AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
42.416

Lyxfällan: Alla som kör BMW blir ruinerade!

Sida 7 av 8
Ytterligare ett tragiskt fall pga psyiatrireformen. Vore intressantare att se hur många hundra tusen han lyckas spendera på sin Atos eller moped. Fast då kan det väl inte heta Lyxfälla utan dårskap./ 750, som sparbössa.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Jo kvällstidningar är en pålitlig källa, pålitligare än Teknikens Värld som påstår att Land Rover är en ekonomisk mardröm. Faktum kvarstår att Land Rover är dyra inköp, har ett dåligt andrahandsvärde och usel driftsäkerhet samt som lök på laxen dyra delar och svindyr service.

Citat Land Rover´s presstalesman "För att de är byggda som riktiga terrängbilar" ur TV enligt tidigare inlägg.

Men visst, kvällstidningar skriver mest skit men i just detta fallet med prisexempel presenterade utan källhänvisning skall man ta dem på allvar...

//Bjersér

BMW - over 200 (s)miles/hour
Alex: Jag undrar om du funderat på hur märkesforum, oavsett bilmärke, fungerar?
Det är sällan man skriver inlägg och talar om när allt är bra och funkar osv, man skriver så klart in och ställer frågor när man vill skruva med något, har något problem eller vill montera olika grejor osv. Drar du då slutsatsen att alla bilägarna, t.ex BMW i vårt fall, har en problembil?
Har du kikat in på några av alla de andra forumen som finns (om än betydligt mindre än Autopower), hur funkar det där? Likadant eller hur, det beror givetvis på det jag försöker belysa, man skriver inte för att skrika "hej, allt är OK" osv..
I fallet med de olika SUV:ar som du ger exempel på så är de säkert dyrare i inköp och drift än vanliga personbilar, inget snack om det. En rätt onödig modell enligt min personliga åsikt, speciellt som bara en bråkdel av ägarna kör utanför tätorterna med dessa, och en vanlig kombi både lastar mera i många fall och är billigare att köpa/äga.
Nu gällde väl frågan åter igen om en BMW är dyrare i drift än andra bilar, i drift, i försäkring, att underhålla, bränsleförbrukning osv. Eller är det en myt?

FP
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Jag har ägt ett antal nya BMW och kan uttala mig om ägandekostnad. BMW är inte dyrare än andra märken att äga så enkelt är det.

Det finns betydligt dyrare alternativ att åka i men tänk vad tråkigt det skulle vara om bara förnuftet fick styra i alla situationer. Det är bara du själv som bestämmer vad du vill göra med ditt liv och vilka beslut du ska ta. Jag kände att jag snöat in lite för mycket på BMW och ville testa något nytt så det fick bli en Audi denna gång. Jag tror den kommer bli dyrare men det skiter jag fullkomligt i.

//Stefan

Mina bilar:Länk
Alex-84,
Jag ska försöka klargöra. Jag tolkade (lite på skämt) att du logiskt kopplade ihop att Audi är bra på fyrhjulsdrift tack vare deras volym fyrhjulsdrivna bilar. Fortsatt Logik vore i så fall att Subaru är än bättre på fyrhjuldrivet iom att det är standard på alla deras bilar.
Det är allt, hoppas det lugnar dig (brasan du vet).

mvh/ Anders
Tycker tvärtom att begagnade BMW hör till de mer ekonomiska val man kan göra just nu. Under förutsättning att man gillar bilkörning, söker körglädje och vill ha en del kraft i motorn så är väl svårt att hitta en mer köpvärd bil än en begagnad BMW just nu?

Finns ganska gott om mycket fräscha E39or (för att ta ett exempel), tex 525, 530 och 540 som man kan få för mellan 70 000 - 90 000 SEK och som gått mellan 10 000 - 15 000 mil. Tror faktiskt att relativt många familje Svenssons inte är riktigt medvetna om hur mycket körglädje de kan få för pengarna, att det heller inte behöver vara dyrare än konkurrenterna, tvärtom billigare.

Detta är bilar som både är praktiska familjebilar för 4-5 personer och roliga att köra. En perfekt kompromiss helt enkelt. Mycket snåla om man ser till antal hästkrafter med undantag av tortyr stadstrafik typ Stockholm.

MEN visst, jag kan hålla med om att det kanske finns fler fällor att trilla i när det gäller BMW jämfört med många andra märken.

