett vars vikten sitter så är VIKT = MASSA = TRÖGHET och tröghet har den roliga egenskapen att utöva ett rörelsemotstånd |
|
| jo ja förstår vad du säger. Men jag säger inte heller att formeln inte skulle få vara invecklad. Den får vara hur invecklad som helst, bara den kommer fram till ett svar. En formel är egentligen det enda jag skulle vara intresserad av, resten av arbetet kan jag göra själv. Går själv också i högskola. | |
|
Det finns som sagt inte något enkelt svar på detta. Orsaken till att tyngre fälgar försämrar accelerationen är att de tillför massa som skall accelereras, men till skillnad från 10 kilo i skuffen skall fälgens massa inte bara translateras (förflyttas linjärt) utan även roteras, vilket gör att ett kilo extra på fälgen gör mer skillnad än ett kilo på karossen. Det här går att räkna på, men frågan är om inte skillnader i rullmotstånd mellan olika däck betyder mer. En ensam enkel formel kan jag inte tillhandahålla, men komplicerade kan jag bidra med. |
|
| tack, nu börjar vid komma någon vart, du får gärna dela med dig av din komplicerade formel :) | |
| Fast det man behöver veta är fälgens radiella massfördelning. Men låt mig säga så här: Om vi skulle anta att all fälgens massa ligger i fälgbanan medan nav och ekrar saknar massa, skulle effekten av att lägga på ett kilo extra fälgvikt vara lika stor som att lägga på två kilo på karossen. Nu har naturligtvis nav samt ekrar massa och därför blir effekten mindre än två kilo. | |
|
Om det Nockenwelle skriver stämmer så påverkar tunga fälgar betydligt mindre än vad jag trott. Om man då gör ett exempel och räknar med 1,7 istället för 2,0 eftersom en viss massa trots allt finns i nav och ekrar. Om man sedan jämför två fälgar där vikten skiljer 5kg (vilket är mycket *) så får man då fram att 4 x 5 x 1,7 = 34, dvs skillnaden motsvarar 34kg på karossen eller typ som att din 9-10 åring åker med eller ej... * Många standardfälgar väger 10-11kg och således är 5kg viktökning eller viktminskning väldigt mycket. ___ //Ulf |
|
| Programmer, det verkar rimligt, men ofta är en tyngre fälg också bredare och skodd med bredare däck. Därmed tillkommer också ökat rullmotstånd, vilket även det sänker prestandan. | |
| Är det bara jag eller börjar vi närma oss vad vi talade om i början, blir extremt att "räkna" på.. för mycket att ta i beräkning för en "rimlig formel" | |
|
Ok, tack nockenwelle för din förklaring. Att 1 kg massa i fälgbanan motsvarar 2 kg i karossen betyder ju i princip då att 2 kg är det maximala som "läggs till" på bilen vid 1 kg tyngre fälg? Inte sant? Då vet man i alla fall fälgviktens maximala ökning i "karossvikt". |
|
| Ja, det sätter en övre gräns för fälgens möjliga påverkan. Men som sagt byter man sällan enbart fälg, utan oftast däck också. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Vid igångsättandet kändes 528an betydligt piggare iväg med 15"s vinterhjul än 17"s sommarhjul, men det var typ första 10-20 meterna sedan noterades ingen skillnad. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
hasso: Efter 20 meter hade du väl nått maxfart;-) /Udo Dirkelsniff |
|
|
Ett par synpunkter. Bara för att brädda ideer. I amerianska sport and track så läste jag om inverkan på suvars bromssträka med org 17 tum mot eftermarknads 22. Vilke ledde till en 20% längre bromssträcka med den ökade vikten på den rörliga delen. Så frågan är väll om man inte kan applicera en formel för svänghjulets vikt på vikten av fälgar? Borde inte va så jävla svårt faktisk att hitta en formel. Tyvär så är jag inte tillräkligt vass på detta. |
|
| AEG, i så fall måste det hänga samman med en helt annan aspekt, nämligen att ökad ofjädrad vikt kan försvåra fjädringens arbete och därmed försämra greppet. | |
| Ja men den rörliga massan är ju otroligt mycket mer. Om ett hjul som väger 10 kilo behöver 10nm tryck från bromsen för att stanna på 1sekund vid säg 10 var per minut. Behöver inte ett hjul som väger 20kilo(om detta är den totala vikten på en rörliga massan) ca 40nm i tryck för att uppnå stop på en 1 sekund? Vid 10 varv per minut. Ökar inte den rörliga kraften i kvaderat? Om man bortser från alla andra parametera? Såsom grepp och dylikt. | |
|
Jo, men 20% ökning av bromssträckan är väldigt mycket. Även om du lägger på 10 kg per fälg så är det ganska lite jämfört med de kanske två ton som SUV:en väger. Dessutom är deti nte så att den rörliga kraften ökar med massan i kvadrat. Däremor ökar rörelsenergin med hastigheten i kvadrat. Effekten av massan ökar linjärt. |
|
| Fan är svårt det här.... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.