Stort antal skruvade bilar samt många ex som är mycket hårt körda av yngre förmågor. Även försäkringarna straffas tyvärr i Stockholm. Får också intrycket av att många som äger BMW ibland knappt har råd att vårda dem vilket går ut över nästa ägare.

Vi pratar ändå om premium bilar som kostat upp till ca 550 000 kr i grundpris.

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
bara en sån sak som att räkna antalet e39 touring med strandade bakrutetorkare i allehanda positioner är oroväckande när man vet att det tar några minuter att fixa. Men ägaren kör istället enligt principen "gasa tills det rasar".
Det är lugnt AKN ;)
An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
En av mina 2 BMW brux är en bil med V8a.
7000 kr år/helförsäkring, 1.1 liter milen.
Ultrabillig service.
Värdeminskningen skiter jag fullständigt i då jag tänker ha bilen tills driftskostnaden i form av service/underhåll överstiger en specifik årlig summa.
Vi som hänger på autopower är troligtvis inte representativa somlyxfälle prospekts då vi meckar själva alt läser på vad som behöver göras och är kritiska konsumenter.
Samma koncept kan appliceras på alla engagerade bilägare oberoende av fabrikat.
ma
7.450
marin849
Inte ens om man lämnar in bilen på service blir det ju övermäktigt.
Å andra sidan är det ju löjligt enkelt på E38/E39 mfl. Köper man dessutom olja i 20liters dunk (bästa sort förstås) tändstift i england mm blir det riktigt billigt. Nära noll. Men då kanske man byter dubbelt så ofta, men det är ju inte bilens verkliga driftskostnad utan hamnar på entusiastkontot.
An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
Toomas Pahv,
Det finns ingen "gilla" funktion på Autopower.
Hade garanterat klickat :-)
hasso skrev:
"GAR995 som var med i lyxfällan som Mårtenssons betalade 100.000 för är skrotad och ägs av thomassons group bilskrot helsingborg och delar säljs på bildelbasen från den bilen med chassienummer GR09042 säger väl allt pm det TV programmet."

Det säger enbart att bilen har skrotats sedan programmet spelades in. Programmet spelades in i våras och nu är det november. Bilen kan mycket väl ha krockats sedan dess, eller hur? Thomassons köpte bilen den 22 oktober och avregistrerade bilen den 28 oktober. Fram tills dess kan ju någon ha misslyckats att hålla sig på vägen/på lämpligt avstånd från andra bilar, eller hur?

Lyxfällan må vara riggat, men just att bilen idag är skrotad är inte ett entydigt bevis för det. Att däremot få 100 000 vid försäljning till en bilfirma för en 99:ans 523 luktar mer misstänkt i så fall. Det är nästan så jag blir sugen på att göra mig av med min 97:a. :-)

Borde vara kilometer långa köer till Mårtenssons som vill sälja deras gamla E39or till överpris. ;-)
ma
7.450
marin849
Inte alls, de har bara insett E39ans riktiga värde, eftersom det var omöjligt att skriva ned värden på en del andra bilar (typ VW Passat och Golf som är kraftigt övervärderade) så skrev de upp värdet på E39 istället. :)
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Marin: Den var bra den!
Nä ta mig fasen, den är bäst!!

"Byta upp sig? Till vad då?"
Mi
1
Mixon
E36 325i Coupé -93
För de av er som är intresserade så faxade jag efter uppgifter på GAR995:

2010-07-23 Såld till Mårtenssons Bil AB
2010-07-26 Besiktigad i Hörby
2010-07-28 Såld
2010-10-22 Skrotad hos Thomassons

Alltså knappt tre månader hos den nya ägaren. Glädjen blir inte alltid långvarig...
La
147
Lasse I
M3 3.2 Coupé -96
I gårdagens avsnitt så blev ju "objektet" kritiserad för att köra runt i en stadsjeep i sin svåra ekonomiska situation.
Att sedan detta lyxiga fordon var en ca 10 år gammal Suzuki Vitara nämndes inget om... driftskostnaderna för denna skulle tydligen uppgå till 60.000kr/år!!!

Hej och hå!
Länk
ma
7.450
marin849
Det är lite irriterande att det hela tiden ska odlas en myt om att det är just BMW-bilar som är så lyxiga och dyra.
marin849, vad gör det? Den typen av myter är bara bra för de som vet att det inte är mer än en myt.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.